Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb mijn dahlia's binnen gezet en nu rook ik een vreemd luchtje en nu blijkt dat er wat stukken zijn gaan schimmelen iemand een idee hoe dit komt?

Geplaatst:

toch iets te nattig opgeborgen? of met aanhangende grond? bij jou binnen= te vochtig?

(misschien nog even laten drogen bij 20 graden en dan in de lichtvochtige turfmolm, dat is lekker zuur)

Geplaatst:

Ze staan bij mij in de gang daar is geen verwarming dus koel, vochtig heb ik nooit iets van gemerkt.

Ze hebben op de tuin nog in de kas gelegen een hele poos misschien dat die nieuwe bakken die ik heb toch te afgesloten zijn?

Geplaatst:

kan,

ik heb ze in die plastic ladenkastjes van Blokker, die kieren aan de bovenkant, ik geef ze elk jaar een keer of twee een bloemenspuitje water aan de bovenkant als het erg droog voelt

Geplaatst:

Maar controleer je nog tussendoor of hoeft dat dan niet?

Dat turfmolm stuift zo vreselijk

Ik had ook al een knol met schimmel, in de schuur. Ik controleer een paar keer per jaar op schimmel en uitdroging.

Het zou mooi zijn als dat niet nodig is als ze in turfmolm zitten (in de onverwarmde schuur). Hoe/waar staat jouw ladenkastje?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Mijn bakken zijn van boven ook open je kan ze stapelen maar de hoeken zijn dan nog open.

Geplaatst:
  • Auteur

We spuiten ze schoon (vette limbo modder eraf) en dan liggen ze n dag of wat in de garage te drogen en dan gaan ze in turf in open kratten de kelder in. De turf is erg droog(gebruik al jaren dezelfde...ons bent zunig). Ik heb weleens schimmel aan een knol gehad, maar dat was omdat een knol was gaan rotten. Ik heb ton de hele dahliaknol apart gelegd en de knol eraf gehaald. Kwam weer mooi op t volgend jaar.

Geplaatst:

@ RobO en geedee:

Maar controleren jullie ze nog als ze eenmaal in de turfmolm zitten?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Globaal op t oog; ik haal ze er niet meer uit maar heb de eenlingen wel goed in t zicht liggen.

Geplaatst:

nee, ik kijk pas in april weer tenzij er gekke dingen gebeuren zoals:

als ze uit gaan lopen in januari-februari omdat ze te warm staan snij ik alvast stekken, die kweek ik koel en zo licht mogelijk op

ik heb wel ontdekt dat hier schoonblazen met perslucht beter werkt dan schoonspuiten, worden ze niet kleddernat en kunnen ze meteen de turfmolm in

• 3 maanden later ...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Sterke planten, die dahlia's. Na een uitgedrogende herfst en winter, gaan ze gewoon aan de gang en worden er zelfs - zonder één druppeltje water -bloemen aangemaakt:

P101068958411493299582.JPG

Geplaatst:
Ik heb denk ik heel wat dahlia zaailingen in de tuin. Al is het nu nog wat lastig te zien? Ze staan wel precies op de plek waar ik veel te laat de uitgebloeide en verdorde stengels heb opgeruimd

Hebben deze vroeg afgeharde zaailingen de vorst overleefd, Jorieke?

Geplaatst:

Zooooo

Die van mij doen (nog?) helemaal niets

En het ergste is nog dat ik er mensen mee blij meende te moeten maken. Die heb ik dus een kat in de zak verkocht

Maar ik blijf hopen...

Geplaatst:

@Oscardevos: Ik heb er een 6-tal opgepot, al voor de vorst, die staan in de koude kas. Waar het ook flink koud wordt, maar daar hadden ze geen last van. Die nog in de vollegrond zijn zo goed als allemaal wel dood gegaan door de kou ja. Maar er komen er vast nog wel meer op. Ik zie de knollen/planten zelf ook al opkomen.

Geplaatst:

Ik heb de mijne ook uit winterslaap gehaald. 1 soort heeft de winterrust in turf (in de kelder) niet overleefd. Nog rap een paar knollen uit de uitverkoop meegenomen om die te vervangen. Die staan nu opgepot op een warme plek. De rest heb ik samen met wat canna's buiten geplant en afgedekt met een laagje mulch. Straks nog aanvullen met wat kleurrijke eenjarigen voor een vrolijk perkje...

Geplaatst:

Mijn zaaidahlia's zijn 1 nacht na uitplanten opgegeten. Ik had er gaas tegen de vogels over gezet maar het waren de slakken dit keer die ze opgegeten hebben. De helft van de gewone dahlia's is aan het uitlopen maar de andere helft doet niks.

Geplaatst:
Zooooo

Die van mij doen (nog?) helemaal niets

En het ergste is nog dat ik er mensen mee blij meende te moeten maken. Die heb ik dus een kat in de zak verkocht

Maar ik blijf hopen...

Sommige rassen lopen een stuk vroeger uit dan anderen. Blijven hopen Speets, komt vast goed

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Gister éindelijk de dahlia's gepoot. Nog nooit zo laat geweest

Nog niet de helft had duidelijke neusjes. Vooral de knollen die ik in het najaar gekocht had, doen niets.

Vreemde zaak. Ik teel al jaren dahlia's, maar waarschijnlijk zijn de nieuwelingen wat moeilijker over te houden.

Nou ja, dat selecteert zich zo vanzelf uit

Wel een vooruitgang: de tip (van Geedee?) om ze te labelen met breed plakbandlabels aan een touwtje.

Dit jaar weet ik eindelijk precies wie wie is

Geplaatst:

Mijn dahlia's van vorig jaar staan al enkele weken boven. Maar de nieuwe doen het maar matig. Eentje is beter boven en de andere doet niks.

Geplaatst:

Wel een vooruitgang: de tip (van Geedee?) om ze te labelen met breed plakbandlabels aan een touwtje.

Labelen hoeft toch niet?

Ik trek ze altijd voor in de doos op zolder

P101071515421494483589.JPG

P101071657881494483599.JPG

Geplaatst:

Als je veel soorten hebt, is labelen wel handig. De ervaring leert dat ik anders het overzicht kwijt ben/raak bij het poten.

(Maar ik zie bij jou toch ook een label?!)

Of bedoel je dat het niet nodig is als je ze laat staan tot ze bloeien en je ziet welke soort het is?

Maar dat put de knollen uit! En ik kan het ook niet aanzien

Normaliter wacht ik af tot ik neusjes zie voordat ik ze uitplant.

Kennelijk is het klimaat bij jou op zolder beter dan in mijn schuur.

Als ik ze hier op zolder zet, drogen ze compleet uit en komen (ook) bijna niet meer aan de praat. Heb ze ook wel eens in de kruipruimte gelegd, maar daar schimmelden ze juist weer weg. Kortom: jij hebt mazzel met die zolder wat betreft het overwinteren van Dahlia's.

Geplaatst:

Ik laat ze dus jaar na jaar buiten staan in de winter, gewoon in de vollegrond. Of nou ja... in iets verhoogde 'bakken' op die vollegrond. En deze winter zijn er in ieder geval 2 helemaal verrot. Van de rest moet nog blijken wat er op gaat komen. Er piept al wel van alles boven, maar nog niet alles.

Geplaatst:

En je zaailingen?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dan gebeurt het niet dat er een kleintje tussen de groteren verstikt

Ik heb er een tijdje heel veel soorten gehad en het labelen was ook handig om te weten van welke ik stekken moet nemen en welke ik nog genoeg heb. Door te stekken, verjong en vermeerder je je planten elk jaar want die oude bollen raken uiteindelijk ziek of uitgeput oid

(stekken doen we in maart/april dan bloeit er nog niks).

Ik heb ze nog allemaal in de koude kas staan.....incl de 3 die ik op de MTFD geruild heb; die doen het alle 3

stekken doe ik zo:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic