Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Plastic afval in de grond

Featured Replies

Geplaatst:

Sinds ik 3 maanden geleden ben begonnen met de moestuin, valt het mij op hoeveel plastic hulpmiddelen er worden gebruikt bij medetuinierders,

Ook mij vader en zijn voorgangers konden er wat van en dat is terug te vinden in de grond,

Stukjes nylon draad ,afgebroken plastic knijpers, tiewraps, Stukjes van plastic potjes, etc ,

Altijd een emmer bij me als ik op het land bezig bent ,om het in te verzamelen, en ook de kinderen laat ik weleens een kwartiertje zoeken,

Als je bedenkt dat er al tientallen jaren wordt getuinierd op deze plaats ,wil je niet weten wat er als onvindbaar in het milieu terecht is gekomen ,

Ik ben geen milieu freak ofzo, maar wil toch zeker met zo min mogelijk plastick op het land gaan werken ,

Ik ben dus op zoek naar alternatieven voor het plastic wat ik nu noodgedwongen nog gebruik, zoals de p9 potjes ,worteldoek ,plantbinders,etc.

Misschien kunnen we op deze manier van gedachten wisselen en mij wat tips geven.

Geplaatst:

Heel herkenbaar.

Ook hier wordt afval verzameld. Vooral plastic en glas, maar ook andere zaken als stukjes asfalt papier, asbest en geteerde palen die erg schadelijk zijn.

Ook waait er veel weg van tuinen waar z.g. biologisch getuinierd wordt, maar het opruimen valt daar waarschijnlijk niet onder.

Er is tegenwoordig maisplastic, wat afbreekbaar is en ander plastic kan gerecycled worden als je het bij elkaar houdt.

Ook is er tegenwoordig veel geld en zijn er veel goedkope spullen zoals kasjes voor eenmalig gebruik en de rage om bakken te maken van verduurzaamd (giftig) hout.

Maar het is ook iets van alle dagen, op mijn tuin vindt ik oud tot zeer oud aardewerk, goudse pijpen etc. Dat is dan weer leuk.

Geplaatst:

Ik heb weleens iemand positief over een pottenpers gehoord, dan hoef je geen plastic potjes te gebruiken. Ik ken het zelf niet, dus kan er verder niets over zeggen. Ik bewaar potjes, dus voor mij zou het aanschaffen van een extra ding zoals zo'n pottenpers niet milieuvriendelijker uitpakken.

Als bindmateriaal gebruik ik raffia, dat is natuurlijk materiaal en dacht ik in tuinzaken vaak wel te vinden.

Bamboe als steun natuurlijk, dat groeit hier in de walkant, als je nou in Katlijk inplaats van Katwijk woonde sneed ik wat voor je af en bracht het je, maar Katwijk is net een wijk te ver voor me.

Hier op de tuinen valt het nogal mee met het plastic, natuurlijk zie je wel wat pvc buizen en zo, maar het biedt een relatief schone aanblik. Ja, als je overal tegen plastic aankijkt of het in de grond tegenkomt zou het ook een stukje van mijn plezier wegnemen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.