geedee Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Deze bloem /struik /plant is komen aanwaaien ; ik vind em mooi maar weet dus niks ervan; de naam en of hij een blijvertje is of niet winterhard. Wie weet dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Phlox vlambloem Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 (edited) Zou het niet de four o clockflower kunnen zijn?Mirabilis jalapaDe plant lijkt namelijk wel heel erg op mijn plant.http://en.wikipedia.org/wiki/Mirabilis_jalapa Edited July 30, 2011 by Guest Quote Een mening is altijd vrijblijvend, soms aantrekkelijk, soms verwerpelijk, verstandig of dwaas, men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
moedersmoestuin Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Volgens mij ook Mirabilis jalapa (nachtschone), je hebt ze in meerdere kleuren. Ze zijn niet winterhard. Je kunt de knollen in turf laten overwinteren (binnen) of elk jaar opnieuw zaaien. Ik meen zelfs dat het een nachtschade familie is, weet het niet meer zeker. Groetjes Karin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Volgens mij ook Mirabilis jalapa (nachtschone), je hebt ze in meerdere kleuren. Ze zijn niet winterhard. Je kunt de knollen in turf laten overwinteren (binnen) of elk jaar opnieuw zaaien. Ik meen zelfs dat het een nachtschade familie is, weet het niet meer zeker. Groetjes KarinOH, maakt tie knollen. Weer wat geleerd. Ik heb hem gezaaid. Viel nog niet mee.Maar ik ben er wel erg blij mee. Mooi plant. Staat in een pot. Quote Een mening is altijd vrijblijvend, soms aantrekkelijk, soms verwerpelijk, verstandig of dwaas, men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 30, 2011 Author Share Posted July 30, 2011 Ja volgens mij is het dus inderdaad de Mirabilis jalapa. Bedankt allemaal! Â Als je de naam weet kunt je op google genoeg foto's vinden en hij lijkt er inderdaad heel erg op. Ik heb meteen even zitten peuteren in de grond maar zie geen knollen, misschien moeten die nog gevormd worden? hij staat er net van dit jaar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Phlox vlambloem Phloxen hebben ander blad en vollere bloemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Inderdaad de nachtschone, mirabelis. Moet je 's avonds een langs lopen als de bloempjes open zijn,Ruiken heerlijk. In het najaar zitten er harde bruine bolletjes in dat zijn de zaden, je kunt ze dan volgend jaar weer zaaien.Plant sterft in zijn geheel af in het najaar.De zaden komen hier elk jaar in grote getale weer op in de tuin. Ondanks strenge vorst en sneeuw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 30, 2011 Author Share Posted July 30, 2011 Ik ga NU naar buiten ruiken! Â Â Ben alweer terug. Ze ruiken niet echt sterk of zo; met mn neus in zo'n bloemetje ruik ik een heel klein beetje zoete geur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Phlox vlambloem Phloxen hebben ander blad en vollere bloemen. ik dacht juist door het blad aan phlox, de hoeveelheid bloemen deed mij twijvelen, nouja ben niet goed meer in bloemen herkennenveel vergeten. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Lijkt erg sterk op wat ik ook heb staan. Kon me eigenlijk niet herinneren dat ik dit gezaaid had, maar stond wel op de plek waar ik bloemen had gezaaid. Zal morgen of zo een foto maken, kijken of het overeen komt. Ik heb zowel paars als geel staan... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Lijkt erg sterk op wat ik ook heb staan. Kon me eigenlijk niet herinneren dat ik dit gezaaid had, maar stond wel op de plek waar ik bloemen had gezaaid. Zal morgen of zo een foto maken, kijken of het overeen komt. Ik heb zowel paars als geel staan...Kijk morgen maar even in mijn tuin. Ik heb de multi-culti variant (allemaal kleurtjes).Ik vind het echt een leuk plantje. Maar ik had gehoord dat plantje vorstvrij te overwinteren zou zijn.Toch maar even nakijken voor ik er veel moeite in steek. Quote Een mening is altijd vrijblijvend, soms aantrekkelijk, soms verwerpelijk, verstandig of dwaas, men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 31, 2011 Author Share Posted July 31, 2011 Nu ben ik toch aan het twijfelen over deze plant; de bloemen zijn overdag gewoon open en geuren nauwelijks. Bestaat er een variant of zo van de mirabelis die niet ruikt en verdag open bloemen heeft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted July 31, 2011 Share Posted July 31, 2011 Die van mij ruiken ook bijna niet en houden zich ook niet aan de klok. Quote Een mening is altijd vrijblijvend, soms aantrekkelijk, soms verwerpelijk, verstandig of dwaas, men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted July 31, 2011 Share Posted July 31, 2011 Vreemd dat ze niet ruiken. Zijn de bloemen al open of nog niet helemaal Misschien dat ze op een zonnige dag juist heel erg lekker ruiken 's avonds.Bij mij zijn het nog knoppen maar met een beetje geluk hebben we morgen zon en gaan ze open.Dan zal ik eens weer gaan ruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts