Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi,

Ik verplaatste mijn tomatenplant vandaag, waarbij helaas de hoofdstam meteen doorscheurde. Kan ik deze hoofdstam gewoon weer in de aarde/glas water plaatsen, of is het game over? De stam is precies in het midden van de plant afgebroken en deze hoofdstam heeft nu dus geen wortels meer.

Het was de mooiste tomatenplant die ik heb staan en zou het echt zonde vinden als deze het niet overleeft. Het gaat hier overigens om een Roma tomaat.

20190413-102347.jpg

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Ik zou de plant afsnijden bij de pijl en de plant zo diep als mogelijk planten (max. tot aan het eerste blad) in een pot met licht bevochtigde aarde. Misschien ook het onderste blad verwijderen; ik zie niet hoe de top eruit ziet. Wegzetten in de schaduw met een zakje over de pot om de luchtvochtigheid hoog te houden zeker voor een weekje. Je ziet vanzelf wanneer de wortelvorming heeft plaatsgevonden omdat de bladeren dan weer stevig worden. En dan weer langzaam laten wennen aan het licht. Lichtintensiteit langzaam opvoeren.

2019-04-13112471341555147740.png

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit advies meteen opgevolgd, staat nu onder mijn bureau uit het licht. Hoop echt dat het gaat werken, zou heel fijn zijn.

De top ziet er overigens zo uit (is wel een foto van een andere tomatenplant, maar top is gelijk).

20190413-114453.jpg

Geplaatst:

Beter om de plant wat getemperd licht te geven. Onder het bureau lijkt me nogal donker. Ik bedoel eigenlijk dat je de plant geen direct zonlicht moet geven in deze fase. Succes en hou ons op de hoogte

Geplaatst:

Gaat zeker lukken!

Ik zet van bepaalde soorten iets later in het seizoen de dieven in een glas water en deze slaan altijd aan.

Niet in de volle zon is zeker belangrijk.

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar de dieven direct in potgrond gezet en eerst het snijvlak van een beetje stekpoeder voorzien.

Veel dieven hebben hierbij een tik gekregen, maar na een week afgedekt in de lichte schaduw stonden de blaadjes weer goed.

Ik heb de tomatendieven opgepot op 20 mei 2018, de foto is van 30 mei: de meeste dieven hebben zich volledig hersteld.

P102035118051555231163.JPG

Geplaatst:
Beter om de plant wat getemperd licht te geven. Onder het bureau lijkt me nogal donker. Ik bedoel eigenlijk dat je de plant geen direct zonlicht moet geven in deze fase. Succes en hou ons op de hoogte

Haha, dat had ik dan iets te letterlijk genomen. Ik dacht dat de plant helemaal geen licht moet hebben. Hij staat inmiddels in een open kast, waar nog wel wat licht is, maar geen felle zon schijnt. De plant wordt nu overkapt door een pedaalemmerzak, moeten hier nog iets van kleine luchtgaten in gemaakt worden? Ik houd jullie zeker op de hoogte.

Gaat zeker lukken!

Ik zet van bepaalde soorten iets later in het seizoen de dieven in een glas water en deze slaan altijd aan.

Niet in de volle zon is zeker belangrijk.

Het is best cool dat die planten zo werken, is altijd mooi om te zien. Zou de tomaat in de praktijk dan ook weer op moeten komen als hij in hydroponics (met GHE voeding) staat? Hij staat nu overigens gewoon in potgrond.

Ik heb vorig jaar de dieven direct in potgrond gezet en eerst het snijvlak van een beetje stekpoeder voorzien.

Veel dieven hebben hierbij een tik gekregen, maar na een week afgedekt in de lichte schaduw stonden de blaadjes weer goed.

Ik heb de tomatendieven opgepot op 20 mei 2018, de foto is van 30 mei: de meeste dieven hebben zich volledig hersteld.

De planten zien er inderdaad weer mooi uit op die foto. Stekpoeder heb ik helaas niet, maar zou zonder ook prima moeten gaan toch of gaat het met echt een stuk sneller/beter?

Geplaatst:

Stekpoeder mag maar is niet echt nodig want ook zonder gaat het al snel. Als je de adviezen van oscardevos en TomP opvolgt komt het best in orde.

Ik heb een jaar of 7 geleden eens een experimentje gedaan met het klonen van tomaten. Een karweitje dat vergelijkbaar is met wat je nu zelf aan het doen bent met de afgebroken plant. Misschien interessant om ook dat eens te bekijken.

dieven-stekken-t4518.html

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Thanks, dan laat ik stekpoeder gaan. Mocht het toch niets doen kan ik het altijd nog proberen, kost toch maar 5 euro.

Dat proces van klonen is volgens mij exact hetzelfde als wat ik nu gedaan heb. Als het met deze doorgebroken stam/plant goed komt, dan ga ik dat zeker ook eens doen met de wat duurdere tomaten. De tomaten die ik nu heb staan komen van de Lidl vandaan en zijn daar de goedkoopste; Roma en Cherry.

Heb ook nog zaden geplant van de petit sweet van de Lidl, die zijn heerlijk. Deze komen nu door en daarvan wil ik wel echt wat klonen van gaan maken. Met de goedkopere cherry tomaat doen we makkelijk een week, die sweet petit deden we nog net 2 dagen mee.

Geplaatst:

De lange slungels die ik in de kas gedumpt had om te zien wat er van komt (ik kan nog altijd zó moeilijk planten weg gooien ), doen het opeens bijzonder goed!

Ik heb er zelfs aan zitten denken om de einden eraf te knippen en die dus te stekken, maar betwijfel of det nou weer de moeite waard is.

AA12F225-0416-4B99-85B7-99DFC9F1068555491555664836.jpeg

Geplaatst:

Heel veel zin lijkt hij er nog niet in te hebben.

Dit was vanmorgen, paar minuten uit de zak gehaald waarin hij stond om gehydrateerd te blijven.

thumbnail-20190426-074836.jpg

Dit was nu net:

thumbnail-Img-190426140614412-1.jpg

Moet ik hem weer terugzetten in de zak of is het gewoon een "shock" en zal het wel goed komen zo?

Geplaatst:

Komt wel goed. Zelf zou ik een deel van dat grote onderste blad wegknippen ( oppervlak verdamping verkleinen ) en sowieso uit de zon houden voorlopig he ?

Geplaatst:

beetje mosterd na de maaltijd, of in dit geval de knip, maar ik heb vorig jaar een volwassen tomatenplant die geknikt was met tape en stokje gespalkt, wat de sapstroom weer afdoende liet gaan, plant heeft goede oogst gegeven op die tak

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...