koekwous Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Hallo tuinders, Is dit bruine gedoe schadelijk? Ik had vorige herfst wat takjes kruiden in die smalle potjes gedaan en ze blijven leven dus meer plantjes is eventueel gelukt met minimale moeite. Maar nu heb ik van die bruine smurfensoepkommetjes. Weet iemand wat dat is en waarvoor het schadelijk is? Moet ik ze verwijderen? etcetc Bedankt en groet! Koekert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Zijn paddenstoelen die vooral op goed bemeste / voedingsrijke bodems opkomen, de naam schiet mij even niet te binnen. Kunnen geen kwaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koekwous Posted April 2, 2019 Author Share Posted April 2, 2019 Paddestoelen in de lente? Weer wat geleerd, bedankt voor het delen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Bekerzwammetjes zo te zien. Er bestaan meerdere soorten van. Vermoedelijk de oranje. Geen onbekende in moestuinen aangezien ze graag voorkomen op compost of houthaksel. Eetbaar maar niet echt lekker. Typisch ook een soort voor de koudere tijd van het jaar...zoals nu in winter die niet zo echt koud is. Paddenstoelen in je tuin of potten zijn over het algemeen een goed teken, iets om blij van te zijn...tuin met hoog gehalte aan natuurwaarde. In steriele en doodgespoten tuinen zullen ze niet veel voorkomen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koekwous Posted April 2, 2019 Author Share Posted April 2, 2019 Ze zien er ook wel leuk uit, je kunt ook nog bolletjes zien zitten wat waarschijnlijk keuteltjes zijn. Ik heb een konijn en in de herfst, winter en lente haal ik de netten van de moesbakken af en dan heeft hij ook wat om te graven en om te doen. Hij heeft al de halve achtertuin als hok met een hek ervoor (30m2), maar dat graven voor konijnen is gewoonhartstikke leuk en hij eet ook van de planten die overblijven. Zo kan hij zelf bepalen wat hij wel en niet wil eten. Hij vind bijvoorbeeld knoflookloof een lekker additief voor in de winter en hetzelfde ook natuurlijk voor resten van alle groentjes en kruiden. Tot nu toe gaat dit goed want mijn dwergkonijn is al over de 11 jaar oud en gemiddeld worden die kleintjes maar iets van 5 jaar ofzo. Maargoed, natuurlijk ook schijten in de bakken, eerst was ik daar niet zo blij mee en wel omdat schijt niet direct compost of goede plantenvoeding hoeft te zijn en vaak erg gecontreerd door het mormel wordt geschoten. Ik heb wat grond uit die bakken met keutels en al gebruikt voor die kruidenpotjes wat die zwammetjes verklaart! Maargoed, ik vind het wel prima zo. Dankjewel voor al jullie advies , ik had al wel zwarte uitvoeringen gevonden maar nog niet koperkleurig die er op leken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts