Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten teelt topic 2019


Erny

Aanbevolen berichten

De tomaten hangen er prachtig bij hier, klaar voor nog minstens twee weken zon want nog groen.

Op een paar kleinere na dus ik heb de eerste rijpe tomaten kunnen oogsten.

 

Verder aan twee kanten buren met Phytophthora die daar slecht mee om gaan.

Planten veel struiktomaten op een stuk en laten het dan maar groeien. Het resultaat is dat de struiken op de grond zakken, lekker vochtig blijven en dus flink ziek worden.

 

Nu heb ik geïnvesteerd in zo veel mogelijk resitente soorten. Maar als de druk zó hoog is kunnen zij dat duidelijk ook niet allemaal aan.

Zo is het soort Juliet duidelijk besmet en zal ik moeten rooien. De tomaatjes die eraan zitten zullen niet meer goed afrijpen dus wég is mijn mini roma oogst.

Dank je wel buren.

 

Denk dat ik maar eens om de tafel met het bestuur (niet alleen van de moestuinen maar van de hele tuinders-met huisjes-vereniging) om tafel moet gaan zitten over regels over resistente aardappelsoorten en resistente tomatensoorten en het moeten ruimen van aangetaste planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Saalk 86, ik zou misschien toch de plant eruit halen of het aangetaste deel afknippen. Het versprijd zich echt ontzettend snel, dus zou het risico niet durven nemen..

Ik zie het nu ook komen in mijn zwarte vleestomaten van zaad uit italie. Die ga ik ook maar allemaal rooien. Was blad aan het plukken maar het gaat zo rap dat er geen houden meer aan is helaas..

 

Jammer van de buren Erny.. Dat is echt lastig, en balen zeker aangezien je er zelf zo secuur mee omgaat!

 

Ik denk dat ik de fout heb gemaakt om struiktomaten te kiezen. Ik had dit gedaan omdat ik hoopte de phytoptera voor te zijn want ze zouden eerder vrucht geven en dacht ze daarna te rooien. Echter ging het toch niet zo snel als ik dacht en misschien hebben ze ook wat stil gestaan door de droogte. De struiktomaten worden ook vrij bossig, bossiger dan ik verwachtte, waardoor ze uiteindelijk toch vrij dicht bij elkaar stonden en niet goed te onderhouden waren. Ik ga vandaag denk ik het laatste er allemaal uit trekken en dan of wegbrengen of verbranden (want degene die nog niet aangetast waren krijgen nu ook vlekken zie ik..)

 

Denk ook dat ik al te veel sporen in de omgeving heb om volgend jaar weer tomaten te doen.. Dus maar minimaal een jaar overslaan denk ik. Gelukkig gen directe buren en een bos als barriere, maar wil voorkomen dat mijn tuin via de wind toch anderen besmet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sand&Oak, je geeft aan:

"Denk ook dat ik al te veel sporen in de omgeving heb om volgend jaar weer tomaten te doen.. Dus maar minimaal een jaar overslaan denk ik."

 

Phytophtora infestans heeft een levende gastheer nodig om te kunnen overleven. Je kunt je besmet plantgoed dus op de composthoop doen. je hoeft je besmette planten niet te verbranden. Besmette tomaten zullen de composthoop ook niet overleven, dus die mogen daar ook op. Wat je niet moet doen is aardappelen (die mogelijk aangetast zijn) op de composthoop gooien. Aan de rand van de composthoop wordt de temperatuur vaak te laag, waardoor de aardappel intact blijft. Phytophtora overleeft als mycelium in aangetaste knollen. Consequentie is, dat besmette intacte aardappelen achterlaten in het veld ook geen handige actie is. Op enige diepte zal de aardappel matige winters kunnen overleven. maar dit is een tomaten topic, dus:

 

Je kunt volgend jaar zeker tomaten gaan kweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oscardevos bedankt voor de reactie! Ik raak nogal in de war van verschillende reacties op internet waarin staat dat je elk blad dat aangetast is niet in de groencontainer mag doen. Ik las wel in boeken van onder andere Charles Dowding dat hij het idd wel composteert. Bedankt voor je heldere uitleg! Ik weet wel.dat de bron vaak uit aardappelopslag of idd aardappel in compost voorkomt maar was de draad compleet kwijt.

 

Edit: na wiki extra bekeken te hebben durf ik het toch niet aan rakelings te composteren.. Ik zie dat er vanuit a1 plus a2 samen wel sporen kunnen worden gevormt die kunnen overleven in de omgeving. Beide zouden in europa voorkomen en wil het risico niet nemen dat dit gaande is.. Nouja ik heb nog maanden te tijd om wel of geen volgende tomatenteelt te overwegen.. Nu ga ik verder met verlekkerd kijken naar jullie mooie tomaten fotos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je hebt gevonden op Wiki klopt zeker, Sand&Oak.

 

Voor de productie van oösporen (die worden gevormd om te kunnen overleven zonder levende gastheer) heb je contact tussen een Phytophtora hyfe "mating type A1" en een Phytophtora hyfe "mating type A2" nodig. Dat is de geslachtelijke voortplanting.

A2 mating types van Phytophtora infestans zijn begin jaren 80 vd vorige eeuw voor het eerst ontdekt in Europa en zijn afkomstig uit Mexico. Daarvoor was alleen type A1 aanwezig in ons werelddeel. Het A2 type is voor het eerst in 1981 waargenomen in NL.

 

De belangrijkste redenen waarom oösporenvorming in het veld niet zo snel zal plaatsvinden is omdat:

1. Phytophtora infestans de winter slechts in levend plantenweefsel kan overleven. Hyfen buiten levend plantenweefsel sterven in de winter af. Dus de schimmelpopulatie wordt elke winter flink gereduceerd. De kans op een "ontmoeting" tussen A1 en A2 is klein.

2. Er in het erfelijk materiaal van mating type A1 zodanig veel mutaties per gen en per generatie plaatsvinden, dat de kleine kans op een ontmoeting tussen beide mating types een nog veel kleinere kans geeft op een effectieve sexuele voortplanting.

(Bron: Drenth, Turkensteen en Govers (1993). The occurrence of the A2 mating type of Phytophthora infestans in the Netherlands; significance and consequences. Neth. J. PI. Path. 99.)

 

Vooralsnog hebben wij in de moestuin te maken met het probleem van ongeslachtelijke voortplanting, bestaande uit de vorming van sporangia waarin zoösporen zitten. De sporangia worden door de wind verspreid, komen op het blad terecht en dan komen de zoösporen vrij, die in het bezit zijn van twee flagelletjes (een soort van roeispaantjes), hiermee kunnen ze zwemmen in regen- en dauwdruppeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info Oscar!

 

Los daarvan vind ik het wel heel extreem om een jaar tomaten over te slaan hoor! Denk dat dat echt niet nodig had. Hoeveel planten had je Sand&Oak? En sowieso als je met resistente soorten gaar werken...

 

En, heb je aardappelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw oscardevos heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie (met ook nog bron erbij, helemaal top!!)

 

Hoe gaat het nu met die vlek die jij vond saalk?

 

Nee geen aardappelen! (ivm deze ziekte én een enorm aantal woelmuizen...)

 

Ik zal het volgend jaar toch nog proberen, een heel ruim stuk indelen, stoktomaten, resistente soorten uitzoeken en het gewas heel schoon houden! (of ttoch kas en afdak, nog in overdenking)

 

Ik had nu ongeveer 30 planten. 5 verschillende soorten (maar niet gelet op resistentie, stom achteraf). Had ook tiny tim, een cherry die als plant echt max 5 cm groot wordt. Vind het echt een enorm schattig plantje maar helaas ook aangetast. Ga wel deze volgend jaar nogmaals doen, maar dan in potten die evt naar binnen kunnen met extreem veel regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik de fout heb gemaakt om struiktomaten te kiezen. [...] De struiktomaten worden ook vrij bossig, bossiger dan ik verwachtte, waardoor ze uiteindelijk toch vrij dicht bij elkaar stonden en niet goed te onderhouden waren.

Ik zou de struiktomaten niet dissen. Zelf zweer ik erbij. Ik weet niet of de Nederlandse terminologie duidelijk is; struik en stok klinkt als iets uit de bonenwereld. Ik heb het liever over determinaat of indeterminaat, naar voorbeeld van wat je in Engelstalige bronnen tegenkomt. Ik vind die termen duidelijker.

 

Het verschil is dat bij determinaat de groei op een gegeven moment ophoudt. Dat betekent niet automatisch dat ze klein blijven, want dat verschilt per ras; sommige determinate rassen worden nog altijd een paar meter hoog, maar er zit een stop op.

Alle tomaten produceren erg veel loof, dus dat bossige krijgen ze allemaal als je niet ingrijpt, maar ik doe op dit moment niets meer bij mijn determinate types, terwijl er ook een tomaat gekregen van een buurvrouw naast staat, en daar ben ik nog om de paar dagen dieven aan het verwijderen. Het is duidelijk een indeterminaat type, en dat gaat dus maar door met het produceren van zijscheuten. De determinate types doen dat niet.

Ik zit hier met een kort groeiseizoen voor tomaten, buiten, dus ik heb alleen maar nadeel van de oneindige groei van indeterminate types. Het kan al anders liggen als je meer in het zuiden zit, of beschikking hebt over een kas, maar voor mij is het duidelijk: determinaat graag.

 

De phytophtora resistentie zie ik vrijwel nooit aangeduid worden door aanbieders. Als iemand een goede bron weet, geweldig dan, maar ik ben al beperkt tot; *zeer vroeg, *kleine maat, *determinaat, *geen F1 (ik hou mijn eigen zaad over), en natuurlijk is de smaak ook belangrijk. Er zijn tomaten die redelijk aan dit lijstje voorwaarden voldoen, maar ga ik selecteren op phytophtora resistentie, dan is het onduidelijk wat er met de andere voorwaarden voor een goede teelt hier gebeurt, terwijl er geen garantie is tegen phytophtora, dus schiet ik wel wat mee op?

Mogelijk zijn de rasjes die ik nu heb ook al redelijk resistent zonder dat ik het weet; ik heb geen duidelijke info daarover kunnen vinden, hoogstens een enkele anekdotische aanwijzing in het voordeel van Quedlinburger frühe Liebe, voor wat het waard is.

 

Geen teken van phytophtora vooralsnog bij mijn tomaten: seizoenetje is al dik in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de struiktomaat ook gekozen omdat hij inderdaad op een gegeven moment stopt met groeien (zonder kas heb ik er niets aan als hij de herfst in nog door gaat.) , dus ik snap je punt Roeier. Denk dat ik er zelf gewoon anders mee om moet gaan (dus juist wel dunnen en het gewas luchtig houden en gewoon meer ruimte geven.) Nou gelukkig nog een hele winter om uit te zoeken welke rassen ik moet gaan proberen.

 

(Ja zelf zaad overhouden vind ik ook het fijnste, maar mocht F1 zaad het enige zaad zijn met enige resistentie dan wil ik het nog wel overwegen. Daarbij heb je wel een punt dat er al veel eigenschappen zijn om rekening mee te houden. Smaak is inderdaad ook een belangrijke, maar ik denk dat ik na het drama van dit jaar wel enige compromissen moet gaan maken, haha. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phytophthora?

(Hier in Zeeland wordt dat 'het kwaad' genoemd. Vooral bij aardappelen, want tomaten worden hier niet bedrijfsmatig geteeld).

 

Mijn tomatenblad. Ik twijfelde sterk, want alleen scherp omgrensde aantasting. Geen vagere en een beetje nattige grens.

2019082818051567371567354506.jpg

 

Toch maar de plastic zak test uitgevoerd. Na ruim drie dagen:

2019090117171671931567354539.jpg

 

Geen pluizige schimmel te zien. Ook gaat de aantasting van de planten niet verder. En de stengels en vruchten zijn (nog) niet aangetast.

Met de tomaten is ook niks mis:

2019090118140686731567354538.jpg

(2x Roma, 1x Balkonstar)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de twijfel, want na 3 dagen in een plastic zakje moet je in geval van Phtophtora toch wel iets meer kunnen zien.

De scherpe begrenzing doet niet denken aan "Het Kwaad".

Het lijkt toch het meest op droogtestress, de scherp begrensde randen en de vergeling daartussen volgens deze foto op de site van Cornell University.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal weer eens een update

Eigenlijk een zeer goed tomaten seizoen gehad

De eerste rijpen tomaten waren wel erg laat

In het begin bij de eerste rijpe tomaten 3 tomaten gehad met een lelijke zwarte onderkant hi

Rest van seizoen geen last meer gehad

Vandaag veel blad verwijderd om de laatste tomaten te laten afrijpen

oayvhe0nv.jpg

1y676kkrpyvtk.jpg

rtt64n78h3.jpg

muo0i36n3c8vm.jpg

ook vandaag weer geplukt

ef34g9jaiqb0.jpg

De totale opbrengst tot nu toe ongeveer 20 van deze doosjes vol

Weer meerdere mensen blij kunnen maken met het maken van hun soep en pasta saus

wel wil ik melde toen het zo heet was in midden Nederland zeer weinig water gegeven

En alle tomaten planten staan in de volle grond in potten

hallo Wally DV

ook hier vaak deze uitspattingen gehad aan tomaten

Elk jaar wel sinds ik ze kweek

Dit jaar maar een soort tomaat gekweekt ongeveer 35 planten

dit verschijnsel niet gezien

Ik weet ook niet de oorzaak omdat ik het dit jaar niet gezien heb

Dat het niet bij alle tomaten soorten voorkomt

ronnie24

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quadro en Galapagos worden deze week als eerste geslachtofferd vanwege "de plaag" of "het kwaad" beide planten (geen overkapping) raken nu aangetast. De resistente rassen van Fruitlent geven nog geen krimp. In het seizoen 2018, heb ik tot de 1ste week van december kunnen oogsten van Mountain Magic. Zou dit jaar ook kunnen gebeuren want hebben nu een betere (meer zon) standplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandag meeste tomaten geplukt. Alle staan buuten. Voor volgende jaar wel blijven aantal rassen, en aantal gaat uit... Waaronder alke van Hining tomaten (behalve Wino tomaten, F8 en later), tombons, ondanks leuke reuse troos, dansing with smurfs - te kwetsbaar... Wel blijven Yana, redstarrimantic, Catalunya black ckerry, wicasol...

P2019090414523367851567624082.jpgP2019090414465552631567624096.jpgP2019090414465256151567624099.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi Yuras!! Prachtig!

 

Vrees dat het buitenseizoen nu wel gebeurd is... met het oog op het weer voor volgende week (8-12 graden op maandag).

 

Ik heb een paar hele slechte planten buiten, ik twijfel of ik ze deze dagen eruit moet halen.

 

 

En ja, ik weet bijna zeker dat ik hier ‘Het Kwaad’ in de kas heb. Paar planten in potten leggen t loodje, bruine verdorde stengels.... Maar ach, het tomatenseizoen zit er nu echt wel op denk ik. Heb nog een paar tomatenplanten in het aquaponics systeem staan en die geven tot eind okt vaak nog wel een hele redelijke opbrengt voor dagelijkse consumptie voor 1 gezin. Ach we zien t wel. Het hoort erbij mensen. Ik vermoed dat er veel betere seizoenen zijn geweest maar ik ben het wel eens met roeier over de tomatenteelt in NL; het buitenseizoen is eigenlijk gewoon te kort voor NL voor een hele mooie goede opbrengst. Natuurlijk hangt het van het soort ras, omgeving, etc. af, maar over het algemeen vond ik het dit jaar wel een héél kort seizoen hoor. Als er bijv op een label staat dat een bepaalde soort 60 dagen over de vrucht doet; dat red ik over het algemeen never nooit hier.

 

Ik trek nog geen conclusies, en wie weet wat de komende weken nog brengt maar ik heb in ieder geval énorm veel geleerd dit jaar. O.a. Dat je dus bepaalde tomatensoorten níet dieven moet en juist wél toppen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het probleem dat het weer zulke extremen heeft. Met 35 graden plus staat de plant stil en met dagen als vandaag heb je maar weinig zon voor rijpen. Als dat elkaar opvolgt doen tomaten het slecht. Dat is dan ongeacht of ze in kas of buiten staan. Waar (regen)water toevoer natuurlijk wel beter te reguleren is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net all vijf de planten getopt, zodat de resterende tomaten de kans hebben om af te rijpen de komende 4-6 weken.

 

Ik kijk terug op het seizoen met gemengde gevoelens; vorig jaar was een stuk productiever. Het valt op dat de tomatenplanten in de potten het toch een stuk slechter hebben gedaan (behalve de cherry tomaten), wat ik wijt aan de hitte op de zwarte (plastic) kuipen. Ik denk dat het de wortels stiekem toch heeft beschadigd, ondanks dat ik ook regelmatig water gaf. Volgend jaar graaf ik in ieder geval wel een paar PET flessen in.

 

De planten in de tuin hebben het juist keurig gedaan, ondanks dat ze ongeveer evenveel zon kregen tijdens de verzengende hitte die we hebben gezien. Een Roma-tomatenplant die ik bij het planten juist ernstig had beschadigd (per ongeluk) is juist de meest productieve plant in de tuin: hij hangt vol met tomaten en is een mooie, brede twee-stammige plant.

 

Overigens iets wat ik vorig jaar ook zag, toen ik per ongeluk een tweestammige-plant had: ze lijken productiever. Maakt iemand anders hier toevallig ook wel eens opzettelijk tweestammige planten aan?

 

Verder: met veel snoeien heb ik de planten vrijwel vrij weten te houden van bladziektes. Hier en daar stak het de kop op, maar was er ik er snel bij. Geen phytophora tot nu toe, wel wat alternaria hier en daar (maar ik houd het goed onder controle). Wat dat betreft is het een veel beter seizoen dan vorig jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nog wel wat beter weer dan jullie, bv de afgelopen dagen zonnig en 22 graden, vandaag iets kouder. De nachten zijn dan wel behoorlijk fris en ik heb 8 graden gemeten in de kas. Dat betekend dat ik de achterdeur vd kas nu dicht ga doen de midden deur blijft open. In de tuin groeien de planten eigenlijk niet meer maar rijpen wel langzaam af. De noir de crimee is bijna geplukt, de gele kers geeft nog heel veel vruchten, de dark galaxy zit er tussenin.

Foto: tomaten uit de kas, vintage wine, Alice dreams, oranje van green zebra, geel peertje en nog de laatste trosjes blauwe van Boskoop

A5C5FCFD-2F57-49D4-A74F-CEA8682D97FB94041567682689.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh, zijn er nou 2 tomatenteelt 2019 topics???

 

2401249860298ddaa91ac0e67a0e66f1.jpg

 

@Moderator Kunnen deze samengevoegd worden? Geen idee welke ik nou moet hebben.

 

Mijn tomatenupdate: de kas vandaag slakvrij gemaakt. Ik vroeg me al af waren alle huisjesslakken waren gebleven dit jaar. In de kas blijkt. Tomaten gedieft. Sommige planten voor de helft verwijderd. Ze doen het overigens een stuk beter sinds ik ze schud, maar gaat geen beste oogst meer worden. Buiten doen de tomaten het een stuk beter, alleen dat rijpen doen ze niet zo best dit jaar.

Ik heb buiten wel 2 planten geruimd die er voor de helft slecht uitzagen en de paar groene tomaten in een zakje gedaan met een banaan erbij.

 

Al met al een karige oogst en kopen nog flink wat tomaten bij, maar wij eten dan ook ruim 1 kg tomaten per week en in de zomer nog meer. Dat red ik niet met de oogst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een snelle vraag. Ik heb hier nog zaadjes liggen van circa 1 jaar geleden, die ik toen zelf heb gedroogd en bewaard. Deze zijn eerder dit jaar gezaaid en vrijwel allemaal uitgekomen (ik denk circa 90-95%).

 

Ze zitten nog steeds in dezelfde glazen potjes en worden bewaard op een donkere plek buiten de koelkast. Daar staan ze al een goede 7 maanden. Kan ik deze nog gebruiken komend jaar?

 

Overal lees ik dat tomatenzaadjes makkelijk 5 jaar houdbaar zijn, maar ik weet niet wat jullie ervaringen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...