Mexx Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Goededag! Voor dit jaar zal ik een verhoogd bed (douglas) gaan bouwen met een h/b/l van 80x440x100 (3,52m3 / 3.520L).Deze zal opgedeeld worden in drie kwadranten d.m.v. tussenschotten zodat er een teeltwisseling gedaan kan worden.De zijkanten zullen van binnen voorzien worden van landbouwfolie om het douglas langer mee te laten gaan i.v.m. rot.De onderkant van de bakken zullen echter wel open blijven om het bodemleven actief te houden. Aangezien het hier om een grote hoeveelheid grond gaat was ik van plan om een eigen grondmix te maken. Deze zal voornamelijk bestaan uit tuinaarde afkomstig van een plantenkwekerij (50%).Vervolgens wordt hierin cocopeat (30%) en compost (20%) gemengd. Hierna zal zeewier, trichoderma en mycorrhiza toegevoegd worden aan de mix. Graag hoor ik jullie mening hierover.Hulp word zeer gewaardeerd! Met vriendelijke groet,Mexx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janterharmsel Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Hoi, Ik ben zelf liefhebber van vlakveldsteelt met semipermanente (aangetrapte) paden en bedden waarop je zo min mogelijk loopt.Ik heb zelf met dit soort vragen altijd zoiets van: waarom wil je dit? Het kost een hoop geld en moeite, wat je naar mijn menig nooit kunt terugverdienen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mexx Posted January 21, 2019 Author Share Posted January 21, 2019 Hallo Jan, Wegens het hebben van honden moet de bak op 80cm hoogte zitten.Hiernaast bestaat mijn tuin voor het grootste gedeelde uit tegels met een flinke laag wit zand en puin eronder.Als ik een stuk grond beschikbaar had zou ik zeker voor een vlakveldsteelt zijn gegaan. De moeite die erin word gestoken is geen probleem, hier besteed ik graag tijd aan.Wel ben ik benieuwd of mijn huidige plan van aanpak zal werken.Dan kan ik vervolgens kan kijken wat de kosten hiervan worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janterharmsel Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Hoi, duidelijk. Heb je er over gedacht een bakstenen bak te metselen (betonbandjes als fundering)(restantjes via marktplaats), stukken duurzamer. Gaat pas kapot als jij dat wilt. Google zegt over douglas:"Douglashout valt in duurzaamheidklasse 3. Dit betekent dat het een matig-goede duurzame houtsoort is die 10-15 jaar mee kan gaan. Grondcontact dient daarbij wel ten allen tijden vermeden te worden" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mexx Posted January 21, 2019 Author Share Posted January 21, 2019 Bakstenen zouden inderdaad ook een optie kunnen zijn.Hier had ik nog niet aan gedacht, bakstenen, douglas, of Angelim Vermelho (tropisch hout, duurzaamheidsklasse 1) zal het waarschijnlijk worden. Weet u toevallig ook of het recept van de grondmix een gewenst resultaat zal geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 Dat is best een hele bak ! Mooi hoor. Prima die vulling denk ik. Wel zou ik kiezen in jouw geval de onderste helft van de inhoud van de bak gewoon vullen met 1 bigbag, of anderhalve bigbag met simpelere ophooggrond. De bovenste helft met je mix, waarbij ik de cocopeat in de bovenste 20 cm zou mengen en de compost in de bovenste 10 cm of er gewoon bovenop leggen ( dus minder compost aanschaffen ) Compost hebben op bv 40 cm diepte heeft niet zo veel zin en is een beetje sonde van je mooiere spul. Lijkt me ook dat je er zeker aan moet denken, dat welke vulling ook, die grond een groot gewicht heeft, zeer groot. Wat maakt dat je constructie van je bak daarop bedacht moet zijn. De wanden van de bak gaan vlot wijken, bol staan , of erger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mexx Posted January 22, 2019 Author Share Posted January 22, 2019 Top! Bedankt voor je tips, ga het zeker zo aanpakken.De aangegeven h/b/l (80x440x100cm) Zal opgedeeld worden in principe in 3 aparte bakken (80x150x100).Uiteindelijke worden deze aan elkaar gemonteerd en komen er nog twee tussenschotten in om de bakken van elkaar te scheiden.In de hoeken worden palen bevestigd die de grond ingaan zodat de bakken niet van hun plaats komen.Als ik bakstenen of balken van minimaal 44mm ga gebruiken zou de druk goed in principe goed verdeeld moeten zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 Voor het grootste deel ben ik het met Bit eens dat het zonde is duurdere grond in de hele bak te storten. Maar misschien kan je ook eens denken aan een bodemvulling van langzaam verteerbaar materiaal zoals boomstronken, takken, stro, blad snippers van hout etc. Dat dan opgevuld met de goedkopere grond en daarna de betere grond. Zodat daar beneden al een proces van vertering op gang komt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 Ik moet eigenlijk tegen het voorjaar plaatjes rond mijn bakken iets omhoog brengen . Enkele jaren geleden de grond de hoogte van de plaatjes gelegd . Nu na elk jaar wat compost op de grond te doen hoog de bedden telkens iets op en ligt de grond eigenlijk te hoog tegenover de randen . Vermoed door verteerbaar massa onder de grond te liggen grond ietsje zak elk jaar waardoor het ophogend effect van de compost bovenaan te niet gedaan word. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 Het is vaste prik dat als je veel organisch materiaal inbrengt, het bed met de tijd langzaam zakt. Dat hoeft niet erg te zijn, maar met vaste planten is het wat lastig; even een decimetertje ophogen terwijl daar een rabarber staat... Dus liefst éénjarigen op zo'n bed, en vaste planten elders, als er een elders is. Voor de rest ben ik grotendeels een tevreden gebruiker van die methode; ruimt ook wat zooi op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts