Jump to content

aardbeien uitlopers

manolito

Recommended Posts

mijn aardbeien planten staan momenteel in pot en er zitten allemaal uitlopers aan, nu vroeg ik mij af of ik deze af kan knippen en in potjes kan doen voor volgend jaar of moeten ze echt eerst goed wortelen voor ik ze van de moederplant losmaak?

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Je kunt ook proberen de uitlopers direct in een potje met aarde te laten wortelen, ipv in de volle grond. Dat maak verplanten later gemakkelijker.

En niet teveel dochters bij één moederplant, liever een paar stevige kindjes dan veel kleintjes.

Na ja, zo doe ik het.

En inderdaad eerst laten wortelen, wanneer de dochter goed groeit pas afknippen. Of het ook anders kan weet ik niet, ik heb het nooit anders gedaan.

Ik doe het ook als rvo in potjes goed laten wortelen, maar Erwin heeft ooit een tip gegeven hoe het zonder wortelen kan, met melkwit plastic dacht ik. Ga even zoeken.

Even a broken clock is right twice a day

dat plastic is om het wortelen te versnellen?

ik vroeg mij af, de aardbeienplanten staan nu in een grote pot, moet ik ze voor de winter weer terugzetten in de volle grond of kunnen ze overwinteren in de pot?

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Dat plastiek is om de boel vochtig genoeg te houden tegen uitdrogen.

Heb als proef er ook gezet in een propagator, ging voortreffelijk.

Zoals Erwin het aangaf, zonder wortels, doch met een wortelkont.

Maar beste resultaat was gieten en nog eens gieten, zoveel je kan per dag, zoals ze trayplanten opkweken.

Surf maar eens op opkweek trayplant aardbei......................

Ging s'morgens voor het werk ze 2 keer gieten, na het werk nogeens elke 10 minuten tot einde werk op de tuin.

In het weekend alsook elke 10 minuten, dan zie je ze groeien, de wortelen!

De buren denken dat ik een kwekerij heb

Vandaag mijn eerste pot-stekplanten in hangbakken geplant, ze waren helemaal doorworteld.

Als je dan verschil ziet met buren die recht in de grond en potjes gestekt hebben, doch zonder overvloedig watergift, je gelooft je eigen ogen niet.

ah mooi, daar kan ik wat mee! bedankt : )

Vandaag mijn eerste pot-stekplanten in hangbakken geplant, ze waren helemaal doorworteld.

kan ik daar uit opmaken dat aardbeienplanten kunnen overwinteren in pot?

kan ik met dat stekken dus ook doorzichtige plastic gebruiken?

Moet je aan Erwin vragen die weet dat wel.

Heb direct geen idee waarom melkwitte plastiek, of het moest zijn dat diffuus licht de wortelgroei stimuleert.

Of dat het blad dan minder verdampt.

Weet dat stekken soms worden opgekweekt onder schaduwgevende folie om de bloemaanleg te stimuleren, dit om sneller de bloemvorming te hebben, ze steken ze dan wel vroeger de koelcel in.

En niet vergeten, ze NIET te bemesten!

Zaterdag nog iemand op de tuin bezig gezien die aan het stekken was in potjes.

Ik rook het meteen, koeiemestkorrels ofziets.

Vandaag lag alles nog plat.................

Ben benieuwd wat er gaat van overblijven, was weer zone ouwe rot, kunnen ertegen zei ie

Melkwit plastic gebruik je om het eronder niet te warm te laten worden. Wit stoot zonlicht af waardoor de temperatuur dragelijk blijft, de plant gewoon verdampt maar wat hij verdampt valt gewoon weer terug via het plastic op de grond.

Doorzichtig plastic werkt als een vergrootglas. Dat zegt wel genoeg.

Erwin wat is nu de perfect bewortelde stek?

1 potje stampvol wortels

2 halfvol wortels

3 net wortels tegen de rand van het potje

Wat me wel is opgevallen is dat in een rond potje deze draaiend rond in het potje gaan.

In een vierkant daarentegen gaan ze meteen naar beneden.

Geeft dit of speelt het geen rol?

Ik heb de uitlopers zonder ervaring gewoon in een bak met water gelegd en na 1 week zag ik dat de wortels al groter werden en de planten liggen er heel fris bij tot zover. Over een paar weken doe ik ze in een pot buiten en hoop dat ze met wat bescherming en voldoende water de winter overleven.

Als je ze weer wilt verder planten dan is halfvol genoeg. een kweker van trayplanten zet ze op een voorgevormde tray. Daar blijven ze in tot ze de cel ingaan. Dus halfvol is in jou geval genoeg.