tuinLB Geplaatst: 5 april 2019 Geplaatst: 5 april 2019 Jane Doe we hebben de zelfde thermometer in de machine staan zie ik. Hier is de volgende lichting eieren ook uit aan het komen. Wederom heb ik wat problemen met kuikens die niet goed uit het ei komen. Wel aanpikken maar niet goed uit het ei komen. Heb de luchtvochtigheid al verhoogd maar het lijkt niet te helpen. Quote
Jane Doe Geplaatst: 5 april 2019 Auteur Geplaatst: 5 april 2019 TuinLB welke broedmachine heb je, vlakbroeder, ventilator of slaglatten en welk merk?Met welke temperatuur en vochtigheid uitbroeden en uitkomen? Wanneer verhoog je de vochtigheid? En welk ras(sen)?Dit is de broedmachine van Loraine, de MS35 ventilator broedmachine. Terug kun je zien welke machines hier broeden.Maar zou het kunnen dat je te vroeg en teveel de vochtigheid verhoogd en ze "verdrinken"? Dat is zo het eerste wat in me op komt, of het tegendeel te laag? Temperatuur te laag of te hoog? Is maar gokken natuurlijk.Ik broed zoals ervaren gevogelte houders me gezegt hebben en dat werkt voor mij. Geen problemen met luchtkamer of zo. Maar niet alles komt altijd het schouwen door en uit, dat blijft moeder natuur en moeten de kuiks op eigen kracht doen. Ik kan alleen de omstandigheden optimaal houden. Quote
tuinLB Geplaatst: 6 april 2019 Geplaatst: 6 april 2019 Zelfbouw vlakbroeder. Temperatuur 37.7/37.8, luchtvochtigheid rond de 40-50 %. Dit zijn de waardes die de vorige eigenaar aangaf waar hij steeds op broedde. Luchtvochtheid wordt de laatste dagen iets verhoogd. Quote
Jane Doe Geplaatst: 6 april 2019 Auteur Geplaatst: 6 april 2019 (aangepast) Vlakbroeders heb ik geen ervaring mee, maar dacht dat de waardes iets anders waren? Heb je de eieren wel ees open gemaakt? De laatste eitjes zijn aan het uitkomen, hier nog wat foto's voor jullie. Mag ik jullie voorstellen aan de eersteBresjes en Jersey's van dit broedseizoen! Zijn de Jersey Giant niet netjes in pak 26 maart 2020 aangepast door Jane Doe Quote
Mellie Geplaatst: 6 april 2019 Geplaatst: 6 april 2019 Te schattig! De fluffiness druipt er van af! Gefeliciteerd met de nieuwe kippies Quote
Csengele Geplaatst: 6 april 2019 Geplaatst: 6 april 2019 Ik heb zelf een vlakbroedmachine en broed op 37.8 graden met 50% a 55% luchtvochtigheid. De laatste drie dagen verlaag ik de temperatuur naar 37,5 en verhoog ik de luchtvochtigheid naar 70 procent. Heb tot nu toe hoge uitkomst resultaten gehad maar dit waren altijd Marans en Araucana eieren. Quote
Jane Doe Geplaatst: 6 april 2019 Auteur Geplaatst: 6 april 2019 Bedankt we zijn erg blij met de nieuwe generatie kuiks.Vlakbroeders heb ik echt 0,0 verstand van, gelukkig zijn hier anderen ervaren broeders. Wat een giga vochtigheid percentage Quote
tuinLB Geplaatst: 6 april 2019 Geplaatst: 6 april 2019 @Csengele Dit komt dus in grote lijnen overeen met hoe ik broed. Dit keer 7 kuikens wel aangepikt/ kleine gedeelte uit het ei. Daarna blijven ze " hangen". Het lijkt erop alsof het vlies het probleem is waardoor de kuikens niet helemaal uit het ei komen Quote
Trea Geplaatst: 7 april 2019 Geplaatst: 7 april 2019 Gefeliciteerd Jane D. Zelf heb ik nu sinds 2 dagen 7 eieren onder 2 broedse hollandse mutsjes. Eigenlijk heb ik al genoeg kippen voor de grootte van het verblijf. Maar ik kon t toch niet laten. We verwachten geen paaskuikens maar koningskuikens. We willen, als het lukt, 2 kuikens houden en een kloek met de rest van de kuikens een nieuw huisje geven. Quote
Jane Doe Geplaatst: 7 april 2019 Auteur Geplaatst: 7 april 2019 Hollandse muts kipjes Natuurlijke broed is het mooiste, maar eieren van 70 tot 100 g onder kip leggen is niet zo een succes. En kan me ook nogeen hen kosten, dus waag ik het er maar niet op. De broedmachine doet prima zijn werk, als de broedmeester maar zijn werk doet Quote
Jane Doe Geplaatst: 14 april 2019 Auteur Geplaatst: 14 april 2019 (aangepast) De Jersey Giant & Bresse kuiks groeien als kool bij Loraine, 2 Bresse kuiks extra toch nog uitgekomen maar staan al op de wintersportlijst. Net als alle hanen van de comlete foktoom, per stam worden de beste hennen en hanen voor de fok geselecteerd. Maar eerst mogen ze 5 maand scharrelen en volop voer eten. Hier liggen de eitjes in de uitkomstlade, aanpikken staat op agende en morgen uitkomen. 26 maart 2020 aangepast door Jane Doe Quote
Jane Doe Geplaatst: 17 april 2019 Auteur Geplaatst: 17 april 2019 (aangepast) De kuiks gaan in opstand tegen Loraine, 1 Jersey Giant pikt Loraine en de rest gaat op de loop. Ze groeien en ontwikkelen zich goed, nu dat de 50 Poule de Bresse kuiks van het center komen gaan alle kuiks van de foktoom alle weg. En blijven alleen de Bresse kuiks van de stammen. De video van Loraine plaats ik maar niet, die is te geweldadig voor jeugdige kijkers Dit jaar dus genoeg Bresse voor de verkoop en wintersport 26 maart 2020 aangepast door Jane Doe Quote
Mellie Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Wat zijn ze toch schattig als ze nog zo klein zijn! Mooie timing met Pasen voor de deur. Quote
Jane Doe Geplaatst: 17 april 2019 Auteur Geplaatst: 17 april 2019 (aangepast) Nou Mellie Loraine vindt ze niet meer zo schattig, heeft een horror filmpje geappt die voor de jeugd bespaard moet blijven. Er is te zien hoe Loraine wordt aangevallen en gepikt door een Jersey Giant kuiken Hier zijn de kuiks vanavond uit de machine gehaald, op 1 Jersey en 1 Bresse kuik na en 4 Bresse eieren. Net nog even laatste ronde gedaan, kuiks zitten warm te slapen onder de giga warmteplaten. En er was 1 ei aangepikt, morgen zien of er nog wat uitgekomen is. Dan gaan de kuiks bij de anderen zodra ze droog zijn en kunnen de eieren nog een dag krijgen. Hier een kratje kuiks onderweg naar hun kooien, de Barbezieux bij de bresse en Jersey Giants apart. Laat de Barbezieux nou precies dezelfde smoking dragen 26 maart 2020 aangepast door Jane Doe Quote
Jane Doe Geplaatst: 18 april 2019 Auteur Geplaatst: 18 april 2019 (aangepast) Gisteravond had ik de eerste kuiks verhuisd, 2 kuiks en 3 eieren snel terug gedaan. De laatste 2 kuiks vanochtend bij de anderen gedaan. De eieren hadden nacht en dag extra de tijd gekregen, maar was geen aanpikken en leven te zien met schouwen. Helaas zijn die kuiksniet tot het uitkomen gekomen. Morgen machine schoonmaken en de 4e ronde inleggen, dan eieren verzamelen voor Suriname. 26 maart 2020 aangepast door Jane Doe Quote
Jane Doe Geplaatst: 26 mei 2019 Auteur Geplaatst: 26 mei 2019 De eieren van de zoveelste broedronde bij Loraine, gaan morgen de uitkomstlade in. Poule de Bresse van stam rood, kunnen we dit jaar mooi de verschillen de stammen samenstellen. De rest gaan op wintersport, zullen ons alle goed smaken.Vandaag gaan de laatste Jersey Giant en de Poule de Bresse stam wit hierin de machine. Van stam blauw de laatste broedeieren verzamelen en dan is eind juni broedseizoen voorbij. Quote
Nasuada Geplaatst: 22 maart 2020 Geplaatst: 22 maart 2020 Bij mij is dit jaar het broedseizoen alweer vroeg begonnen. De eerste lichting waren orphingtons 6 uitgekomen deze hou ik allemaal. Tweede lichting waren pekingeend eieren ook 6 uitgekomen na 1 week binnen gisteren toch maar naar buiten gedaan, wat een soppers. En nu heb ik 50 eigen kippeneitjes erin zitten, kijken watb daar uit gaat komen. 2 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 22 maart 2020 Geplaatst: 22 maart 2020 Ach hoe zoet al die donsjes! Je zou toch ook aan het broeden willen gaan zo.... erg lief! 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 24 maart 2020 Auteur Geplaatst: 24 maart 2020 Gefeliciteerd Nasuada en respect voor je hond! Met Sultan onmogelijk, zou geen kuiken overblijven, de bz hen heeft het ter nauwe nood gered en de bz haan was tot moes gebeten. Hier scharrelen de eerste Poule de Bresse Selection Center AOC al buiten, de eerste bresse foklijn zitten net in het hok. De eerste Jersey Giant in de uitkomstlade en de volgende eieren JG en BZ in de broedmachine. Dan de laatste eieren JG en BZ van deze maand. Dan is er wel meer dan genoeg op te fokken, uit te selecteren en vet te mesten. Quote
Mellie Geplaatst: 26 maart 2020 Geplaatst: 26 maart 2020 Bij mij is dit jaar het broedseizoen alweer vroeg begonnen. En nu heb ik 50 eigen kippeneitjes erin zitten, kijken watb daar uit gaat komen.Mocht je straks 50 kippen te veel van het goede vinden, mag ik misschien na Corona wat van je overnemen? Ik wil nog steeds een x bij je langs komen en dat lijkt me dan wel een mooie combinatie! Auracunas lijken me Superleuk. Die had jij toch ook? Quote
Jane Doe Geplaatst: 26 maart 2020 Auteur Geplaatst: 26 maart 2020 Leuk al die kippenliefhebbers! Morgen gaan de laatste rond de JG en BZ eieren in de broedmachine, Dan maar even pauze en wie weet al einde broedseizoen ivm het virus en alle omstandigheden. Scharrelen meer dan genoeg Bressjes rond, zit wat in het hok. JG in uitkomstmachine en de anderen eieren gaan daarna voor uitkomen. Dus dan zijn er wel weer veel kuiks, opfokken selecteren, vetmesten en slachten. Er maar van uit gaande dat verkoop niet mogelijk is ivm het virus zucht balen. Minn voorkeur gaat uit naar een scharrelleventje en niet eenmalig wintersport. Maar het is niet anders, een fokker moet weg doen om verder te kunnen fokken. Dus plaats maken in de vriezer, wat geen probleem is nu met de omstandigheden. De koelkast is "leeg" en de vriezer is ook al niet meer zo vol. Quote
Jane Doe Geplaatst: 28 maart 2020 Auteur Geplaatst: 28 maart 2020 Eerste Jersey Giant kuik is er! Quote
Nasuada Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Leuk Jane....dat er maar velen mogen volgen. Mijn 6 al flink in de veren orphington kuikens had ik.nar veel zorg, 21 dagen in de broedmachine, daarna 4 weken binnen verzorgd, vervolgens onder een lamp buiten, daarna in een ren, tot slot de 6 vorige week definitief bij de andere orphingtons gezet, dat ging prima. Tot vrijdag..... hele hok onder de veren en 3 kuikens weg,.....spoorloos. @#$%^%$ ik vermoed een rat, want geen botje of spoor te bekennen. De overige 2 heb ik nu maar overdag samen met de eenden in de kippen tractor en savonds in een afgesloten cavia hok. Zo balen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
paddestoelengek Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 De eerste zijdehoenders zijn vannacht uit het ei gekropen. Heerlijk weer die leuke kleine kuikens een feestje om naar te kijken! Ze zijn uitgebroeid in mijn machine: vanavond foto's van de kuikens Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
paddestoelengek Geplaatst: 30 maart 2020 Geplaatst: 30 maart 2020 de zijdehoeder kriel, 1 dag uit de wyandotte kriel, 1 dag oud het is weer een genot om naar te kijken! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.