Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Alles over Dahlia's

geedee

Recommended Posts

Prachtig fenomeen zo`n bloemencorso. Is dat eigenlijk typisch Nederlands?Belgies? Hier hoor ik er nooit over. Ik heb wel eens begrepen dat het kweken van de Dahlia`s ook door de vrijwilligers wordt gedaan, en dat het een immens werk is..al die bloemen aan een prikkertje steken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 months later...

Ik wil mijn dahliaknol eens proeven. Heb ze vandaag opgegraven. Splits ik de dahlia's nu direct (doe deze gewoon in 4, ben ik redelijk zeker dat er ook een oog overal over blijft en zeker nog genoeg knollen) en haal er enkele grote knollen van of wacht ik beter op het voorjaar? Wanneer zijn deze knollen het lekkerste dus?

Kan er iemand bepaalde soorten aanraden voor de smaak, vindt het wel leuk dat ze meerdere functies dan zouden hebben (mooi in het seizoen en lekker erna)?

• 3 months later...

Ik heb nog enkele dahlia's bij gekocht kon het niet laten

Kan iemand me zeggen waar dahlia's thuishoren in de wisselteelt?

Ik wil ze namelijk mee rouleren. Mijn tuinbuurman zet ze ieder jaar op de zelfde plaats.

Eigenlijk kun je ze als een soort aardappels(maar het zijn géén nachtschaden) zien of als knolgewassen, daarover verschillen de meningen.

Sommige knollen zijn nl eetbaar.

Op de dahliavereniging staan ze ook elk jaar op dezelfde plek, maar de bodem wordt wel behoorlijk bemest elk jaar voor én tijdens het seizoen(koemestkorrels en kalk).

bij ons schuiven ze door de tuin met veengrond, worden goed bemest met wat extra kali en kalk

gaat wat beter dan op een vaste plek hier, misschien hebben wij meer last van aaltjes

ze mogen hier niet na de aardappels ivm diezelfde aaltjes

ik heb eens een bed afrikanen gezaaid en het jaar erop de dahlias daar geplant, had wel het idee dat ze het beter deden

maar ja, geen echte test ivm het veranderde weer natuurlijk

Oh, de Color spectacle even gegoogled, wat een schoonheid!

Ik heb Café au Lait, Dazzling Magic, Explosion, Lake Carey, Mingus Alex, Peaches and Cream en White Onesta.

Het zijn er zeven, dus .

En n u maar duimen voor een stralend groeiseizoen!

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

• 1 month later...

Nou zoals jullie weten had ik dahlia's in de winkel gekocht en bij een vereniging, de kleuren van die van de vereniging klopte niet helemaal maar nu heb ik alles van de zolder gehaald en zitten de overgebleven dahlia's weer in de grond.

Maar zoals jullie lezen zeg ik overgebleven want die van de vereniging zijn voor het merendeel tot stof vergaan

Ik ben benieuwd wat er boven de grond gaat komen

Bálen!

Bij mij op zolder drogen ze ook te hard uit. Dus overwinteren ze in de schuur.

Als het te hard gaat vriezen zet ik ze even binnen op het koudste kamertje. Daarna weer snel naar de schuur.

Afgelopen winter hebben ze maar twee dagen binnen gestaan en ze lopen nu mooi uit.

Ik hou altijd een reserve-set aan, die ik in het voorjaar weggeef.

Misschien even op MP kijken?

Of beter: naar die vereniging gaan, zeggen wat er gebeurd is en vragen of je wat

kunt krijgen.

Veel verenigingen maken ook stekken voor zichzelf.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Nou het vreemde is dat de gekochte in de winkel of die ik van Appelvrouw heb niet verdroogt zijn.

Ik heb er nu nog genoeg vooral als ze het allemaal gaan doen. De bedoeling was eigenlijk allemaal planten en diegene die ik het mooist vind houd ik de rest mag weg omdat ik er teveel had (of als je het anders bekijkt te weinig plek om er zoveel te planten)

• 1 month later...