huppelpaard Geplaatst: 29 september 2018 Geplaatst: 29 september 2018 Hoi ik ben helemaal nieuw in de moestuinen. Nu vind ik het leuk om zaden te oogsten en het jaar erop te planten en dat lukt mij prima bij tomaten paprika en pepers etc.alleen probeer ik nu ook bloemen zaden te oogsten en opnieuw te planten alleen ontbreekt er nog de nodige ervaring -) ik heb dus een spaanse magriet die wil ik volgend jaar opnieuw planten en volgens mij oogst ik de zaden zo goedalleen hoe zorg ik ervoor dat de zaden ontkiemen en weer groeien in de grond? ik heb al wat proefjes gedaan maar er groeit niksvandaar dat ik wat hulp nodig heb dit geld ook voor andere bloemen waar ik het bij probeer moet je echt een heel jaar wachten of kan je ook na 1 maand weer opnieuw planten als de zaden gedroogd zijn? Quote
Bit Geplaatst: 30 september 2018 Geplaatst: 30 september 2018 In februari-maart niet te diep zaaien, maar nét onder de grond en licht vochtig. Op redelijk constante temperatuur van 18 a 20 gr. Na bovenkomen ( 8-14 dagen ) zeer licht plaatsen en mag de temperatuur ook wat terug.Als je zaad totaal niet kiemkrachtig lijkt, heb je het geoogst terwijl het nog niet geheel rijp was.kan ook zijn dat je het zaad te diep in de grond stopte, of het te nat hield. Van de nu nog aanwezige plant zijn ook heel goed stekken te nemen he ? Stekken heel makkelijk. Koel en zeer licht overwinteren met voldoende ventilatie. Quote
RobO Geplaatst: 30 september 2018 Geplaatst: 30 september 2018 en het is eigenlijk een vaste plant dus vorstvrij overwinteren in pot moet ook kunnen Quote
huppelpaard Geplaatst: 30 september 2018 Auteur Geplaatst: 30 september 2018 bedankt voor de tips. ik heb gelezen bij andere bloemen dat je de uitgebloeide bloem af moet knippen als de zaad container een beetje bruinig is de zaden worden uiteindelijk hard en donkerbruin -) het verstekken zal ik ook eens proberen dat had ik nog niet geprobeerd kan ik dan de zaden een maand later al weer zaaien? ik probeer het nu binnen voor het raam met ventilatie Quote
Bit Geplaatst: 30 september 2018 Geplaatst: 30 september 2018 In februari-maart Wat ik al zei. Maar als je het persé nu wil, moet dat ook gaan hoor. Maar dan heb je de winter lang zaailingen die lastig goed te houden zijn. Anders als je dat echt wil, zaai je nu een deel, en een ander deel in het vroege voorjaar. Je hebt zaad zat. Quote
huppelpaard Geplaatst: 1 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 1 oktober 2018 ik ga het proberen dank je wel -) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.