Jump to content

Hoe combineer ik een kleine moestuin met vrijlopende kleine kipjes?

Trea

Recommended Posts

Er was eens een moestuintje van ca 3 x 10 meter voor wat groente en fruit (o.a bonen, peultjes, aardbeien, cougette). De opbrengst werd steeds minder. Mogelijk deels door uitputting van de grond maar ook omdat we merkten dat er veel vogels de opkomende bonen en ander lekkers al vroeg in de ochtend oppeuzelden.

Ik was het werk zonder opbrengst zat en heb daar nu alleen nog aardbeien en wat kruiden. Op de helft van de moestuin zijn we 4 jaar geleden kipjes gaan houden. Erg leuk btw.

De kipjes lopen de meeste dagen een aantal uren los. Maar een moestuin met kipjes is geen handige combi.

Omdat ik nu veel rijke compost heb verzameld (met kippenmest) wil ik graag een nieuwe poging doen om het resterende stukje 'moestuin' nieuw leven in te blazen. Dit stukje onkruidtuin met wat aardbeienplanten en meerjarige kruiden zal dus eerst goed moeten worden afgeschermd tegen vogels en pluimvee. Het gaat om ca. 3x3,5 m.

De 'moestuin' ligt dichtbij het huis/terras en we willen graag dat het er ook leuk uit ziet. En er daarom geen koude kas of hoog gaas omheen zetten. Heeft iemand een goed of leuk idee ? Dan hoor ik dat graag.

IMG-20180715-WA000075841547724093.jpg

• 2 months later...

Er is inmiddels een meterbak (75 cm x 3 m) gemaakt waar draad op ligt die er makkelijk even af kan. Alleen voor lage gewassen.

En een tijdelijke constructie ter grootte van 50 cm x 1.80m. Bedoelt om peultjes op te laten groeien tot ca 10 cm. In de hoop dat de slopers (kippen) ze daarna met rust laten.

De aardbeienplantjes zijn verplaatst naar een ander plekje tegen een boomstam achter de kippenren. Daar kunnen we (tijdelijk) gaas op leggen als de aardbeien gaan kleuren.

Het zaaien en planten is begonnen.