TomP Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Dag Ciska, opnieuw die vraag of 'er al planten werden gerooid' en 'het is immers al half augustus' ...Als planten ziek zijn ok dan kan ik het begrijpen ... Telkens opnieuw blijf ik me verbazen over de toch wel heel grote klimatologische verschillen tsn streken die eigenlijk vlak bij elkaar liggen...Ik woon in Oost-Vlaanderen België en Friesland Nederland is wat, 300 à 350 km noordelijker?Wanneer start jullie seizoen en wanneer eindigt dit?? Ik zaai oa tomaten verschillende keren met tsnperiodes van 1 à 2 weken. Buiten zet ik vooral tomaten uit Rusland (bvb Bychy Lop, Black Russian), de Oekraïne (Bvb Black Krim, Black from Tula), Polen (kan eventjes niet op de namen komen) etc. + resistente rassen zoals bvb West Virginia 63, Mountain Magic en Mountain Merit.Elk jaar zet ik ook een aantal rassen die veelbelovend zijn voor buitenteelt volgens hun beschrijving, meestal de vroege soorten maar dat experiment is nog lopende. Buiten rooi ik de eerste planten pas vanaf pakweg eind september, in de serre begint dit vanaf +/- eind oktober. Door geschikte rassen te kiezen heb ik tot op heden nog nooit de plaag gehad ... moet ook eerlijk zeggen dat er rondom mij geen moestuinen zijn, enkel weides met dieren dus geen extra druk van buitenaf. Als jullie seizoen reeds begint af te lopen vanaf +/- half augustus is dit dan omdat jullie heel vroeg beginnen te zaaien of is dit simpelweg te wijten aan het weer dat vanaf half augustus te koud en te huur wordt???? Quote
roeier Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Ik wil niet voor anderen spreken, maar om op je vraag in te gaan, TomP; persoonlijk maakte ik mij zorgen over de hoeveelheid regen die er viel.Hier is een overzicht van wat er tot nog toe in Augustus is gevallen: Ik zit in die donkerblauwe baan daarboven, of daar tegenaan - ik zit iets van 20 km van de kust. Mijn tomaten staan ook op een volkstuin, waar het vol staat met aardappelen. Was er phytophtora geweest, dan mag je er op rekenen dat het nu over was geweest voor mij.Helemaal niet om negatief te doen, ik ben ook dik tevreden over hoe het gaat met de tomaatjes, maar het zit wel in het achterhoofd dat het zo voorbij kan zijn. De tomatenplanten willen echt nog wel verder, de kans dat ze snel uitgedragen raken hier is klein, want ze groeien langzamer. Ik krijg de indruk dat een snel struiktype wat volgens opgaaf in 2 maanden oogstrijp kan zijn, er bij mij eerder 4 maanden over doet om zover te geraken.Maar dat komt door temperatuurverschillen eerder in het seizoen. We hebben nu te maken met wind van zee die door de hoge zeetemperatuur is opgewarmd, op dit moment liggen we in het noorden meer in lijn met iedereen.Als het meezit kan ik misschien begin Oktober ook nog wel tomaatjes plukken. Quote
Ciska Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Op de vraag wanneer een seizoen start of eindigt kan ik geen antwoord op geven...dat is verschillend.....en mijn moestuinjaar gaat het hele jaar door... Wat wel opvalt is dat hier in het noorden de bomen later groen worden dan zuidelijker in Nederland. Dus het opwarmen van de aarde op te planten en zaaien duurt hier al iets langer. Verder zoals roeier al aangaf is door het opgewarmde zeewater weer veel later kouder en is er later kans op nachtvorst en gaan bv tomaten planten hier langer door met dragen Wat ik bedoelde met de vraag of er inmiddels al planten gerooid zijn is meer vanwege het eerst warme weer, waarna er weer flink wat neerslag gevallen is. Tenminste hier in het noorden wel. Komend weekend geven ze weer warmere temperaturen aan. Dat jij weinig problemen hebt met phytopthera daar mag je je zelf gelukkig stellen. Dat kan helaas het merendeel niet zeggen. Ik heb hier soms wel eind juli planten moeten rooien omdat er van de ene dag op de andere schimmel in zat. Aangezien dit nogal een vreemd moestuin jaar is, vroeg ik het mij gewoon af. De weersomstandigheden vragen momenteel om problemen. En ja ik zit wel op een moestuinen complex en eromheen veel agrarisch gebied met veel aardappelen net als roeier... Persoonlijk had ik vorig jaar een beter tomaten seizoen, ik weet niet precies waarom, maar planten dragen slecht en komen zoals roeier al aangaf later op gang....misschien door het koude voorjaar? Gelukkig had ik flink wat tomatensaus van vorig jaar ingemaakt....mag blij zijn dat ik nu een pan van 5 liter vol krijg met tomaten.... Volgend seizoen beter Quote
simonvb Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Open buitenteelt in plantzakken. Hier is het gewoon een stuk kouder dit jaar tegenover vorig jaar, zeker mei, juni, begin juli dus lijkt me dat de planten trager zijn (en wss dus minder geven). Ondanks de grijze dagen nog geen last van phytho maar ook nog veel te weinig regen gehad hier voor de rest van de tuin, in augustus tot nu toe 33mm. Het probleem bij open buitenteelt is dat als je veel regen krijgt in juni/juli er al vroeg phytho kan optreden, voor de eerste tomaten rijpen. Heb ik een paar jaar geleden gehad, enkel een paar kerstomaten kunnen oogsten toen. Quote
Saalk86 Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Ja roeier jij zit inderdaad in een hele lastige hoek hoor, betreft tomaten! Op die ‘kalde keale vlakte’ Hier nog geen ziektes gelukkig, wel paar planten in pot die bijna ten onder zijn gegaan door slechte weer. Maar die hebben eerst tijd in de warme kas gestaan en toen ze naar buiten gingen waren ze al dik meter hoog #nietslim! Ik moet wel zeggen dat ik toch begin te twijfelen om volgend jaar weer tomaten in 30L bakken te doen of zelf grotere borders / bakken maak. Want ik merk dat de tomaten in volle grond in kas het gewoon écht veel beter doen. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Saalk86 Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 TigerellaOPalka Hoe bevalt de Opalka? Ik hoorde van iemand op Instagram dat dit goed alternatief voor de san Marzano is. Ik had vandaag een san Marzano van 4/5 cm uit het aquaponics systeem zónder neusrot Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Grork Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Teelt in bakken en zakken aan de open lucht. Tomatenplanten staan er kaal maar gevuld bij. Kaal door bladpluk, gevuld qua tomaten. Het is het rijpen wat een stuk trager gaat dan andere jaren. Steeds hingen er dagelijks mooi rode vruchten aan.Nu komen ze, hè hè eindelijk, tot oranje.... wachtend op zon en warmte.Daarom help ik de planten wat door de nog niet helemaal rijpe tomaten te oogsten en laat die achter het raam afrijpen. Dat gaat goed! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Erny Geplaatst: 20 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2019 Nou... ik hoop toch echt dat na deze week mooi weer ik eindelijk mijn eerste rijpe tomaatje zal mogen plukken... Quote
Fieke Geplaatst: 20 augustus 2019 Geplaatst: 20 augustus 2019 Wel Erny, ik hoop het ook Buiten een handvol kerstomaatjes heb ik er ook nog niet van mogen proeven Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 augustus 2019 Geplaatst: 20 augustus 2019 Hier moet het ook nog beginnen! Heb een enkele rijpe tomaat kunnen oogsten maar de oogst paste elke keer nog makkelijk in 1 hand... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jeanne heijmans Geplaatst: 20 augustus 2019 Geplaatst: 20 augustus 2019 Ik heb al zoveel kerstomaatjes weggegeven en zelf gebruikt, iedere dag weer plukken, komt denk door de hogere temperaturen hier in Frankrijk Quote
widdy Geplaatst: 22 augustus 2019 Geplaatst: 22 augustus 2019 Ik heb gisteren een tuinkas besteld. De levertermijn zou vier weken zijn, ik wou dan na de tomatenoogst de kas in elkaar zetten. Nu bellen ze me net dat ze morgenvroeg geleverd wordt. Oeps... daar gaat mijn planning. Alleen, mijn tomatenplanten staan nu in volle grond waar de kas moet komen. Ik heb twee planten met mooie (nog groene) tomaten staan op die plek. Kan ik deze nu nog verplanten? Of gewoon laten staan en de kas nog een paar weken in de verpakking laten zitten? Quote
Saalk86 Geplaatst: 22 augustus 2019 Geplaatst: 22 augustus 2019 Dag widdy! Sjeetje wat een dilemma zeg! Ik ben geen ervaren iemand hiermee en prof., maar het lijkt mij dat nu verplanten echt niet te doen is. Ik vrees dat dat sowieso ten koste van de al hangende tomaten gaat! Kun je er niet alvast gedeeltelijk omheen bouwen? En heb je verder plannen voor je kas mbt het najaar? Als de tomatenplanten namelijk in de kas kunnen (blijven) heb je nog heel wat weken langer oogst! Succes joh! Hangt echt af van hetgeen je wilt mbt de kas en de tomaten. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
widdy Geplaatst: 22 augustus 2019 Geplaatst: 22 augustus 2019 Ik vrees het ook... Zou zonde zijn van de mooie planten om ze nu kapot te doen door te verplaatsen. Ik ga sowieso beginnen met de hoek al vrij te maken behalve de tomaten, ben ik wel even zoet mee. Is een hoekje tuin dat de vorige eigenaar nog aanlegde, met o.a. een grote rhodondendron - echt mijn ding niet. Allemaal niet zo groot (Kas is 2m x 2m60), maar door mijn gezondheid kan ik niet veel in 1 keer doen. Ik had in mijn planning rekening gehouden met een kas vanaf eind september, begin oktober. Op de planning dus vooral spinazie en kolen voor het najaar, kwestie van ze meteen mooi in gebruik te nemen. Quote
Saalk86 Geplaatst: 22 augustus 2019 Geplaatst: 22 augustus 2019 Ja precies. Dat vind ik trouwens sowieso een van de meest ontspannende dingen ‘op de tuin’, het moet allemaal niet vandaag klaar. Je bent trouwens wel de eerste klant die ‘klaagt’ over een te vroeg geleverd product gok ik Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 22 augustus 2019 Geplaatst: 22 augustus 2019 Goldene königine die ik voor Bit had geplant en thuis was vergeten. Doet het minder goed nu de druif is geëxplodeerd en hij in de schaduw staat, maar toch veel tomaten buiten. Tomaat dancing with smurfs rijpt wel moeilijk af, maar zo zwart ziet er erg intrigerend uit. De tomaten in de kas doen het sinds de dagelijkse shake sessie ook een stuk beter. Misschien dat we het nog redden om af te rijpen... wordt vervolgd! Quote
Mellie Geplaatst: 22 augustus 2019 Geplaatst: 22 augustus 2019 Net een rondje tuin gedaan. De zwarte onderaan is dancing with smurfs overigens. Had ik nog geen foto van gemaakt. Ik had gekocht op de naam. Niet een foto gezien. Ik was toch verrast dat hij pikzwart is Quote
Saalk86 Geplaatst: 23 augustus 2019 Geplaatst: 23 augustus 2019 ‘Gezond’ Gister mega dikke Coeur de Boeufs van 430 gram each geoogst Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 23 augustus 2019 Geplaatst: 23 augustus 2019 Vond ik wel erg geinig. Kroontje weg, alsnog een kroontje! Mag volgend jaar terug als rariteit voor de leuk erbij. Niet perse voor de smaak. Misschien trekt dat nog bij. Deze was toch nog niet helemaal rijp. Quote
Sand&Oak Geplaatst: 24 augustus 2019 Geplaatst: 24 augustus 2019 Wat een mooie tomaten hier zeg! Mijn tomatenavontuur is vandaag redelijk treurig geëindigd.. Alles ging naar de klootte, ik vermoed door phytopthora maar vind dit raar omdat mijn solanum pimpenellifolium zo goed als als eerste begon terwijl deze toch echt vrij resistent moet zijn.. Dus of hij is niet resistent, of ik heb een ander soort in het zakje gehad dan de bestelde, of het is geen phytoptora? Hierbij wat fotos.. (ik had me na een mislukking twee jaar geleden voorgenomen nooooit meer tomaten te telen, maar wilde t zo graag nog eens proberen.. Iemand tips? Afdak, toch maar een kas regelen, onderste bladen weg knippen, bodem bedekken met mulch, resistentere rassen, of bestaat er een heel onschuldig middeltje?) Quote
roeier Geplaatst: 25 augustus 2019 Geplaatst: 25 augustus 2019 Het is heel moeilijk van een foto af te lezen of het phytophtora is of niet. Het ziet er wel zo uit. Het witte pluis aan de onderkant van het blad is het meest kenmerkende.Testen voor phytphtora kun je doen door een deels aangetast blad in een plastic zakje te doen, samen met een vochtig doekje of sponsje - het loof moet vochtig zijn - en binnen bij kamertemperatuur te leggen. Dat zijn ideale verspreidingsomstandigheden. Je zou dan na een half etmaal al uitbreiding van de vlek moeten zien, en pluis aan de onderkant van het blad. Tips die helpen om het te voorkomen zijn al zat gegeven en noem je ook zelf. De langere nachten zijn wel een probleem nu; de dauw zal lang op het loof blijven zitten.Je zou je kunnen afvragen waar de phytophtora, wat het waarschijnlijk toch is, vandaan kwam. De wind stond vooral zuid-westelijk de laatste tijd. Soms valt het spoor te herleiden en zie je daar een volkstuintje waar alle aardappelen al opgeruimd zijn of zoiets. Maar de sporen kunnen ook zo kilometers weg komen, en dat je de bron moeilijk vindt. Niet dat het je nu nog helpt om te weten waar het vandaan kwam, maar meer weten is altijd beter.Waarschijnlijk heb je alles wat is aangetast al opgeruimd? Quote
Sand&Oak Geplaatst: 25 augustus 2019 Geplaatst: 25 augustus 2019 Goeie dat testje! Ga ik zeker proberen. Heb nog een paar planten waar ik hoop voor had maar die lijken nu ook toch wat ziekte te vertonen.Ik blijf het heel raar vinden dat het in de pimpenelli zit.. Ik heb het nu op een bult over mn hek gegooit. Niet handig weet ik, maar het is ontzettent veel groen, teveel voor grijzecontainer, en over vuur wordt de laatste tijd ook moeilijk gedaan hier (niet eens tijdens droogte) dus moet nog kijken wat k ermee moet plus alle valtomaatjes en enkele blaadjes nog opruimen. Uit zuid zou ik niet weten waar het vandaan komt, maar woon in buitengebied dus grote kans dat iemand wel aardappels op tomaat heeft staan ergens in de omtrek. Vind het echt jammer, zie zulke mooie oogsten hier. Hoop dat het bij jullie wel goed gaat tot einde zomer! Quote
rorror Geplaatst: 25 augustus 2019 Geplaatst: 25 augustus 2019 Kan je bij de gemeente dump afvoeren? Zodat de sporen niet via de lucht en wind weer terug gevoerd worden je tuin en kas in? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Saalk86 Geplaatst: 25 augustus 2019 Geplaatst: 25 augustus 2019 Jammer Sand&Oak! Ik heb hier in al die jaren nog geen phytophtora gehad, maar zag vandaag voor t eerst wel een raar blad mét name donkerzwart steel.Wacht het af, ik werk vaak wel met resistente heirloom soorten hier! Ik zit sinds paar dagen op Instagram (Ojee!), maar dat is serieus leuk als het over heirloom / tomaten / moestuin gaat hoor! Zeker een aanrader! Erg leuke info en inspiratie ook. Deze maand al 27 kg tomaten mogen oogsten Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.