Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voortgang van zaailingen


Ray_van-Hemel

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal!

 

Wij zijn nu bijna twee weken verder en al mijn zaailingen zijn (in mijn mening) hopelijk goed gezond verder gegroeid tot nu. Ben nu bezig met komkommers, tomaten, mini aubergines en paprika's!

 

Heb ook even wat foto's genomen zodat jullie het kunnen zien. Nu wil graag weten of iemand die natuurlijk meer ervaring heeft dan mij (dit is mijn eerste keer) kan zeggen of er iets niet goed eruit ziet of dat ik iets verkeerd doe. Ik weet zelf dat ik de komkommers te vroeg heb gezaaid, maar daar heb ik wel straks wel genoeg ruimte voor dus geen probleem! Verder is routine als volgt:

 

Ik geef ze nu 18 uur licht per dag en 6 uur rust. Daarbij ben ik ook begonnen met de voeding waarbij ik 1/4 sterkte gebruik per 2 liter. Moet namelijk een volle kapje voor 2 liter, maar ik doe er een kwart erin. Ik geef op dit moment alleen voeding aan de komkommers en tomaten. De zaailingen van de paprika's en aubergine denk ik niet dat ze nog klaar zijn voor voeding.. Hoe vaak zal ik de voeding moeten geven? Ik heb deze week begonnen met voeding geven en heb inmiddels 1 keer dit gegeven, maar zal ik dit 2 keer per week doen of beter niet?

 

Graag jullie advies en wil ik jullie bedanken voor het lezen!

 

 

bijna-2-weken-komkommer91351553791823.jpg

Komkommers

 

bijna-2-weken-paprikaaubergine41751553791824.jpg

Paprika's en mini aubergine

 

bijna-2-weken-tomaten48921553791825.jpg

Tomaten

Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.

-AE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er allemaal prachtig uit hoor.

 

Zó jong al voeding gaan geven, doe ik zelf niet en zou ik ook niet doen nee. bv de tomatenzaailingen staan net in dat maatje potje, Met een week of 2, 3, zal dat potje doorworteld zijn en pot je ze over in een maatje groter, ook dan hoef je nog niet te mesten dus, want ze hebben weer nieuwe grond. Kortom, als ze straks met een week of 6 in hun uiteindelijke maat pot staan, of in je tuin, daarna kun je gaan mesten.

 

Zelf ga ik eigenlijk pas mesten als ik zie dat de tomaten richting bloemen maken gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Bit!

 

Dankje voor je bericht!

 

Dan zal ik maar stoppen met voeding geven en wacht het af. rond de 7-8ste week ben ik van plan om de tomaten buiten in de tuin te leggen voor 30 minuten en weer naar binnen voor een week of twee. Zodat ze wat gewend raken aan het weer buiten en het zon, want ik heb gehoord dat de bladeren mogelijk verbranden als je ze direct buiten zet in de zon.. zonder ze te laten acclimatiseren.

 

Is dit wel nodig met onze klimaat in Nederland?

Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.

-AE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker nodig!

 

Als je ze bvb vandaag voor het eerst buiten zou zetten (in belgië is het schitterend weer nu) dan zijn ze 100 % gegarandeerd verbrand.

Het afharden maakt ze ook sterker, buiten is er altijd wel ietwat wind dat maakt de stengels steviger.

 

Mag gerust langer zijn dan een half uur.

Zoek een plaatsje waar ze niet in directe zon staan en hou de temperaturen in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dan zal ik zeker dit doen!

 

Ik heb even een foto genomen van de komkommer bladeren. 3 van de komkommer zaailingen zien er niet zo goed uit.. Denk ook dat het misschien komt van het voeding geven of kan het misschien iets anders zijn?

 

Zal ze in ieder geval vandaag weer goed water geven, maar om eerlijk te zijn begon de randen al wat te drogen voordat ik de voeding gaf! dus ik weet zelf ook niet waarom dit gebeurd.. hoop dat het niet erger word.

 

dedopt22241554023443.jpg

verbrandopt24701554023446.jpg

Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.

-AE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...