Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vuur Cider


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Vuur cider of fire cider, een recept dat ik tegenkwam op instagram en morgen ga maken.

Een middel om te gebruiken bij verkoudheid of om je weerstand te verhogen of op peil te houden. Het is een mix van gember, knoflook, mierikswortel, chili, ui, citroen of/en sinaasappel, kurkuma alles redelijk fijngehakt en overgoten met appelcider. Je doet er honing bij, ik las een recept waar ze het meteen erbij deden, en een waar je de honing pas toevoegt na het zeven. Er worden in andere recepten nog meer versterkende kruiden toegevoegd bij voornoemde, bv rozemarijn, peterselie en tijm. Tezamen vormen ze een krachtige boost die immuunverhogend, antibacterieel, antiviraal, spijsvertering bevorderend en verwarmend is..zo zeggen de sites die ik gelezen heb.

 

Het recept:1/2 kop gepelde en in blokjes gesneden mierikswortel

1/2 kop gepelde en in blokjes gesneden knoflook

1/2 kop geschilde en gesneden ui

1/4 kop geschilde en in blokjes gesneden gember

1/4 kop geschilde en in blokjes gesneden kurkuma

1 habanero chili, in tweeën gedeeld

1 sinaasappel, in vieren gedeeld en kruiselings in dunne plakjes gesneden

1/2 citroen, in vieren gedeeld en in de lengte dun gesneden

extra:

1/2 kop peterselie gehakt

2 eetlepels fijngehakte rozemarijn

2 eetlepels fijngehakte tijm

1 theelepel zwarte peperkorrels

 

2 tot 3 kopjes rauwe ongefilterde ciderappelazijn (minstens 5% zuurgraad)

1/4 kopje rauwe honing, of meer

Plaats alle groenten, fruit, kruiden en specerijen in een schone pot van 1 kwart. Vul de pot met azijn, bedek alle ingrediënten en zorg ervoor dat er geen luchtbellen zijn. Sluit de pot. Als u een metalen deksel gebruikt, plaatst u een stuk perkamentpapier of vetvrij papier tussen de pot en het deksel om corrosie van de azijn te voorkomen. Goed schudden.

 

Laat de pot 4 tot 5 weken dicht en schud dagelijks.

 

Zeef de azijn in een schone pot. Voeg dan honing naar smaak toe. Koel en gebruik het binnen een jaar.

 

Mij lijkt het me wel wat..een soort tinctuur maar dan op azijn. Het kan op verschillende manieren gebruikt worden, twee theelepels zo nemen of toevoegen aan sap of water. Je kunt het in je thee of soep doen of gebruiken als onderdeel van een dressing.

 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou moe. Ik zag vorige week een aflevering van de homesteaders op “Lumnah Acres” over die fire cider!

(Snel gezocht naar de link, kan em niet vinden. Volgt wellicht nog)

Ik dacht eerst: goh ziet er veelbelovend uit, zou het echt goed zijn? En daarna: Sjussus, nogal een heftige concoction zeg. Als in: behoorlijk heftig voor je ingewanden?

Maar misschien heb ik het helemaal mis en stuift Appelvrouw binnenkort over het forum, blakend als nooit te voren. In dat geval lees ik het heel graag!

Overigens ook als het nix zou worden. Dat scheelt mij weer uitproberen

 

Succes iig en dank voor het delen!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charly ik ga wel voor je uitproberen . Enne Erny ik weet niet of dit een drankje is hoor..toch meer laten we zeggen een soort voedingssupplement met weerstandsversterkende werking. De Lidl ook verse geelwortel? Goed te weten. Ik haal het meestal in NL bij de Goody Food. Dit jaar komt het uit eigen tuin.

Morgen eerst maar eens proberen een mierikswortel op te graven...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cider gemaakt vanmiddag, zonder de honing. Eerst de mierikswortel opgegraven. Beetje uitgeschoten met drie Spaanse pepers..achteraf misschien wat veel. Citroen ipv sinaasappel, die had ik niet. Peterselie ook niet gedaan. Verder alles uit eigen tuin, o de gember ook niet uet, de geelwortel wel. Het ruikt megakruidig en lekker, ik heb de geur nog aan mijn handen..

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...