Jump to content

verplaatsbare constructie

bioboerke

Recommended Posts

Hallo moestuinders , ik ben op zoek naar iedeen om een handige en verplaatsbare constructie te maken om insectengaas over te spannen .Mijn bakken die ik wil maken zijn 2.50l en 1.50br en op termijn zouden het er 60 stuks worden , maar er zullen wel wat euros komen bij kijken en daarom wil ik al met enkele beginnen. De construtie zou ik met rechte zijkanten willen van 1.20h omdat ik nogal graag spruitjes lust en er twee naast elkaar in mijn bakken plaats .De lange zijden zouden moeten open gaan of omhoog kunnen om te kunnen wieden en te oogsten , ik probeer aan wisselteelt te doen en kan dan de constructie verplaatsen daar waar de kool en peul gewassen komen . Ik heb nu momenteel een perceel van 14m l en 1.50br met insectengaas over maar de constructie is niet hoog genoeg voor mijn kool gewassen en het is teveel werk om alle stenen en planken te verplaatsen om aan je groentjes te geraken daar ik alles moet afnemen om het gaas omhoog te doen om te wieden en te oogsten en het perceel dan te lang open ligt en er overal groente belagers op de loer liggen .Vrouwtje lief heeft ook al geklaagt om bij de groentjes te kunnen en omdat ik ook nog andere taaken heb plus mijn dagelijkse jop en JAHOOR ik lig zoals zovelen niet onder de SLOEF MAAR onder de hele BRETANO wil ik de persoon met de LANGE BROEK toch te vriend houden omdat ik SUUUUPPER GRAAAAAAG IN DE MOESTUIN BEZIG BEN , vandaar dat ik op zoek ben naar een handige constructie om tijd te sparen .Heeft er iemand een idee of al een handige constructie en eventueel fotos dan hoor ik het graag en alvast op voorhand DANK gr van bioboerke en vrouwtje lief met de lange broek ps : ik had wat smilies willen plaatsen maar het lukt mij niet als er iemand mij raad kan geven ik hoor het graag grrrrrrrrr.

ik heb niet het hele stuk gelezen (kreeg ademnood :0) maar is een frame van gebogen electriciteitsbuis (of als het steviger moet, waterleidingbuis) niet iets : is te vormen naar hoe je het wil. om te openen zou je dan alleen het doek op hoeven lichten.

Kan je dan niet beter er gewoon recht rond al je bakken vertikaal insectengaas plaatsen.

Heb eens ergens gelezen dat de insecten niet zo hoog vliegen, dacht dat 1 meter al hoog genoeg was.

Heb er eens een foto van gezien dat de buitenkant vanwaar de insecten komen aangevlogen er een stuk schuin naar beneden geplaatst is, daar de wind insecten erover zou kunnen blazen, zo type gevangenis.

Volgend jaar ga ik op die manier rond de gevoelige planten zoals ajuin, wortelen en kolen enz... zo beschermen tegen vliegend ongedierte.

Zie het niet zitten overal alles af te dekken.

Ga wel de Lill gordijnen van de Ikea gebruiken, aaneen laten stikken door mijn vrouw en er elke 1.5 een koker laten instikken om daardoor deze met een betonijzer of dergelijke vast te steken.

hallo barselino , dat is mischien een goede methode maar is het wel betrouwbaar ,wat als er veel wind is op bepaalde dagen ,want je hebt toch een groote opening dan aan de boven kant en hoe ga je dan wieden ? Of ga je het zo aan je vrouwtje lief laten maken dat je het omhoog kan schuiven ,maar ga je dan niet het ricico lopen dat je gaas gaat doorschuren .Dat zou dan toch zonde zijn van het vele werk .

dag gerardw , ik heb nu elesctrisiteitsbuis onder mijn gaas , maar het probleem is dat het niet hoog genoeg is voor mijn kolen en peulgewassen .En dan nog niet gesproken van telkens de klinkers en planken weg halen gaas omhoog om te wieden , dan roept de lange broek of de kinderen , en eer dat dan je gaas weer dicht is , daarom zoek ik een goede methode met aparte bakken van 2.50 l ,want zo breed is mijn insectengaas en is het vlugger dicht .Maar alvast bedankt voor de reactie en hoop dat je uw adem terug gevonden hebt . Had eventjes mijn fantasie laten gaan met vrouwtje lief , maar ze wordt zoals zovelen voor hun echtgenoot gemist als zij er eventjes niet is gr bioboerke

Over onze frambozen hebben we ook een paar bogen met el. buis, met daarover een net gespannen. het net zit met pennen (van de campingwinkel) in de grond vast, toegang door een stukje waar een baksteen op ligt.

Ik doe ze in de grond met een stukje verwarmingsbuis (net een maat groter). Het nadeel is inderdaad dat ze (met het net erop), niet zo stevig meer zijn en een beetje wegzakken. Ziet er dus nu een beetje slordig uit, maar werkt nog wel. de binnenruimte is in het midden ongeveer op stahoogte (ik ben 1 90).

Je kunt het geheel wat steviger maken door een paar extra buizen in de lengterichting eraan vast te maken. Wij hebben dat nu niet meer gedaan. Ik heb hetzelfde gemaakt voor onze kersenboom (die toch een meter of 3 hoog is, waar de staanders van el. buis elkaar kruisen. Je kunt het in principe zo hoog maken als je wilt (al zal dat ook wat gammel zijn zonder meer steun).

omdat het minder stevig is, dacht ik ook aan er juist waterleidingbuis voor te gebruiken in de gevraagde situatie. Dat kun je met zo'n buiger in de juiste vorm doen. Er zijn knelkoppelstukken in allerlei vormen of soldeerkoppelstukken. Zo kun je wel een steviger frame maken met voldoende hoogte.