Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

O ja die tomatillos heb ik allemaal geplukt ook de kleine en drie potjes saus van gemaakt. Die zijn nu “op”. Rest me nog een wild bosje ananaskers.

Ok groene physalis in de noodlesoep?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, waarom niet... Maar ik doe ze ook gewoon door de Salsa Verde (of de Salsa Naranja die oranje wordt door de toevoeging van tomaten).

Lees ondertussen dat de onrijpe goed bewaarbaar zijn voor een tijdje.

Geplaatst:

dahlia's opgenomen, waren een tikje gezwart door de lichte vorst, net op tijd mi want er zat al rot in

spruiten geplukt voor stamp met currygehakt, indiase spruitstamp zeg maar

Geplaatst:

Geprofiteerd van het goede weer en een stralende winter (herfst) zon.

- Ananaskers geoogst, moeten beetje narijpen want zijn iets te zuur

- Gladiolen gerooid

- Tulpen geplant

- beetje getrimd in de serre, heb nog redelijk wat tomaten > zet wel een post in de juiste rubriek

- gras in de siertuin gemaaid

- diversen ...

Leven kan zo mooi zijn

Geplaatst:

De laatste pepers van de planten geplukt, de planten afgeknipt en samen met bossen afrikaantjes uit de kas op de lasagna gegooid( en nu maar hopen dat het afdekken met karton van de lasagna al dat afrikaantjeszaad ervan weerhoudt mijn lasagna volgend jaar tot een bloemenparadijs te maken.

Plek gemaakt voor de knolselderij die we zo uit de tuin gaan halen en in de kas gaan planten.

Geplaatst:

Hoorde op radio dat men nachtvorst gaf dus nog vlug alle resterende pompoenen geoogst.

Uchiki Kuri en Butternut.

Oogst van beide soorten was meer dan ok dit jaar maar heb onder de Butternuts wel veel visueel minder mooie pompoenen dit jaar.

Sommigen hebben last van 'eczeem' en andere huidziekten, moet er geen schoonheidswedstrijd mee winnen dus who cares...

IMG842183621573231634.JPG

Geplaatst:

Mooie oogst hoor!

Wij hebben Dahlias uit de grond gehaald en yacon geoogst..het afval fijngeknipt en met een bak overbodige kweeperen op de compost gegooid.

Geplaatst:

TomP, kwamen de huidproblemen bij de pompoenen wellicht mede doordat ze op de aarde lagen, inplaats van bijvoorbeeld op stenen rustten? Ik krijg de indruk dat het bij droog weer niet uitmaakt, maar dat bij het liggen op natte aarde de huid er niet mooier op wordt, en ook dat er kans op bederf door ontstaat.

Ik heb weer even wat bladeren verzameld, soms tref je een hoop aan die al is bij elkaar geveegd:

Bleden56691573321301.jpg

Mijn laadvermogen had groter kunnen wezen, want als postbode heb ik ook nog van die grote fietstassen, dan hadden er nog een paar extra zakken meegekund, maar ja, ik heb die tassen nooit op de fiets zitten, ik bezorg ook altijd met de roeiboot. Per roeiboot voer ik ook de meeste bladeren aan, maar voor sommige bulten is de fiets geschikter.

Iedere herfst kieper ik hele bulten op de tuin. Het doet me ook plezier om te merken dat sommige van de jongere mensen op de tuin mijn voorbeeld volgen, en ook kruiwagens vol aanslepen.

Geplaatst:

Niet in mijn tuin, maar voor mijn tuin. Gisteren weer eens wat gratis compost gehaald bij de milieustraat (ZRD: Zeeuwse Reinigings Dienst). Vast voor later, maar ook voor nu: de knoflookbedden moeten morgen worden opgemaakt!

20191108Compost11351573320716.jpg

Twaalf vuilniszakken (4 op de neergeklapte achterbank, 2 lagen a 3 stuks in de kofferbak, 2 stuks stoel /voetenruimte bijrijdersplaats).

In een klein autootje past dus makkelijk ruim 300 liter compost.

Vandaag mijn weerstation weer wakker gemaakt (schoongemaakt, verse batterijtjes, iets andere locatie). Nu zonder windmeter (is stuk/versleten). Voor mij relevant om de temperatuur te volgen, en uiteraard de neerslag. Directe aanleiding was meten van de buitentemperatuur: ik ben heel benieuwd wanneer mijn nagelnieuwe hybride warmtepomp het beter vindt om wat gas bij te stoken. Meten is weten. Nu al frisjes hier: 4,8 graden.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@roeier

ja idd, de pompoenen hier liggen meestal gewoon op de grond.

Vooral de Butternuts liggen op de grond, ik laat die groeien op composthopen ed en het zijn net die die 'huidproblemen' hebben dus ja je zou wel eens gelijk hebben.

De Uchiki's laat ik door de fruitbomen klimmen en op omheiningen.

Elke pompoen een steen of een plankje geven is echter niet haalbaar voor mij.

Heb in totaal ruim 60 Uchiki's en 75 Butternuts geoogst.

Een 60 tal liggen in de kelder, pompoen tot ergens half of eind april

De rest is al verwerkt tot soep of zijn/worden uitgedeeld, ze worden gretig in dank afgenomen

Geplaatst:

Hoop spierpijn gekweekt vandaag!

Mijn twee compostvaten omgemikt en al het gecomposteerde op een gedeelte van de tuin gegooid.

En op mijn dahlia's.....ik laat ze dit keer in de grond zitten. Ze Zijn dus wel afgedekt met wat stro....en een laag compost dus en daarna afgedekt met jute zakken/ fleece/noppenfolie. Ik hoop dat ze dus niet bevriezen zo en het loodje leggen. Want dan zou ik zoooo hard huilen!

In ieder geval zo'n 4 uur bezig geweest, het was echt zalig weer!

Geplaatst:

Na het werk

strook van de blauwe bessen vrij van onkruid gemaakt

gras in de weide afgereden en het gemaaide gras tsn de blauwe bessen gelegd, scheelt volgend jaar een pak werk weer

vervolg winteropkuis serre,

tijdens wegsnoeien kluw druif/meloen/tomaat een deltex draad doorgeknipt,

extra werk voor later deze winter dus

Was idd zalig weer

Geplaatst:

De appels gesnoeid.

Een deel van de bladeren (waar het dik lag) van het gras geharkt, in de kippenren en op de mini moestuin gegooid.

Een aantal meters klimop van een grote toef ontdaan. Zo krijgen we weer meer zon in de tuin. Het schuurtje ontdaan van klimop dat zich aan t hout had gehecht. Daarna niks meer. Want moe en jeuk van t werk in de klimop. Rottige gifplanten. Toch eens met de buren bespreken of we niet een andere roomdivider kunnen maken.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Gelukt met je roomdivider @Trea?!

Ik heb gisteren de citroengras en citroenverveine afgedekt. Ze hebben een lekker warm vliesdekentje. Vorig jaar zaten ze stevig verpakt in bubbeltjesplastic. Moest ik toen wel af en toe bewateren daardoor. Ik weet niet wat beter is. Dit leek me wel handig voor de waterdoorvoer. Maar misschien ook kouder?

Ik heb peultjes geplukt en uit het vuistje gegeten. Toch te weinig om te delen, dus was de minst pijnlijke oplossing voor iedereen. Alles naar mama. Ha!

De kinderen hebben gisteren diepvriesframbozen zo van de struik gegeten. IJsjes morgen de laatste maar plukken als het niet vriest. Was een goede vorst gisteren. Vorig jaar hebben we nog in december frambozen kunnen plukken, maar dat smaakte nergens meer naar hoor. Was alleen geinig dat het nog kon. De roze doen niks meer overigens. Nu is de fallgold nog wel smaakvol. Of ja, ze smaken voor deze tijd van het jaar niet verkeerd. Dat.

Mijn groene theestruik staat vol in bloei trouwens. Ik twijfel of ik die dit jaar weer ga inpakken of niet. Ze zouden winterhard moeten zijn... maar ja. Zo oud is die plant ook weer niet. Ik heb er trouwens ook mijn eerste kopje groene thee van gedronken. Het smaakte echt naar groene thee. Was toch verrast.

Geplaatst:

De schooltuin: wilgen langs waterkant zijn geknot. Met een paar dames hebben we een tunnel gevlochten voor de kinderen. Tegels verwijderd. Grondboortje erbij. Hard werken... maar toen we on 15 u stopten en de school uit was, vlogen er in No time hordes kinderen op af. Toch fijn! Hopelijk staat het er maandag ook nog...

Zo was het eerst:

4ad4d48ceb8c6f39ca2338711aa003e1.jpg

En dan nu, Het begin is er!

4f5cc766261ec59a344ac014ceb55b78.jpg

We hebben nog 10 m3 aan wilgentenen over voor de liefhebber

Geplaatst:

top Mel & friends!

hier veel kleingeknipt en 0,5 kuubje compost uitgereden, nog 1 kuubje te gaan en dan staan alle bakken weer klaar voor recycling2020

Geplaatst:

Wow Angela, nu nog? Wat knap zeg dat ze het zo lang hebben volgehouden.

Ik heb gisteren saffraan geoogst. 1 krokus om precies te zijn

Hooi rond sommige planten gelegd.

4d54abf5a8608f0e3a6a62337fd1be99.jpg

Oa de bloeiende groene theeplant.

Samen met de kinderen hondsdraf geplukt voor de kippen.

Tikkertje gespeeld. Niet met de kippen Een speelgoedtelefoon in het speelhuisje gemonteerd. (‘Oo, mama, jij bent écht knap. ik wist niet dat je dat kon’. Deze bewondering hoor nou ik graag!)

Vandaag de buitenhaard schoongemaakt waar we gisteren marshmallows hadden geroosterd. De as rondom planten gestrooid en alvast de perzik beast aangezien ik toch bezig was. Wel te vroeg, maar dat kan geen kwaad. Maar of het nu al zinvol was, betwijfel ik...

Geplaatst:

Vandaag wederom een succesvolle tuindag. Ik ben op dreef

De patio is vandaag compleet schoongemaakt, kunststof rek gekocht, kippenspullen zoals voer ed daarin gelegd en alle andere rondslingerende zooi. Planten herschikt, 3 grote potten buiten de patio verhuisd, een mini kweekbak in elkaar gezet. Ruim 3 u bezig geweest met dit kleine stukje tuin.

Alles is geveegd, gestofzuigd en toen naar binnen. Daar puin ruimen...

Geplaatst:

Met zoonlief een stekelbes verplaatst , een zwarte framboos verwijderd, wat mulch opgebracht bij een net geplaatst Paw Paw duo, 3x enorme pepino's uit de kas gehaald (stonden daar tijdelijk in afwachting van transport naar mijn zolder.., maar helaas was 1.5graden vorst buiten ook net wat vorst binnen dus flinke schade). De open gevallen plek in de kas gebruikt om de 30 kumquats en Calamondin op een verhoging neer te zetten. Die komen de winter wel door. Drie Feijoa's geoogst voor eigen gebruik, nummer vier weggegeven aan een passerende tuinvriend. Gisteren had zoonlief nog een handje frambozen gescoord. Als het zo door gaat met het weer , kan ik tot in december oogsten dit jaar.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Lie heeft flink gewerkt, aspergeloof opgeruimd op een takkenwal, verschillende van onze nodig bedden leeg gemaakt en er een laag compost op opgebracht. Blad geharkt en verzameld in de bladcompostkorf.

Ondertussen heb ik ons schuurtje opgeruimd en een vuilnisbak vol troep, stukke handschoenen,knipscharen en vlies weggegooid. Nu heb ik de snoeischaren binnen die heb ik gewassen, later ga ik ze slijpen en oliën.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...