Ga naar inhoud

Peper en Paprika Topic 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eerste post hier op het forum! Ik had werkelijk geen idee dat er zo'n grote community rond moestuinen (en specifieker rond peper en paprika) bestond!

Ik heb een vraagje maar eerst moet ik even context schetsen.

Vorige week ben ik een kweekkas gaan halen omdat de zon scheen en ik al met 1 been in de lente stond.

In die kweekkas heb ik peper, paprika en aardbei geplant. Grond vochtig gemaakt en plastic top erop geplaatst.

De kas heb ik mooi gepositioneerd in een plaats waar het lang zonlicht krijgt.

Alles ging de eerste dagen goed en wel, zodanig zelf dat ik al enkele vochtdruppels zag.

Logisch, want de zon deed goed haar best.

Maar vanaf donderdag is het hier in België donker en grijs weer waardoor de temperatuur in m'n kas ook daalde.

Vandaag heb ik me wat bijgelezen en heb ik de kas op m'n radiator geplaatst.

Mijn vraag: zijn m'n zaadjes al verloren? Omdat ze van donderdag - maandag niet op een radiator stonden?

Sowieso stond de kas hier in m'n appartement waar het nooit kouder wordt dan 21° maar de kas stond open dus de vochtigheid was mogelijks te laag?

Volledig leek hier, dus alle input is welkom van mensen met meer ervaring

Geplaatst:

@ Stoyanov

temperatuur van de propagator gewoon een graad of 4-5 verlagen gespreid over 2 à 3 dagen dan kan je ze gewoon zonder zorgen verplaatsen naar het kozijn.

Omgekeerd van kozijn naar propagator kan ineens.

Als ik verspeen doe ik dit ook gedurende +/- 10 dagen, propagator zelfs terug op spanning (verluchting dicht) waardoor ze heel snel doorgroeien.

@kap1tein

Als de grond niet volledig uitdroogde dan maakt dit niet veel uit.

Verlaagde temperatuur resulteert gewoon in langzamere kieming maar komt goed.

21°C is normaal gezien, enkele soorten paprika/pepers uitgezonderd, voldoende om de meeste te laten kiemen.

Met 21°C kan het makkelijk 3 à 4 weken duren.

Velen onder ons, ik zelf ook, gebruiken een verwarmde propagator. Ik persoonlijk kiem tsn 25 - 30 °C afhankelijk van de soort.

Zelfs bij 30°C heb ik soorten die soms wel 15 à 17 dagen nodig hebben.

Voorzichtig op de radiator met de vochtigheid, kan heel vlug uitdrogen als de top er af is of open staat.

Zolang er geen kieming zichtbaar is de top goed dicht houden, licht is van geen belang zolang er niets te zien is maar eens de zaailingen zich laten zien moeten ze voldoende licht krijgen en dient de temperatuur naar beneden anders fileren (worden het lange slungels) de plantjes.

Succes!!

Geplaatst:
De paprika in mijn propagator gaat zo allemachtig hard.

Mijn propagator staat op een graad of 27/28 en in mijn huiskamer is het doorgaans 20 graden.

Graag jullie advies.

Advies is om het lichtintensiteit te verhogen voor de plantjes met 6 bladeren en de temperatuur gemiddeld te verlagen, een plek op de vensterbank lijkt een goede keuze. Je kunt de "overgebleven plantjes" - ik neem aan dat deze veel kleiner zijn - in de propagator zetten, maar zonder kap en liefst met extra licht en zet een tijdklok op die propagator want een constante temperatuur van 27/28 graden is niet nodig/teveel van het goede. Vooral te weinig licht maar ook een te hoge temperatuur leidt tot slungelige plantjes. Je kunt ook de plantjes elke dag een beetje beweging geven met hulp van een ventilator. Daar krijgen ze weer een sterkere stengel van.

Succes

Geplaatst:

Je leest hier op het forum vaak om zaailingen pas te verspenen bij de eerste echte bladeren. Ik verspeen de zaailingen nu direct als ze boven komen piepen en ben zeer content van deze manier van werken. De paprikaplanten groeien even goed en ik vind het gemakkelijker. Je hebt wel maar een klein stukje wortel, dus waarschijnlijk nog des te belangrijker dat je deze niet vastpakt/beschadigd. Je kunt ze er meestal zo uittrekken en in een nieuw potje steken waar ik met een dik potlood een gat in de compost heb gemaakt.

IMG2019030511381935791551782407.jpg

De meeste zijn rond 08 feb onder de lamp gezet. Rechts onderaan een paprika die ik op 02 maart heb verpot.

Geplaatst:

Linked Image

Linked Image

Zie hier het verschil waar ik over praat.

Beide zijn 12 dagen geleden verspeend.

De 1 groeit nauwelijks, de ander 6x zo hard.

Ik heb de thermostaat maar uitgezet en ben maar gaan beluchten.

Kan iemand me vertellen of dit een normale gang van zaken is?

Krijg de foto's niet gedraaid op 1 of andere manier...

Geplaatst:

Stoyanov, lijkt me vooralsnog niets om je druk over te maken. Misschien hebben wat plantjes wortelschade opgelopen van het verspenen, dan willen ze wel wat gaan achterlopen, maar valt toch weinig van te zeggen. Ze zien er naar mijn idee wel gewoon gezond uit, echte blaadjes op komst dus ik zou me geen zorgen maken.

Dit zijn mijn paprika's en pepers (zonder extra licht) op 16 februari gezaaid in mengsel van potgrond en zand.

IMG2019030609410584481551861740.jpg

Geplaatst:

@Stoyanov, zijn het verschillende soorten pepers? De Annuums groeien meestal een stuk sneller de hoogte in als de Pubescens e.d.

En het kan inderdaad ook zo zijn dat ze na het verspenen even een tijdelijke groeistop hebben ingelast.

Geplaatst:

Het zijn allen anuums (zoals jij dat noemt).

Ze zijn wel allemaal van verschillende pluimage.

Rood, geel, groen, oranje, pepers, lange pepers, ronde pepers, puntpaprika en vierkante paprika.

Het zijn, op 1 na, allemaal Bulgaarse soorten.

Geplaatst:

camphoto180492858730951551896466.JPG

Holy! Maandag zag ik nog niets en dit is hoe het er vandaag uitziet.

Vanaf wanneer schuif ik de gaatjes open in m'n kweekkas?

Er zijn namelijk nog veel zaadjes die nog niet zijn uitgekomen.

Ook helemaal geen beweging bij m'n aardbeien

Geplaatst:

Ruim 1 maand geleden peper gezaaid in plastic potjes in een kweekbak met een LED-lamp erboven.

Moestuinforum-104051115221551899576.jpg

En ruim 2 weken geleden pepers gezaaid in een bak met een soort steenwolpluggen. Beide bakken staan in de woonkamer.

Moestuinforum-104051354261551899606.jpg

Geplaatst:

Prachtige foto's allemaal die hier voorbij komen.

Ik lees hier op het forum dat de meeste al in januari/februari gestart zijn met het opkweken van zaad, ik ben zojuist drie dagen geleden begonnen met een heel klein kweekbakje (weggooi ding) waar ik cherry tomaat, Spaanse peper (Cayenne), Mexicaanse peper (Jalapeno) en paprika (Yolo Wonder) in gedaan heb.

Ik heb ook nog een grote kweekbak van het merk Green Boots van de Action waar ik tomaat (Moneymaker) en vleestomaat (Marmande) in gedaan heb.

Beide bakken staan op de vensterbank bij de radiator en het is constant 23 graden in huis.

Nu las ik ergens op het internet dat iemand lauwwarm water geeft tijdens het opkweken van de zaadjes, heeft hier iemand op het forum daar mischien ervaring mee. En is lauwwarm of koud water juist goed of maakt dat niets uit.

Geplaatst:

Dag Richard48,

welkom op dit forum!

Je kan jezelf voorstellen via 'de voordeur'.

Pepers, paprika's, meloenpeer, aubergines, tomatillo, Morelle de Balbis etc. hebben een langer groeiseizoen nodig vandaar dat sommigen onder ons idd 'iets' vroeger beginnen. Ik zaai bvb in verwarmde propagators en maak gebruik van kunstlicht (TL lampen, 6400 K) om de planten gezond en gedrongen op te kweken tot ze naar de serre/buiten kunnen.

Tomaten daarentegen groeien snel en ik persoonlijk zaai deze pas vanaf eind maart.

Na het ontkiemen je tomaatjes zeker koeler wegzetten en zorgen voor voldoende licht anders gaan ze fileren (lange slappe lummels worden).

Als je véél plaats hebt dan kan ook vroeger maar ik weet geen weg met de planten vandaar...

De serre is onder normale omstandigheden in januari en februari nog te koud en later gezaaide tomaten halen hier bij mij de eerste gezaaide altijd in.

Lauwwarm water, ik gebruik water op kamertemperatuur is gewoon om de plantjes niet teveel te laten schrikken.

Je huiskamer is 23°C zeg je, water rechtstreeks uit de kraan is +/- 6°C (beetje seizoensgebonden maar altijd vrij koud) wat een enorm verschil is voor de nog tere plantjes/worteltjes.

Gaat ook op voor de zaadjes, grond op kamertemperatuur wordt heel plots weer afgekoeld door het koude water.

Lijkt misschien allemaal wat overdreven maar dergelijke temperatuurschommelingen zorgen voor groeistilstand of soms zelfs voor afsterven.

Succes!!

Geplaatst:

Hier groeien de pepers prima. Dat groeikastje wat we jaren geleden hebben gemaakt naar aanleiding van het topic simpel groeikastje maken werpt ieder jaar zijn vruchten af image45321552223839.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@TomP bedankt voor de duidelijke uitleg in je reactie maar moet ik de zaadjes regelmatig water geven of niet want ik heb nog geen ervaring hiermee. Ik heb al een klein gietertje met water staan dat op kamertemperatuur is. Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan was vorig jaar wat andijvie en sla zaadjes in de volle grond gedaan.

img2019030811315732621552207442.jpg

img2019030910023865001552207453.jpg

Geplaatst:

Zolang als de grond licht vochtig is is het geven van extra vocht niet nodig.

Te nat resulteert in rottende en dus niet opkomende zaadjes.

Ook als de zaden kiemen is slechts een minimum aan vocht nodig.

Ook hier geldt dat te nat = worteltjes die rotten.

Als er condens te zien is (zoals nu op je foto's) moet je niets bijgeven.

Geplaatst:
Beetje off-topic maar aardbeien kweken met zaad is niks. Duurt 2/3 jaar voor je aardbei hebt

Je kunt t beste stekjes kopen bij een kweker in het voorjaar!

Ik had vorig jaar bij de Dekamarkt zo'n aardbeiplant gekocht en in de volle grond gezet, nu is deze plant weer aan het opkomen en is zelfs aan het doorstekken. Dit komt waarschijnljk omdat we weinig vorst hebben gehad en de aardbeiplant het overleefd heeft.

Geplaatst:

Idd off-topic maar ...

Aardbeien zijn meerjarige planten dus het doorleven/groeien is normaal.

De stekken gewoon van de moederplant halen (losknippen) en op een andere plaats planten garandeert je bijna 100% een nieuwe oogst.

Gemiddeld gaat een aardbeiplant 3 jaar mee, langer ook maar de oogst wordt veel minder en de vruchten worden kleiner dus verjongen is de boodschap.

Zaaien gaat echter ook.

Mijn vader deed vroeger niets anders, we hadden altijd een overvloed van lekker verse zoete aardbeien, een herinnering uit mijn jeugdjaren...

Zal me altijd bijblijven want ik mocht samen met hem de 'besjes' plukken en in een stalen vergiet leggen, was een van de vele leuke papa/zoon momenten.

On topic...

De Bolivian Rainbow blijft achter tov de andere pepers. Andere pepers zijn al minstens 2x zo groot.

Gewoon een trage groeier of liep er iets mis tijdens (zou dan wel de eerste keer zijn) het verspenen?

Iemand die deze al heeft gehad? Groei verloop, smaak etc.?

Geplaatst:

Bolivian Rainbow vooral mooi gekleurde pepers, mooi plantje. Redelijk compact dus de langzame groei zou wel kunnen kloppen. Smaak niet speciaal bijzonder.

Geplaatst:

Bedankt Erny!

Heb slechts 3 stuks, bedoeling is om er 1 over te houden.

Ok vooral voor de mooi dan, geen blijver dus ...

@ Saalk68

tegenwoordig gebruikt ik een watervernevelaar, niets meer.

De trays of potjes vul ik met compost of zaai en stekgrond, zaadjes neerleggen en toedekken en gewoon nat vernevelen.

Werkt perfect.

Vroeger maakte ik regelmatig de 'te nat' fout met als resultaat veel uitval door rotting.

Sinds ik het op deze manier doe geen uitval meer

Geplaatst:

Het lijkt er op dat alles goed gaat, ik dacht gisteren al iets van een klein puntje te zien maar nu weet ik het zeker. De zaadjes van de tomaat die ik op 8 maart in de potjes gedaan heb komen nu al op. Bij de moneymaker komt 1 plantje boven, bij de Marmande 1 plantje en bij de cherry tomaat 3 plantjes. Dan zullen de pepers en paprika ook wel snel boven komen, ik wist niet dat het zo snel zou gaan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...