Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb best veel bamboestokken die ik nu wil gaan gebruiken als afscheiding tussen de bakken en de paden. Ik heb nu planken van 10 cm hoog die ik gebruik om de bakken af te scheiden. Maar ik krijg er een stuk moestuin bij waardoor ik de bakken ca 6 meter langer kan maken en ik heb 5 bakken. Dat is dan 60 meter planken die ik nodig ga hebben. Maar eigenlijk wil ik daarvoor dus de bamboestokken gebruiken. Ik wil er dan 4 boven elkaar maken en die aan hardhouten paaltjes vast maken. Nu zoek ik dus een handige manier om 4 van die stokken boven elkaar vast te maken. Ik zou iedere stok aan het begin en einde op het hardhouten paaltje kunnen schroeven. Maar misschien kan het gemakkelijker?

moestuinforum-100013266081544550255.jpg

moestuinforum-100013791251544550263.jpg

Geplaatst:

Twee overwegingen:

1. Bamboe schroeven kan, maar de stokken zullen er heel vaak door barsten/splijten. Door te schroeven op de knopen voorkom je dit probleem (maar die harde knooppunten zitten bij elke stok op andere plekken...is lastig om die precies op je paaltje te krijgen.) Voor schroeven is voorboren noodzakelijk, je komt er anders niet in. (Is harder dan hout)

2. Bamboe in contact met vochtige bodem zal snel gaan rotten. Ik gebruik bamboe voor semipermanente klimconstructies om planten langst te laten groeien. Het is buigzaam en toch heel sterk daarvoor. Maar ik zal altijd zorgen dat de constructie niet gedragen wordt door bamboe dat op de grond rust. Los van de bodem gaat het wel vele jaren mee.

Mijn ervaring met bamboestokken voor bonen en dergelijke is ook goed en dan steek ik de stokken wel een stukje in de grond. Mijn ervaring is dat deze stokken na 2 a 3 zomers ver "op" zijn...broos en breekbaar worden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...