Sharon1992 Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Hey allemaal, Ik had het geweldige idee om dit weekend boerenkool uit eigen tuin te eten. Bij nader inzien iets minder geweldig aangezien de boerenkool onder de melige koolluis zit. Behoorlijk werkje om schoon te maken dus... Ik ben al wat aan het speuren geweest, maar wat is volgens jullie nu de ideale manier om deze monsters uit je boerenkool te halen? Wassen in koud/warm water? In een badje met zout laten staan? Ik heb zelfs reacties voorbij zien komen waarin mensen de boerenkool in de wasmachine deden op een spoelprogramma (moet dit dan in een waszak of niet? Lijkt me dat alle luizen dan alsnog in die waszak blijven steken??) Groetjes, Sharon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Sla ed waar makkelijk beestjes in meeliften, was ik altijd met warm water en zout. Alle slakken, luis enz gaan dood. Naspoelen met schoon water en voila. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tien Posted October 29, 2018 Share Posted October 29, 2018 Ik zet sla maar ook boerenkool ook even in een bak/emmer met lauw water en zout. Hierna spoel ik alles blad voor blad af zodat ik zeker weet dat er niets meer aan zit. Ik ben geen vegetarier maar ongewenste beestjes in mijn stamppot hoef ik ook niet. Quote Groetjes, TienMijn blog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharon1992 Posted October 31, 2018 Author Share Posted October 31, 2018 Dankjulliewel! Volgende keer probeer ik het met lauw water. We zijn uiteindelijk een paar uur bezig geweest... De boerenkool heeft een nacht in zout water gestaan. En daarna was het nog flink boenen om alles de uit te krijgen. De beestjes waren behoorlijk hardnekkig. En na een poos was ik het zo zat, alles opgepakt en in de wasmachine gepropt. Naderhand nog alles flink nagespoeld. Ik voel mij inmiddels wel kampioen luizenpluizen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 31, 2018 Share Posted October 31, 2018 Omdat het erg laat in het seizoen nog zo warm was kon de luis zich goed handhaven.In zulk soort gevallen pluk ik de meest aangetaste delen weg zonder dat de plant daar aan onderdoor gaat.De kool groeit weer door en de aantasting zal dan aanzienlijk minder zijn.Aan dit advies heb je natuurlijk niets als je NU boerenkool wil eten. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts