Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alles over Dahlia's


geedee

Aanbevolen berichten

Even een oud topic naar boven gehaald. Ikheb dahlia's gezaaid en ik heb vandaag knollen gekocht bij de aldi. Omdat je ze in de winter weer moet opgraven vroeg ik me af of je ze met pot en al in de grond kan zetten?

 

Ik heb er een aantal vorig seizoen in een grote plantenbak gehad....zeg maar qua inhoud een grote (15 liter) emmer.

In vergelijking met de volle grond werden dezelfde soorten weliswaar iets kleiner qua plant, maar deden het erg goed ...ik had de bakken met gewone potgrond gevuld en ze hebben geen extra mest gehad.

Op het najaar heb ik ze wel eruit gehaald, schoongemaakt en in turf in de kelder laten overwinteren......ik zet ze niet met bak en al in de kelder(heb daar ook geen plaats voor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan

 

Je moet dan grofweg een knol in tweeën splijten als volgt:

 

de knol eerst in zijn geheel oppotten en wachten tot de groeipunten beginnen te spruiten.

Je kunt dan de knol verdelen met aan beide stukken een stuk "planthals" met spruiten en reservevoedselknollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog. Bij de dahlia vereniging waar ik zit, planten ze de knollen in april (wachten niet tot IJsheiligen) en een tijdje later, als de knollen gaan spruiten, worden de mooisten/sterksten weer uitgegraven, gesplitst, en weer uitgepoot. Dat gebeurt in de algemene tuintjes.

 

Maar er zijn volgens mij veel meer opties mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
  • 1 maand later ...
  • 6 maanden later ...

Dit jaar de Dahlia's in de grond laten zitten. Zal je zeggen: ja; met zo een winter ? Logisch dat dat kan.

Maar dat wist ik niet van te voren he ?

 

Ik weet het van N-Frankrijk. In het dorp daar laten ze allemaal de Dahlia's zitten. Meestal gaat dat goed.

Vorig jaar kwam een Dahlia op in het voorjaar na die strenge ( sneeuwrijke ) winter, naast mijn huisje op het moestuincomplex hier in Ned., wat daarvoor van de buurman was geweest. Had daar de Dahlia laten staan. Ik wist dat niet. Hij kwam prachtig terug: zéér rijk. Wel lag er toen veel sneeuw.

 

Mijn moestuin is op zware klei. We zijn het al weer vergeten, maar in november / december was het kledder en kledder nat. Weken van regen. Ik ging er een beetje vanuit dat die nattigheid ze wel de das om zouden hebben gedaan. Dik gemulcht in late winter toen het toch nog echt koud dreigde te worden, wat net an wegbleef gelukkig.

Behoorlijk met koemest korrels gemest in februari voordat de mulch er op ging.

 

Ze komen boven !

 

DSCN573044501398625877.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hi, hi... dat doen ze hier niet. Hier wordt alleen fors gediefd voor de grootste bloemen, ipv veel bloemen. Andere traditie?? Hier waren de tentoonstellingen en bloemencorso's (en de dahliakoninginnen) nogal belangrijk.

Nou niet meer, maar de oude gewoontes worden nog steeds elk jaar doorgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...