Lowie Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Hey! Deze winter heb ik (over)rijpe compost op mijn bedden gegooid.Ik heb nu nog een kubiek halfrijpe compost en een kubiek net gestarte compost. Aangezien ik vorig jaar zo gesukkeld heb met de droogte (zandgrond...) zou ik graag wat extra compost toevoegen aan de bodem.(Dit jaar is eigenlijk het eerste jaar dat ik compost aanvoer in mijn moestuin, dus dan mag het wel wat meer zijn dacht ik...)De compost mag wel nog wat voedingsstoffen bevatten aangezien deze alleen op de bedden van de aardappelen, spinazie, rode biet, tomaten en courgette gegooid zal worden, en deze planten wel wat extra voeding kunnen gebruiken. Nu mijn vraag: Kan ik de halfrijpe compost sneller doen rijpen door ze vaker om te zetten?De hoop bestaat vooral uit paardenmest die je nog (redelijk) goed ziet zitten, en ook hooi is nog duidelijk zichtbaar.Vorige weekend heb ik de hoop voor de 2e maal gekeerd (1e keer was in oktober, toen de bak vol was) en de schimmels, compostwormen en andere beestjes waren toch wel duidelijk aanwezig. De hoop is ook zeker nat genoeg. Zou het helpen om de hoop 1à2 wekelijks te keren om het composteerproces te versnellen?Of is het de moeite niet en zal ik moeten geduld hebben? Alvast bedankt!Lowie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Compost maken is een spel met veel variabelen.Zelf zet ik de compost regelmatig om, dat versneld het proces aanzienlijk. Wel valt mij op dat het in de winter allemaal veel trager gaat. Het is ook erg afhankelijk van het toegevoegde materiaal.Verse paardenmest met stro broeit lekker. Dat heet lange mest, met lang stro. Breekt het stro in kleine stukjes dan heet het korte mest en is voor sommige teelten al te gebruiken.Als je er nog veel stro/ hooi zichtbaar in hebt dan loont het omzetten zeker. Er komt weer zuurstof bij. Ik heb nu paardenmest zonder stro dat broeit een stuk minder, ik voeg groen en bruin materiaal toe om toch warmte te krijgen.Is de warmte weg dan komen de wormen, het moet dan wel vochtig zijn. Een te kleine hoop droogt snel uit.Het mengen door omzetten doe ik dus voor een tweede broei na een week of wat. Daarna om de maand of twee drie als de hoop weer geslonken is. Voor bijna volledig verteerde compost met tuinafval reken ik toch zeker een half tot een heel jaar. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Ja...composteren gaat sneller door omzetten = meer zuurstofaanvoer en betere menging. Maar voldoende tijd geven blijft nodig. Maar...wat bedoel je in hemelsnaam met "De compost mag wel nog wat voedingsstoffen bevatten"....door het composteren gaan geen voedingstoffen verloren!!! Integendeel....in feite wordt er voedingswaarde opgebouwd als je in goede verhoudingen composteert en dit de tijd geeft om volledig te rijpen. Omdat de chemische verbindingen waarin het wordt opgebouwd moeilijker zijn af te breken (en dus niet in een keer voor de planten ter beschikking en bovendien grotendeels verloren gaat bij dit proces) is het een langzaamwerkende voedingsvoorraad die je in de bodem zo opbouwt....die bodemleven opbouwt...en mede door dat bodemleven langzaam voor je planten wordt afgegeven. Dat er in je composthoop compostwormen actief zijn, betekent in ieder geval dat de compost nog niet rijp is en de omzetting (of vooral afbraak bij slechte samenstelling van de hoop...dan werkt het dus niet echt) nog in volle gang. Die moeten grotendeels verdwenen zijn...en dan nog wat narijpen, dan is je compost goed. Over het algemeen beter geen onrijpe compost gebruiken....kan groei tegenwerken van meeste gewassen en is veel minder nuttig voor je bodem. Alleen vruchtgewassen verdragen dat wel goed en zullen erdoor groeien....maar ook die zijn nog beter af met wel goed rijpe compost. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowie Posted March 27, 2019 Author Share Posted March 27, 2019 Maar...wat bedoel je in hemelsnaam met "De compost mag wel nog wat voedingsstoffen bevatten". Voor zover ik wist dacht ik dat overjaarse compost nog maar weinig voedingsstoffen bevatte door uitspoel van de regen (mijn compostbakken zijn niet overdekt), en vooral bruikbaar was om de structuur van je grond te verbeteren (beter water vasthouden). Uiteraard zullen de voedingsstoffen nooit volledig uitgespoeld zijn, maar ze zullen wel sterk verminderen denk ik. Pas verteerde compost bevat natuurlijk het meest voedingstoffen, en dat ik was ik bedoelde: het verschil tussen verse en overjaarse compost, met respectievelijk veel en minder beschikbare voedingstoffen Dit is uiteraard wat ik ervan denk. Ik kan er ook volledig naast zitten Mvg, Lowie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Door afbraak van organisch materiaal komen stoffen vrij, die deels door een plant kunnen worden opgenomen. Wat niet kan worden opgenomen of niet daadwerkelijk wordt opgenomen kan - afhankelijk van welke stof in welke verbinding - aanwezig blijven of weggaan (stikstof als ammoniak bijvoorbeeld in de lucht en bodem, fosfaat spoelt weg). Bij verse mest (geen compost dus) zijn deze stoffen vooral heel vluchtig....planten pakken ze snel (soms zo snel dat er overbemesting en zelfs verbranding kan optreden...daarom voorzichtig met mest!) en wat niet wordt opgenomen verdwijnt in het milieu (negatieve zaak). Door het proces in goede compostproductie te controleren wordt het uitspoelen en vervliegen sterk verminderd (grote milieuwinst!) en worden grote hoeveelheden voedingstoffen gebonden in nieuwe chemische verbindingen die tijdens dat proces worden gevormd. Volgens de wet (sterk verouderd in dit opzicht en niet de werkelijkheid!) geeft compost niet snel veel voeding af en mag dus niet als "mest" worden verkocht en wel als bodemverbeteraar. Door het geleidelijk voeden van je bodem met compost bouw je echter een grote vruchtbaarheid op waarin door een levende bodem geleidelijk steeds voldoende voedingstoffen zijn, mede doordat planten samenwerkingen/uitwisselingen aangaan met het bodemleven. Daarnaast heeft zo een bodem nog een aantal grote voordelen inzake structuur, waterregelend vermogen en ziektebeperking. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowie Posted March 29, 2019 Author Share Posted March 29, 2019 Ok bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts