Jump to content

Aardappelen met meerdere scheuten

Lowie

Recommended Posts

Hey!

Dit jaar waag ik mij voor het eerst aan de teelt van aardappelen. Het ras dat ik gekocht heb ik Charlotte.

Ik zou deze graag dit weekend gaan poten. Zou de afstand 50 tussen de rij en 40 in de rij voldoende zijn?

De aardappelen liggen al eventjes voor te kiemen, en er zijn nu meerdere dikke, korte (2cm) scheuten per aardappel.

Nu vroeg ik mij plots af: aangezien er meerdere scheuten per aardappel zijn, komen er dan meerdere stengels per plant boven de grond uit?

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je best maar 1 scheut laat doorgroeien? Of is dit volledig verkeerd?

Alvast bedankt!

Lowie

Iedere scheut is ook ongeveer een of meer stengels. Laat ze aub allemaal zitten, want anders wordt de opbrengt van de plant wel heel laag.

Jaren geleden had ik ook een partij pootaardappelen die maar 1 scheut en stengel vormde. De opbrengst van zo'n plant is ongeveer 3 a 4 piepers.

Die afstand lijkt me ruim voldoende. Late aardappels kunnen vrij bossig worden, die hebben meer ruimte nodig dan vroege aardappels. Charlotte is een vroege aardappel, maakt niet enorm grote planten voordat ze klaar is. Is een lekkere aardappel, bewaart niet heel goed - loopt snel weer uit.

Meerdere scheuten per aardappel is heel normaal. Een mogelijkheid is er om een poter in tweeën te snijden, als je in beide helften een groeipunt houdt dan krijg je twee aardappelplanten.