Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Verrassing dit jaar in de boomgaard. Appelboompje, 2 takker, ca. 4 jaar geleden gekocht als een "Golden pearmain". Droeg verleden jaar nog zoete gele mini-appeltjes, duidelijk ondermaats nog, waarvan ik dacht dat het iets in de richting van een Elstar zou zijn.

Mijn snoei van de 2 dragende takken was gericht op een steviger boom die de vele appeltjes die er aan komen goed beter kan dragen. Blijkt dit jaar vol te hangen met prachtige groene appels die op het eerste gezicht veel lijken op Granny Smith.

De groene glanzende schil met meestal vertikale sproeten. De late rijping (allerlaatste van de ca. 30 rassen die ik heb staan).

Dat de appels toch heel goed rijp zijn, vanaf een week, kan ik nog verklaren door de warme en drogere zomer....deze boom was en de appels zijn in vergelijking tot de meeste opvallend fris en onaangetast dit seizoen. Dat kan dus wijzen op een ras dat graag in een wat warmer/droger klimaat groeit dan hier meestal, zoals Granny Smith.

Toch zijn er ook enkele verschillen.

- De appels zijn vaak wat groter dan de Grannies (uit Frankrijk nu en in het voorjaar uit o.a. Chili en Zuid-Afrika) die in de winkels liggen.

- Waar Granny eerder wat zoet-zuur is, is deze appel ronduit zoet. Een over-rijpe Grannie wordt geliger van kleur, het zurige verdwijnt maar wordt ook minder lekker en melig meteen. Maar deze zoete appels zijn stevig en mals knapperig. Echt lekker....beter en frisser van smaak dan een (gekochte) Granny.

- Een aantal van de appels heeft een duidelijk rode blos aan de zonnekant. (zie foto van een appel alleen hieronder).

Iemand suggesties over wat het precies kan zijn? Een ander ras dat aan de beschrijving voldoet? Of toch een Granny Smith die door de omstandigheden van dit jaar een opvallend goede oogst geeft?

2018102913424316871540819234.jpg

2018102913431630951540819241.jpg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Lijkt inderdaad op Granny Smith. Ik had vorige jaar zelfde appels van oudere boom, die is nu weg, dit jaar op jongere boompje. Ook rode blos op zonnekant en zuurtje bijna niet te merken...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...