mitah Posted April 16, 2019 Share Posted April 16, 2019 Hoi, Is het mogenlijk dat het licht van mijn propagator een beetje te hoog is? zal ik mijn plantjes wat hoger moeten zetten? Ze worden namelijk wel wat lang niet? Ook wat aan het experimenteren met potjes zoals je kan zien Het zijn 2x 6400K lampen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 16, 2019 Share Posted April 16, 2019 Dag Mitah, welke temperatuur krijgen de plantjes?Voor zover ik kan beoordelen op de foto's staan ze reeds dicht genoeg bij het licht.2 x 6400 K zegt natuurlijk niets over het aantal lumen die ze krijgen (6400 K is de lichtkleur).Ik bvb werk steeds met 2x2 lampen dus het dubbele van jou... Bijna even belangrijk echter is ook de temperatuur.Als ze te warm staan dan groeien ze vlug en bij niet voldoende licht dan wat uitgerekt.Minder warm staan resulteert in stevige gedrongen planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitah Posted April 16, 2019 Author Share Posted April 16, 2019 Hoi! Bedankt voor je reactie. Ik heb de temperatuur ingesteld op 24°C. Op de verpakking van de lichten staat Light output: 2232 initial lumen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 17, 2019 Share Posted April 17, 2019 Afgerond dus +/- 4500 lumen (lux/m²)Daglicht (indirect zonlicht bij onbewolkte hemel) is 10.000 à 20.000 lumenDus eigenlijk te weinig licht zeker bij 24°C Kan je voor meer licht zorgen?Eventueel dmv een zuidgericht raam/kozijn?Zou alvast de temperatuur naar beneden halen, 20°C zou beter zijn.Planten gaan trager groeien en zouden steviger moeten worden. Voeding zit er voorlopig genoeg in de potjes.Verspenen naar grotere potjes van zodra (meningen hierover verschillen, sommigen wachten langer hiermee) de echte blaadjes ontwikkeld zijn, niet aan de stengel vastnemen! Plantjes dan ook ineens dieper zetten, mag eventueel tot aan de kiemblaadjes. Je moet nog ongeveer een maand overbruggen, vanaf 15 mei (ifv weer/buitentemperatuur) mogen de planten buiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitah Posted April 17, 2019 Author Share Posted April 17, 2019 Voor meer licht zorgen word moeilijk... Gewoon nog even wachten en gewoon verspenen en dieper zetten lijkt me het beste. Ik heb dit ook gedaan met mijn pepper planten; Enkel problemen met mijn komkommerplanten iemand-een-idee-wat-er-mis-is-met-mijn-snackkomkommer-plantjes-t25313.html Nu zijn de kiembladeren al bijna helemaal uitgedroogd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 17, 2019 Share Posted April 17, 2019 Ziet er nog goed uit hoor! Komkommer is gevoelig voor temperatuurschommelingen dus voorzichtig bij het water geven.Water op kamertemperatuur en langs onderen via schaal Zou de temperatuur van de propagator toch naar beneden halen.Mijn tomaten staan momenteel op 18°C met 16 uur licht.Vanaf morgen of vrijdag gaan ze naar de serre: geen nachtvorst meer (+/- 8°C tijdens nacht) voorspeld en overdag zonnig en redelijk warm.De serre staat wel volledig (deur en dakramen) open en heeft ook nog automatische ramen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitah Posted April 17, 2019 Author Share Posted April 17, 2019 Ja ik gaf enkel via de schaal water. Ja mijn peperplantjes doen het wel goed denk ik Jammer dat ik niet zo heel veel plek heb, ik ga binnekort eens kijken voor een klein hobbyserre. Ik heb ook wel wat extra gezaaid gewoon om dingen uit te proberen, en moest ik er nu gewoon te veel hebben kan ik er altijd wel wat kwijt aan vrienden of familie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted April 19, 2019 Share Posted April 19, 2019 Wellicht dat het licht niet lang genoeg aan staat dus? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitah Posted April 19, 2019 Author Share Posted April 19, 2019 14uur toch wel hoor. Nu beginnen mijn peper plantjes ook wat wit op het blad te zien maar ik veronderstel dat dit zonnebrand is? Ik had ze anders toch wel 2 - 3 dagen elke dag 2 uur laten wennen aan wind & zon. Mijn komkommer ziet er echt wel slecht uit nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts