redzebra Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari @RobN het zijn wel degelijk naar vorm groeilampen (daglicht lampen, aluminium uitvoering, koppelbaar, waterdichte leds) en werken naar behoren voor paprika's, pepers, maar ook bv sla, bassilicum,... Ik gebruik er hier een aantal van die in een afgesloten ruimte zonder echt daglicht. Nu je kan hetzelfde bereiken met een veel goedkopere oplossing Voor het overgrote deel van tomaten werken zulke daglicht lampen ook goed, een paar zoals bv een aantal onderstammen hebben UV-B licht nodig of ze krijgen oedema. Maar dan moet je al naar het heel veel duurdere (pro segment) groeilampen gaan kijken, eer deze golflengten er ook in zitten. 2 Quote
RobN Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Oke dus met een goedkope led oplossing, mits 6500k moet het gewoon kunnen, bij het raam zegmaar. Quote Onkruidmanager 1.0
acpronk Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari 6500k (koud wit) kan, had ik ook vroeger. Maar daglicht (4000k) kan ook. Ik gebruik gewoon van die LED batten. Werkt goed. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
RobN Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Omdat ik lees voor opkweek vooral 6500k, en bloeien meer daglicht kleur? Ik heb een led strip met koud wit, bijna blauw zegmaar, dat ga ik dan eens proberen. Quote Onkruidmanager 1.0
acpronk Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Ik heb even naar mijn verlichting gekeken. De LED batten staan op de factuur als 6500k, maar volgens mij is dat gewoon 4000k. De LED rigid strips (die smalle) lijken wel 6500k. Staan allebei aan. Voor de lichtintensiteit heb ik wel de kap van de LED batten gehaald. Ik heb er trouwens ook een tomatenplantje staan, weet niet welk ras maar is via de grond als zaadje meegekomen. Dit lijkt wel een dwerg ras. En het staat nota bene niet eens onder de lamp maar er toch wel ietsje vanaf. (Foto is van 3 dagen geleden.) NB ik had wel onder de lamp ook andere tomaten via de grond meegekregen, maar die werden langer dus normale indeterminate ras. Maar die heb ik verwijderd want geen plek. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari (aangepast) @acpronk waarom denk je dat ? had je 4000k besteld, nu ik denk dat het weinig uitmaakt en al zeker niet voor @RobN voor bijverlichting, ze moeten wel voldoende uitstralen zodat er voldoende licht op de plantjes valt (ter hoogte van de plantjes 7 tot 10k Lux eventueel in combinatie met het licht door het raam) Met de app Photone kan je ook je Kelvin meten als je een idee wil krijgen en omzetting naar mol/m2 1850 540 kaarslicht 2000 500 zonsopkomst en zonsondergang 2800 357 gloeilamp, halogeenlamp, zonsopkomst en zonsondergang 3000 333 studiolamp, 'warm-witte' typen tl-buis ("/830" is kleurweergave 80 en kleurtemperatuur 3000 K) 3200 312 halogeenlamp 3400 294 filmzon 3500 288 een uur na zonsopkomst 3800 263 helder flitslampje 4000 250 'witte typen' tl-buis ("/840" is kleurweergave 80 en kleurtemperatuur 4000 K) 4100 244 maanlicht 4200 - 4700 238 - 213 mengsel van kunst- en daglicht 4950 202 flitsblokje (flashcube, magicube, flipflash) 5000 200 vroeg en laat daglicht 5400 185 standaardwaarde voor televisie 5500 181 blauw flitslampje 5500 - 6000 181 - 167 elektronenflitser 5600 178 standaarddaglicht 6000 167 middagzon 6500 154 wit/neutraal licht; 'daglicht'-typen tl-buis, standaardwaarde voor monitor 19 januari aangepast door redzebra 2 Quote
donaldk Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari Ik had ze niet in de weekaanbieding aankondiging gezien, maar liep er tegenaan gisteren. Net even gekeken blijken toch in de aanbieding. Voor hen die nog zweren bij 6500K kleurtemperatuur. 7,95 voor 125,7 cm LED balkjes IP65. Tot vijf koppelbaar. 36 W, claim van 3900 Lumen. https://www.action.com/nl-nl/p/3207787/baltimore-led-lichtbalk/ Die Eprel link leidt naar een 'staat niet in de EU database' pagina. Maar ja weinig aanbieders hebben een 360 graden bol voor meten lichtopbrengst. Philips, Gavita vast ook, maar al die anderen... Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Tanja65 Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari @donaldk de link geeft bij mij €9,95 🤨 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
donaldk Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Inderdaad was 2 euro goedkoper die week. Action heeft weekaanbiedingen, van woensdag tot en met dinsdag. Ik had ze op donderdag in de winkel gezien. Ik had ze ze dinsdagavond daarvoor niet in de reclame email gezien. Vrijdag wel bij nakijken op de website. Dus op de maandag alsnog twee gehaald. De 80 Watt werkplaats plafondlamp van 10000 lumens komt toch nooit meer terug. Zoals geschreven op vrijdag nu in de aanbieding. Die week was dus al halverwege. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
driepinter Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari (aangepast) Ik heb zo'n kweekbakje met verlichting als op het fotootje gekocht bij een chinese webshop. De uitleg die erbij zit is heel beknopt, en hopelijk kan iemand mij op weg helpen. Vraag 1 : Ik kan de helderheid van de verlichting instellen op 5 standen : 20%, 40%/60%/80% of 100 procent. Kan iemand mij op eenvoudige en niet al te technische wijze uitleggen wanneer, in welk stadium van het zaaien ik hemhet beste moet instellen ? Ik heb nu bijv zaadjes in potjes staan die nog op moeten komen, Moeten de zaadjes nu al licht hebben ? En zoja fel of juist minder fel licht? Vraag 2 : Ik kan een timer voor de verlichting zetten voor 3 uur, 6 uur of 12 uur. Eigenlijk zelfde vraag als 1, wat is een gunstige tijdsinstelling ? Voor als het uitmaakt, Ik heb 4 aubergines, 4 paprika's en 4 pepertjes erin. Er is nu nog niets te zien. 16 februari aangepast door driepinter Quote
redzebra Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari (aangepast) Vraag1 : Even online naar je lichtjes gekeken, ze bestaan voornamelijk uit witte leds (claim spectrum zoals middagzon) aangevuld met wat blauwe leds. Het totale spectrum plaatje wat ze laten zien lijkt echter fel op een ledverlichting van 6500K, (let dus op, deze kleurtemperatuur lijkt voor ons, de mens, dan wel op middagzon voor een plantje is dit anders, de zon bevat een veel breder en gelijkmatiger spectrum). Dus in principe kan je deze strips vergelijken met een normale 6500k LED verlichting (bv verlichting in je garage). De leds hangen vrij dicht bij de plantjes en zijn bedoeld voor jonge compacte zaailingen, ik vermoed dat dit best goed werkt, ook te zien aan de reviews. Over 20% tot 100% is zonder meten niets zinnigs te zeggen aangezien ze totaal geen indicatie geven over Lumen of mol. Aangezien dit sterk lijkt op een daglicht lamp kan je met een eenvoudige app een inschatting maken bv de app "Lux" of uitgebreider ( lees dan wel eerst goed in) photone. Ter hoogte van je zaailingen wil je minimum 7000 Lux (hou je gsm op grondniveau). Als dit niet als bijverlichting dient of je wil niks meten, kan je die gewoon zonder probleem 100% zetten, 7000 is een minimum, de volle zon buiten in de lente is bv 100000. Bij lichtkiemers zoals bv sla zet je ze best al aan. Vraag2 : Een plant telt niet alleen in uren maar ook in totaal hoeveelheid licht per dag, bij hobby kunstmatig licht voor deze nachtschadigen wordt vaak op 14 uur gerekend. (zaailingen 12 -16 uur, afhankelijk van verlichting). Is het alleen als bijverlichting bedoeld kan je natuurlijk minderen. 17 februari aangepast door redzebra 1 Quote
driepinter Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Bedankt @redzebra. Wat er in de handleiding staat is White: Blue=16:4 Lm: 600 white : 6000K Blue 10.000K Mij zeggen die getallen maar wenig Maar zijn er ook algemene basisregels ? Dus moeten de lapjes al meteen aan als je net de plantjes hebt gezaaid waarvan je weet dat het nog minimaal een week duurt voordat ze kiemen ? Of moeten de lampjes pas aan als je de eerste sprietjes ziet bovenkomen ? En je hebt het erover dat zaailingen minimaal 7000 lux moeten hebben, en dat is goed om te weten. Maar hoe zit dat dan als de plantjes groter worden ? Hebben ze dan in de loop van de tijd feller licht nodig of juist niet ? Mijn kweekbakje staat op zolder onder een heel er klein dakraampje, dus ik mag hem dan wel minimaal 12 uur per dag aanzetten denk ik om aan die 14 uur te komen, Maar is dat ook zo'n beetje de max ? Of is het gewoon een kwestie van hoe meer licht hoe beter ? M.a.w. zou ik de lampjes net als de verwarmingsmat ook gewoon 24 uur per dag aan kunnen laten staan ? Ik heb ooit weleens een instructievideo gezien van een bepaald soort gewas d😇. en daar had men het over dat de planten naast zoveel uur licht ook een aantal uren duisternis moesten krijgen, Quote
redzebra Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari (aangepast) Daarom dat ik zei dat de combinatie van de blauwe en witte ongeveer overeenkomt met 6500K (wat extra blauw bij de witte leds). 600Lumen (300 Lumen per bakje) is niet bijzonder veel, maar waarschijnlijk voldoende als ze zo dicht hangen, ja hoe groter hoe meer licht en meer oppervlakte je nodig hebt, deze bakjes zijn echt bedoeld voor jonge zaailingen (planten groeien en de ruimte zal rap te krap zijn). Best minimum 12 uur per dag als het een heel klein raampje is (je kan bv je timer starten om 10 of 11 uur, dan heb je in combinatie met het buitenlicht meer als 12), evenwel geen 24 uur de meeste planten hebben inderdaad een aantal uren duisternis nodig. Bij sla zet je ze bv onmiddelijk aan, heeft redelijk wat licht nodig om goed te kiemen. Bij tomaten/pepers maakt het niet zoveel uit, echter het is daar wel belangrijk om vanaf het moment of vlak voor ze kiemen de verlichting onmiddellijk aan het zetten zeker op een warmtematje of je krijgt heel snel lange smalle zaailingen. 17 februari aangepast door redzebra 1 Quote
rorror Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari 15 uren geleden, redzebra zei: Bij tomaten/pepers maakt het niet zoveel uit, echter het is daar wel belangrijk om vanaf het moment of vlak voor ze kiemen de verlichting onmiddellijk aan het zetten zeker op een warmtematje of je krijgt heel snel lange smalle zaailingen. 2 dagen te taat; 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari (aangepast) 😃 mooi voorbeeldje hoe snel het kan gaan, nu zoals jij weet komen die snellere, iets fragieler, ook goed eenmaal belichting, zijn dat bakjes voor ijsblokjes ? Hoelang kan je ze erin laten ? 18 februari aangepast door redzebra Quote
rorror Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari 19 uren geleden, redzebra zei: Bij tomaten/pepers maakt het niet zoveel uit, echter het is daar wel belangrijk om vanaf het moment of vlak voor ze kiemen de verlichting onmiddellijk aan het zetten zeker op een warmtematje of je krijgt heel snel lange smalle zaailingen. 😂 Ja de ijsblokjes bakjes waren lek gegaan. Dacht dat is makkelijk om compact op te kiemen op het matje. Denk nog een weekje, en dan gaan ze naar de bekertjes. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari 27 uur later, en ze zijn groen. Als ze verpot worden moeten sommige wel wat dieper, want sommige zijn wel wat gestrekt. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.