Gianni1234 Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 (edited) Hallo, Ondertussen heb ik hier dicht bij mij meer dan 20 mooie, gezonde en sterke tomatenplantjes staan. Een aantal heeft echter last van gekrulde bladeren. Het ergste voorbeeld heb ik bijgevoegd als foto: Hier zijn alle bladeren bij gekruld, behalve de zaadlobben. De krul is naar boven. Een paar andere planten hebben het bij één of meerdere bladeren. De vraag is hoe het komt. Het lijkt zich vooral te beperken tot één variant aan Roma tomaten, met een enkel uitstapje naar één andere plant van een andere variëteit. Als voorzorgsmaatregel heb ik bij redelijk wat planten potentieel zieke bladeren weggenomen: liever minder groei dan een virus wat kan gaan woekeren. Wat belangrijke feiten: - Ik water regelmatig, van beneden, om de ongeveer 3 dagen. Dan zet ik de potjes 20-25 minuten in ongeveer 2 cm water. - In de buurt van de plantjes zitten fruitvliegjes, of een soort van luizen (die dan kunnen vliegen, blijkbaar), maar ik denk dat het fruitvliegjes zijn. Het zijn er de hele tijd maar één of een handjevol en ik bestrijd ze actief met een föhn of loop naar buiten en blaas ze de buitenlucht in. Dit is van belang, want mogelijk brengen ze ziektes over.- De tomaten staan in de potgrond en zijn verder gezond. Iedereen die dit leest kan er vanuit gaan dat de rest van de kweek er totaal niet uit ziet als het probleemgeval van boven: ik zie stevige stammetjes en veel blaadjes. Ook mooi donkergroen.- Ik heb de planten bijgevoerd met vloeibare plantenvoeding recent, maar heb mij streng aan de dosering gehouden. De problemen waren ervoor al aanwezig, maar zijn misschien wat erger geworden erna. Ik vermoed overigens geen verband.- De planten staan bij een raam waar de zon op staat, maar dan qua direct zonlicht enkel in de ochtend en in de heel vroege middag. Ik vermoed dan ook geen schade door de zon, maar het is niet uit te sluiten bij dit geval.- De planten staan onder een groeilamp, maar het is hier 'koud' LED waar vrijwel geen hitte vanaf komt. De lamp hangt nu iets meer dan 10 cm boven de plantjes en staat 16 uur per dag aan. Het is nogal een lap tekst. Kan iemand uit ervaring mij misschien helpen en aangeven wat het waarschijnlijk kan zijn hier? En of ik de aangedane blaadjes bij de plant bovenin beter niet alsnog kan wegsnoeien? Onderzoek over vergelijkbare onderwerpen buiten en binnen dit forum kan helaas mijn vraag niet op beslissende wijze beantwoorden : er kunnen te veel dingen hier spelen. Edited April 8, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 Ik heb net ook al in het tomtentopic gereageerd maar doe het hier nog even kort: er zijn tomatensoorten die echt niet tegen te vroeg voeding kunnen, en dan is vooral de hoeveelheid belangrijk. Potgrond of waar je je planten in hebt verspeend heeft waarschijnlijk al genoeg voeding. Ik zou voorlopig alleen gewoon water geven op kamertemperatuur. Kijk verder even wat ik geschreven heb over vocht en rouwvarenmug. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gianni1234 Posted April 8, 2019 Author Share Posted April 8, 2019 Ja, het had elkaar helaas gekruist : ik dacht ik post het hier, dan leidt het daar niet te veel af . Is er een reden dat je aangeeft dat het water op kamertemperatuur moet zijn? Ik geef denk ik de laatste tijd wat lauw-warm water (zeker niet te warm, daar niet van) dus ik vraag mij af of dat ook een factor kan zijn. Zoals ook al daar gesteld is de mug een factor hier: het lijkt om hetzelfde beestje te gaan. Ik denk dat ik morgen bij de Boerenbond even een insecticide haal om ze te bestrijden. Ik wacht sowieso met bewateren voorlopig, om te zien of het wat uitmaakt als ik een of twee dagen langer wacht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gianni1234 Posted April 8, 2019 Author Share Posted April 8, 2019 Update: Mij valt een paar dingen op: een bobbelig oppervlak op bepaalde bladeren die naar mijn weten niet normaal zijn, naast kromme misvormingen op bestaande bladeren. Ze lijken droog te zijn en op te rollen, maar dat kán niet het geval zijn. Sommige bladeren zijn ernstiger misvormd, tot het punt dat bepaalde kleine (doorkomende) bladeren er 'varenachtig' uit zien. Het gaat hier overigens om heel kleine blaadjes. Ik moet snel ingrijpen als het hier een virus blijkt te zijn. Enig idee wat hier aan de hand is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts