RobO Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 hier laat geplant, nog maar 40 cm maar ze gaan er komen, komop jongens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lette Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Ik hoor van veel mensen op mijn moestuincomplex dat ze de knollen in de grond laten zitten. Afgedekt met extra aarde, maaisel en bv jute zakken. Ik ben gek op dahlia's dus heb het tot nu toe niet gedurfd te proberen. Heeft iemand hier ervaring mee? Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaydot Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Zelf geen ervaring mee, maar bij mijn complex zie ik ook een aantal tuinders die enorme "struiken" van dahlia's hebben, die de afgelopen winter in de grond gebleven zijn.Bedekt met een dikke laag stalmest en/of organisch materiaal.Je moet het weer in de gaten houden, zeggen ze, als de grond echt diep dreigt te bevriezen moet je ze er alsnog uithalen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar die planten zien er echt fantastisch uit, dus ik ga de mijne komende winter laten zitten, denk ik! Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Het zal er ook liggen aan waar je woont. Hier in het Oosten kan het onaangekondigd gemeen hard gaan vriezen. En dan ben je te laat. Ik heb dit jaar wel de Canna's in de grond laten zitten (zonder maatregelen) en van de ongeveer 10 zijn er maar 2 doodgegaan.Maar de dahlia's zijn me te dierbaar Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lette Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Moeilijk hè, dit jaar was natuurlijk zo'n zachte winter. Vind het ook eng hoor. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Het zal er ook liggen aan waar je woont. Hier in het Oosten kan het onaangekondigd gemeen hard gaan vriezen. En dan ben je te laat. Ik heb dit jaar wel de Canna's in de grond laten zitten (zonder maatregelen) en van de ongeveer 10 zijn er maar 2 doodgegaan.Maar de dahlia's zijn me te dierbaar Ik heb die van mij al 2 jaar laten staan doen het erg goed, dit jaar heb ik van iemand een knolletje rood gekregen die heb ik erbij gezet ik zie nu alleen het verschil niet meer tussen de twee soorten dus kan zijn dat de rode het niet eens doet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Maar Brabant ligt wel zuidelijker dan de Oost-Achterhoek.En Tilburg een stuk westelijker. Wij hiero hebben meer een landklimaat. (Als die rooie het niet doet, krijg je in het najaar van mij een nieuwe, met roodachtig blad, dan zie je het verschil wel ) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Moeilijk hè, dit jaar was natuurlijk zo'n zachte winter. Vind het ook eng hoor. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk ik hoor meer mensen zeggen dat dit jaar een zachte winter was. toch was dit het eerste jaar in tijden dat de grond hier zo bevroren was dat er geen schep in ging. het was geen strenge winter, maar ook zeker geen zachte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Maar Brabant ligt wel zuidelijker dan de Oost-Achterhoek.En Tilburg een stuk westelijker. Wij hiero hebben meer een landklimaat. (Als die rooie het niet doet, krijg je in het najaar van mij een nieuwe, met roodachtig blad, dan zie je het verschil wel ) Bedankt de rode en oranje vind ik het mooist die ik nu heb zijn geel met oranje spikkels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pieter. Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Mijn dahlia's heb ik nu voor het 4de jaar vast staan.Het scheelt veel werk aan rooien en planten en ze worden steeds groter.Ik durf het risico aan omdat ik aan de kust woon waar het niet zo streng vriest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Het zou wel makkelijk zijn, maar het is niet alleen de vorst wat zou er gebeuren als je een heel nat najaar winter hebt dan rotten die knollen toch ook helemaal weg lijkt me? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Deze dahlia's had ik afgelopen herfst gehad van een mede tuinster.Op de kaartjes die erbij zaten stond 'lage' en 'hoge' dus ik heb ze maar een plekje gegeven naast het pad en ben benieuwd wat het wordt.Hoop alleen dat de 'hoge' niet al te breed worden. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Ik laat ze ook zitten, die van Gé van vorig jaar zijn ook weer opgekomen hier. Maar goed we hebben zandgrond, en de tuin rond het huis ligt hoger dan de rest, dus van nattigheid hebben ze geen last in de winter. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 (edited) De eerste knollen zijn er weer uit en liggen te drogen Maar wat ik graag van jullie zou horen, is hoe je ze uit elkaar houdt.Jet doet er een wollen draadje om in de goede kleur, las ik al Ik doe er een reep breed plakband om en schrijf er met watervaste stift de kleur en hoogte op.Maar ik vind het niet ideaal. Soms schuiven ze eraf, zijn ze niet meer leesbaar en weet ik in het voorjaar tóch niet meer wat wat is Iemand ervaring met een goede oplossing? Edited October 18, 2016 by Guest Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Een touwtje met een kartonnen label? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Die van mij zitten nog in de grond bloeien nog volop al zou ik willen dat ze nu een beetje beginnen af te sterven zodat ze kunnen gaan drogen.Ik doe die van mij in wortel zakken/netten (van die grote oranje met gaatjes erin).En daar doe ik een kaartje aan met de naam en kleur.Ik zou echter graag stapelbare kratten willen met van die gaatjes erin. Ik heb al gekeken maar de goedkoopste die ik kan vinden zijn 6 euro en ik heb er nogal enkele nodig.Ik zou graag een dahlia per krat willen en dan de naam en kleur op de krat willen zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 De opslag is geen probleem: ik heb van die stapelbare kartonnen groentekratjes, zie foto. Maar daar passen er meer in, dus hoe houd ik dat uit elkaar?Uien/wortelnetten is wel een idee, maar die heb ik niet.Als ik jouw plantage zie, mag je er wel een aparte schuur voor reserveren als je 1 kleur per krat doet Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Weet je hoe groot sommige knollen zijn?Die hebben wel een eigen kratje nodig En daarom moeten ze stapelbaar zijn. Misschien kun je de knollen scheiden door er een stuk karton tussen te doen dus je doos verdelen in vakken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 De opslag is het probleem niet. Meestal gaat het pas fout als ik het spul weer ga poten.Dan denk ik dat ik het wel even kan onthouden: die hoge rode ligt hier en die gele ligt even daar.En wat zat er nou ook alweer nog meer in die doos ... Dat kortetermijngeheugen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 20, 2016 Author Share Posted October 20, 2016 Van de hoofdsteel laat ik altijd een 10 cm aan de knol zitten en daar gaat een kaartje aan met naam of kleur(kaartjes zijn plastic lamellen knipsels met n ponsgaatje en n touwtje erdoor beschreven met n permanent marker. Je kúnt evt over de naam nog plakband doen als je permanentmarker toch niet zo permanent blijkt. Ze gaan schoongespoeld in turf de kelder in. Ook evt de hoogte erbij want een 80 cm tussen allemaal 1,20 mtr, komt niet tot zn recht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Dat is eigenlijk wel een idee om de hoogte er ook bij te zetten, normaal denk ik dat onthoud ik wel maar ja dan Vandaar dat ik ook foto's maak van alle dahlia's is een geheugensteuntje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 Die je van mij hebt via de mtfd wordt een 60 tot 80 cm hoog Angela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Touwtje is inderdaad beter dan plakband: dat kan je eventueel ook nog door de steel heen steken.Dank u Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 ps: hoe houden jullie stekken in de winter over? als ik nu stek zit er wsnlk niet veel knol aanIk heb hetzelfde probleem met 1 dahliastek. H(oe h)eb jij het nou opgelost? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 niet helaas, plantje stond binnen vorstvrij maar kwarde langzaam wegik neem nu stekken bij het uitlopen van de knollen en een stengelstek zo vroeg mogelijk, dus als er een aardige stengel isen dan maar hopen op een lang groeiseizoen want dan heb ik meestal wel een knolletje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts