appelvrouw Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Prachtig fenomeen zo`n bloemencorso. Is dat eigenlijk typisch Nederlands?Belgies? Hier hoor ik er nooit over. Ik heb wel eens begrepen dat het kweken van de Dahlia`s ook door de vrijwilligers wordt gedaan, en dat het een immens werk is..al die bloemen aan een prikkertje steken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Je hebt hier ook een fruitcorso en een wolcorso volgens hetzelfde principe, en misschien nog wel meer... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 Ik wil mijn dahliaknol eens proeven. Heb ze vandaag opgegraven. Splits ik de dahlia's nu direct (doe deze gewoon in 4, ben ik redelijk zeker dat er ook een oog overal over blijft en zeker nog genoeg knollen) en haal er enkele grote knollen van of wacht ik beter op het voorjaar? Wanneer zijn deze knollen het lekkerste dus?Kan er iemand bepaalde soorten aanraden voor de smaak, vindt het wel leuk dat ze meerdere functies dan zouden hebben (mooi in het seizoen en lekker erna)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Ik heb nog enkele dahlia's bij gekocht kon het niet laten Kan iemand me zeggen waar dahlia's thuishoren in de wisselteelt? Ik wil ze namelijk mee rouleren. Mijn tuinbuurman zet ze ieder jaar op de zelfde plaats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted March 10, 2016 Author Share Posted March 10, 2016 Eigenlijk kun je ze als een soort aardappels(maar het zijn géén nachtschaden) zien of als knolgewassen, daarover verschillen de meningen.Sommige knollen zijn nl eetbaar. Op de dahliavereniging staan ze ook elk jaar op dezelfde plek, maar de bodem wordt wel behoorlijk bemest elk jaar voor én tijdens het seizoen(koemestkorrels en kalk). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 10, 2016 Share Posted March 10, 2016 bij ons schuiven ze door de tuin met veengrond, worden goed bemest met wat extra kali en kalkgaat wat beter dan op een vaste plek hier, misschien hebben wij meer last van aaltjes ze mogen hier niet na de aardappels ivm diezelfde aaltjes ik heb eens een bed afrikanen gezaaid en het jaar erop de dahlias daar geplant, had wel het idee dat ze het beter dedenmaar ja, geen echte test ivm het veranderde weer natuurlijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaydot Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Oh wat een voorpret .Gisteren binnengekomen (bij Vreeken vandaan).Ik heb zes van die grote Kijk Mij Nou bloemen uitgezocht.Hopelijk kan ik deze zomer ook mooie foto's plaatsen... Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Welke soorten heb je gekocht? Bij mijn bestelling van gisteren zat ook een nieuwe: Color spectacle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaydot Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Oh, de Color spectacle even gegoogled, wat een schoonheid! Ik heb Café au Lait, Dazzling Magic, Explosion, Lake Carey, Mingus Alex, Peaches and Cream en White Onesta.Het zijn er zeven, dus . En n u maar duimen voor een stralend groeiseizoen! Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Die van jou zijn ook mooi, bij die eerste had ik wel een ander idee bij de naam.Dit jaar ga ik ze allemaal op de foto zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 De Dahlia's worden ook extra prachtig als je ze fotografeert als het donker is met een lampje erachter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted March 18, 2016 Author Share Posted March 18, 2016 Die cafe au lait wordt mooi groot (goed dieven) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Ik heb er uit nostalgie ook een paar gekocht dit jaar, thuis stonden er altijd wel enkele soorten in de tuin maar zelf had ik er nooit gezet. Ben benieuwd wat ze zullen geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 café is prachtig, hier gaat ie in een drijfschaalwel een wat zwakker soortje, dus heel goed verzorgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaydot Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Hij krijgt straks bokashi... Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Trekken jullie de knollen voor in potgrond of worden ze rechtstreeks in volle grond gezet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Ik zet ze direct in de volle grond. Makkelijker Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaydot Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Trekken jullie de knollen voor in potgrond of worden ze rechtstreeks in volle grond gezet?Bij mij gaan ze ook rechtstreeks de grond in. Als ze er erg droog uitzien leg ik ze wel eerst een tijdje in de week. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaaizee Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Mijn dahlia-knobbel gaat jeuken van jullie, dit wil ik ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Nou zoals jullie weten had ik dahlia's in de winkel gekocht en bij een vereniging, de kleuren van die van de vereniging klopte niet helemaal maar nu heb ik alles van de zolder gehaald en zitten de overgebleven dahlia's weer in de grond.Maar zoals jullie lezen zeg ik overgebleven want die van de vereniging zijn voor het merendeel tot stof vergaan Ik ben benieuwd wat er boven de grond gaat komen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Bálen! Bij mij op zolder drogen ze ook te hard uit. Dus overwinteren ze in de schuur. Als het te hard gaat vriezen zet ik ze even binnen op het koudste kamertje. Daarna weer snel naar de schuur.Afgelopen winter hebben ze maar twee dagen binnen gestaan en ze lopen nu mooi uit. Ik hou altijd een reserve-set aan, die ik in het voorjaar weggeef.Misschien even op MP kijken? Of beter: naar die vereniging gaan, zeggen wat er gebeurd is en vragen of je wat kunt krijgen. Veel verenigingen maken ook stekken voor zichzelf. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Nou het vreemde is dat de gekochte in de winkel of die ik van Appelvrouw heb niet verdroogt zijn.Ik heb er nu nog genoeg vooral als ze het allemaal gaan doen. De bedoeling was eigenlijk allemaal planten en diegene die ik het mooist vind houd ik de rest mag weg omdat ik er teveel had (of als je het anders bekijkt te weinig plek om er zoveel te planten) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Niets speciaals, maar wel zeer vrolijk Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaydot Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Oh, gaaf! Die van mij zijn zich nog steeds langs de slakken aan het worstelen... Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Ik heb er een met bloemknoppen de rest is nog niet zo ver die gaan eerst nog verder omhoog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts