Geplaatst: 18 december 20186 j Zijn er mensen met ervaring met het kweken van ché-fruit (Cudrania tricuspidata, Maclura tricuspidata)? Zo ja, zouden jullie deze ervaringen willen delen? Ik heb deze: https://www.vreeken.nl/819061-che-fruit-seedless-che
Geplaatst: 19 december 20186 j Ik ben ook benieuwd. Zelf een paar jaar gelden een Che plant gekocht, bij Houweling. Die werd dan geleverd, als combinatie struik met zowel mannelijk,als vrouwelijke struikjes bij elkaar. Maar niet genoeg beschermd, de eerste winter. Terwijl ik dus in de stad zit. Dus nu schijn ik van mijn cultivar, alleen nog maar een onvruchtbare mannelijke plant te hebben. Zit nu in een grote pot, wordt wel groen, maar nog geen bloemetjes. Later dus maar een nieuwe erbij kopen.Ik zou de plant dus de eerste paar jaar dus maar tegen vorst beschermen.
Geplaatst: 26 december 20186 j Auteur Ik heb nog geïnformeerd bij Houweling, maar hun leverancier is gestopt met het kweken van ché-fruit.
Geplaatst: 27 december 20186 j @ Fruittuin Dat wordt (bij buitenteelt) dan pas november na een goede zomer volgens http://www.dezoetewei.be http://demoerbeiboom.be/nl/catalogus/che-fruit
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Nog steeds niemand met ervaring? Ik heb mijne nog steeds staan, maar ik heb hem op de verkeerde plek gezet, teveel schaduw. Hij zet vrucht inmiddels, maar nog nooit grote vruchten gezien dus blijkbaar laat hij ze vallen.
Geplaatst: 17 augustus17 Aug Ik heb 2 che's van De Moerbeiboom met een mannelijke tak op de vrouwelijke boom geënt. Onderstam is normaal gezien van osage orange. De bomen waren al 2m groot bij het kopen, mooie planten. Nooit last gehad van de vorst, maar het vriest nog amper hard de laatste winters. Takken groeien heel snel en ze hebben veel fruit. Qua smaak vond ik enkel de allerrijpste echt lekker. Staan wat in de schaduw, dus niet optimaal. Ik vermoed dat ze best in volle zon moeten staan en dan nog met een goed zonnig jaar en dat ze dan pas veel lekker fruit gaan geven. Hangt er ook vanaf wanneer de eerste vorst komt, ze zijn echt laat rijp (november).
Geplaatst: 17 augustus17 Aug Oh dus hij ent ze zo kant en klaar met een mannelijke tak op een vrouwtje? Dat zou handig zijnWaar woon je? Ik zit in de buurt van Den Helder en vraag me af of het hier afrijpt. Het wordt hier minder warm ivm aan zee, maar het vriest ook minder
Geplaatst: 18 augustus18 Aug Ja dat is heel handig geënt en dan heb je eigenlijk maar 1 boom nodig. Enkel 2 als je zeker wil zijn (als er 1 ent sterft of zo).In woon in België, niet aan de kust. Ik vermoed dat het in Den Helder wel gaat lukken. Vooral vroege vorst lijkt problematisch. Als het heel november kan rijpen denk ik dat er veel meer kans is op volledig rijp fruit.
Geplaatst: 18 augustus18 Aug Ik denk dat vorst nog niet eens het grootste probleem is hier, Hoewel de zachtere winter er misschien wel voor kan zorgen dat hij te vroeg uitloopt en dan kapot vriest. Maar ik maak me eigenlijk nog het meest zorgen over het tekort aan warmte. Wij hebben hier aan zee altijd een paar graden minder hitte dan het binnenland
Geplaatst: 19 augustus19 Aug Even opgezocht en inderdaad is er veel warmte nodig. Dus geen idee of het gaat lukken. Maar het is een mooie boom, dus misschien waard om te proberen als je er zo geïnteresseerd in bent.En blijkbaar is een beetje lichte vorst geen probleem voor de vruchten. Zonder bevruchting is het hopeloos in het noorden, die rijpen nog veel trager dan bevruchte che vruchten.
Geplaatst: 19 augustus19 Aug Daar heb ik in ieder geval al veel aan. Als ik het wil proberen, moet het met de vrouw+manIk ga zeker even kijken of ik ook zo'n exemplaar via de moerbeiboom kan bemachtigen
Geplaatst: 20 augustus20 Aug In principe is Ché-fruit (Ziziphus jujuba) winterhard maar heeft veel zon en warmte nodig om de nieuwe groei te laten afrijpen. Krijg je in de winter stevige vorst (die komt vast en zeker nog wel eens) dan vriezen de takken in. Ook om de vruchten te laten afrijpen is in het najaar veel zon en warmte nodig. Ziziphus komt van oorsprong uit een continentaal klimaat met weinig neerslag en veel warmte. Gedijt ook nog in gebieden met een woestijn-achtig klimaat (bijv het zuidwesten van de VS).Door de eeuwen heen zijn er veel cultivars geselecteerd. Zie onderstaande link.Ik denk dat Che fruit in NL geen succes wordt tenzij we hier het klimaat krijgen van midden of zuid Frankrijk. Ché fruit
Geplaatst: 20 augustus20 Aug Che fruit en ziziphus jujuba zijn twee heel verschillende dingen 20 augustus20 Aug aangepast door Fruittuin17
Geplaatst: 20 augustus20 Aug Je hebt gelijk. Latijnse naam van Ché fruit is Cudrania tricuspidata. Hier geldt echter het zelfde voor als Ziziphus: groeiseizoen is bij ons in de regel te kort om goed smakende vruchten er aan te krijgen. Vruchten van Cudrania hebben veel licht en warmte nodig om bij ons goed af te rijpen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.