Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren opnreclaim the seeds nog een zakje pimentos de padron zaad gekocht. Sol op die peper. Gisteren gelijk een zakje gezaaid. Misschien te laat, maar ja. Wie weet hebben we weer zomer tot november

Geplaatst:

Vandaag eindelijk tomaten gezaaid (tiny tum, san marzano en costoluto fiorentino). In mijn zaaibakje stonden nog twee potjes met peper en paprika waar niets van gekomen was, ik wou ze net weggooien toen ik in 1 potje toch nog een kopje zag van de little elf pepers... Zal wel te laat zijn om er nog wat uit te krijgen, maar ik kon het toch niet over mijn hart krijgen om ze weg te gooien

Geplaatst:

Een oerbiet van reclaim the seeds (RTS) in de volle grond en de paarse zomerbroccoli in hrt foliekasje gezet.

Verder aronskelk (kiemduur 6/12 maanden! Wtf??!) een paar andere bloemen die ik heb gekregen, broccoli, witte kool en... vergeten wat er meer in die bak zit. Gelukkig noteer ik tegenwoordig alles.

Heb een paar tomaten verspeend en 3 nieuwe soorten gezaaid. Want stel je voor dat je te weinig tomaten hebt straks...!

En het was zulk mooi weer... sjonge jonge echt de zomer al in mijn bol. Het was gewoon warm! Zonnescherm omlaag en genieten maar.

Geplaatst:

Courgettes: All Green Bush en Gold Rush

Pompoenen: Uchiki Kuri en Butternut

Bloemen: Amberboa

Tomaten: Ananas Noir, Tiger Blush, Marmande, Black Cherry en Winsall

Geplaatst:

Vandaag de aardperen gepoot, en tussen de aardperen rijtjes met radijs, spinazie en sla gezaaid. Aan de zijkant ook nog pastinaak gezaaid. Zaad is reeds een paar jaar oud, ik zie wel wat er van uit komt:

IMG2019033117250482491554047001.jpg

Naast de rijtjes zaad heb ik dunne, hardhouten latjes rechtop gezet en daar bovenop stroken polycarbonaatplaat gelegd. Ruimte tussen de grond en polycarbonaatplaat is 1 cm. Op deze manier kunnen de vogels er niet aan en hoop ik dat de muizen er ook af blijven.

En van 2 soorten salie, hysop, citroenmelisse, lavendel en mijn vlinderstruik stekken genomen en in goed natte potgrond gezet. Voornamelijk ter lering, een noodzaak om ze te vermeerderen is er niet direct:

IMG2019033117232812951554047138.jpg

Geplaatst:

Vandaag een bak peulen en een bak suikererwten geplant.

Nar een tip van Monty Don van Gardeners' World van de BBC heb ik bij een deel van de suikererwten de groeipunt er uit geknepen.

Ze zouden dan meer ranken aanmaken.

Geplaatst:

Vandaag weer een bak tuinbonen geplant.

IMG2019040516220743721554483100.jpg

Bij de tuinbonen die al geplant zijn is soms lichte nachtvorstschade te zien. Voor de tuinbonen niet erg die groeien daar nu zo doorheen.

Maar als ik om me heen kijk komt er geen nachtvorst meer, mijn nieuwe tuinbuur heeft vandaag al grote tomatenplanten in de volle grond gezet…..

Geplaatst:

Ook hier tuinbonen geplant en een rijtje Grelottes (korte ronde worteltjes) gezaaid. Als test enkele slaplanten en uien uitgezet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb tagetes en calendula in de volle grond gezaaid. En ik heb er nu spijt van. Waarschijnlijk ben ik een paar weekjes te vroeg. Jammer joh..... Verder nog 3 slaplantjes ( geat lakes en artic king in de grond gezet en een rijtje peterseliewortel gezaaid onder insectengaas.

Geplaatst:
Als test enkele slaplanten en uien uitgezet.

Ik heb tagetes en calendula in de volle grond gezaaid. En ik heb er nu spijt van. Waarschijnlijk ben ik een paar weekjes te vroeg. Jammer joh

Geen zorgen!

De uien en sla groeien hier al weken buiten en de calendula komt overal spontaan op.

Geplaatst:

Helaas niet. Maar de nachtvorst was ook hier de afgelopen dagen op bezoek, daar kunnen uien en veel sla prima tegen.

De sla staat al vanaf de herfst buiten, de uien zijn half februari gepoot.

Gele plantuinen kunnen vanaf februari de grond in. Plantuien mogen vroeg de grond in omdat ze vorst goed kunnen verdragen. Als ze bevroren zijn moet je ze niet aanraken want dan heb je kans op beschadiging.

Voor sla hetzelfde neem een wintersoort en bevroren sla niet toedekken of aanraken. Lichte vorst kan geen kwaad. Wij hadden hier tot -7.

Geplaatst:

Alle sla rot hier, ook wintersla. Een gemene combi van kou en veel vocht. We hebben wel een inheemse herfst en lentesla, die komt vanzelf op eind maart, en sterft ook weer af tegen december. De uitjes zijn in dit geval zaaiuien rechtstreeks uit de kas.

Geplaatst:

Ik las al dat je langs een beek zit met de tuin.

En kasplantjes….. Hier begin ik niet eens aan zaai uien, op zandgrond heb ik daar nog nooit oogst van gehad.

Maar misschien moet ik jouw manier met een kas eens proberen. Valt de oogst dan gelijk met die van vroeg gezette pootuien?

Geplaatst:

Het is het tweede jaar dat ik dat doe. Vorig jaar de wedstrijdui en verder had ik een Engelse soort gezaaid die ik in kluitjes van vier heb uitgeplant, door de lente en zomer heen heb ik steeds hier een of meer van genomen als slaui, de laatst overgebleven mocht uitgroeien tot een grote ui. De pootuitjes waren dus later dan de eerste drie uien uit het kluitjes en vroeger dan de laatste ui van het kluitje.

Geplaatst:

Yellow pear tomaat. De laatste tomatensoort. Had al gezegd niets meer bij te zaaien, maar vandaag deze weer eens sinds lange tijd gegeten en toch overstag. Gewoon de zaadjes van 1 tomaat in een zakje gegooid. Alles wat te veel is, gaat toch naar school.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...