Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alles over Dahlia's


geedee

Aanbevolen berichten

  • 4 weeks later...

Oeoeoeoehh het water loopt mij in de mond als ik dit zie .

Afgelopen jaar heb ik mijn dahlia's uitgegraven en in de kelder bewaard .

Ik hoop dat ze overleefd hebben. Ik geef ze nu een beetje water iedere keer ,

en ik hoop dat ik ze straks weer terug kan zetten in de tuin , en dat ze het dan gaan doen en

anders …..nou ja de Welkoop is dichtbij en ze kennen mij daar .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar voor het eerst een aantal verschillende soorten dahliaknollen geplant. Eigenlijk per toeval zat daar ook de Tour du Monde tussen. Vergeleken met de andere geplante dahlia's vond ik deze de mooiste. Volgens het internet is het een 'bush type' dahlia. Gezocht of er van dit type meer soorten zijn. Een aantal gevonden, besteld in Duitsland (lang leve het internet) en onderstaande gisteren opgepot en weggezet, inclusief een extra Tour de Monde. Hopelijk dit jaar net zulke mooie planten en bloemen als vorig jaar...

Dahlia2019klein72961553445281.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 2 maanden later ...
Perdok giants?

Bedankt voor je bericht.

Perdok giants kweek je op uit zaad, of niet? Tenmiinste, ik zie wel eens van deze zakjes met zaad voorbijkomen.

Deze is ooit als knol gekocht. Of zou deze bij de kweker verwisseld zijn met een zaailing?

Ik denk deze ook wel eens bij anderen in de tuin te hebben gezien. Is het dan toch een 'commerciële' soort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan best zijn dat hij degenereert naar een van zijn voorouders....doen ze wel eens....er zijn heel veel kruisingen en dahlia namen. Ik denk dit omdat je het "hart" van de bloem al zo goed kunt zien, dat wordt meestal als ongewenst gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 maanden later ...

Het ging vorig jaar even helemaal mis met die 'Windmolen' dahlia die ik zo mooi vind. Ik heb al vaak gezegd hoe veel muizen er bij mij rond huis zijn, maar zelf had ik dat kennelijk nog niet door, of ik dacht dat ze van dahlia knollen wel zouden afblijven... Niet dus. Alles was opgevreten onder de grond. Dat was even een domper.

 

Dit jaar verder met het zaad dus. Er hadden geen andere dahlias in de buurt gestaan, kruisbestuiving was dus onwaarschijnlijk. Maar ja, hoe zaadecht is zo'n bloem? Niet zo. De plant als geheel is redelijk trouw aan de moederplant teruggekomen. Het lastige punt blijkt de exacte kleurschakering van de bloem. Rood met witte punten zou volgens het boekje zijn - ik heb enkele fotos laten zien enkele paginas terug - maar die witte punten zie ik bij de meeste zaailingen nauwelijks terug. Behalve bij één exemplaar, dat nu pas goed in bloei is gekomen, en heel trouw rood-witte bladen toont, die zelfs regelmatiger zijn dan die van de moederplant. Echt heel mooi.

Deze foto toont mooi een doorsnee zaailing die maar af en toe een flard wit weet te tonen, en vlak daarvoor dat zo geslaagde exemplaar. De zaadjes waren in hetzelfde potje gezaaid, en bij het uitplanten heb ik ze niet gescheiden, maar gewoon de inhoud van het potje zo in de volle grond gedaan - ik wist natuurlijk toen nog niet dat er eentje bij zat die wat specialer was - ze zullen met de knollen straks wel wat in de war met elkaar zitten.

 

WynDahlia46241571940704.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dahlia’s zulke fijne, veelzijdige bloemen. Hopeloos romantisch of juist heel stoer in bonte kleuren, zó divers! Wat goed Roeier dat je ze uit zaad hebt weten te vermeerderen. Ik heb ze dit jaar uit knol zelfs moeilijk opgekregen.

 

Deze was dan ook een cadeautje

 

046b4205f84fa496a055f8cd51a59791.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dahlias ook prachtige bloemen! Dit jaar voor het eerst een aantal in onze tuin gehad, ook heerlijk zo nu en dan een paar bloemen in een vaasje te kunnen zetten.

 

Nu wil ik deze week de knollen uit de grond halen, maar vroeg me het volgende af. Ik lees dat je ongeveer 7-10 cm boven de knol de plant afknipt, dan knollen goed laten drogen en droog, koel en donker opbergen tot het voorjaar. Betekend dit dat we dan volgend jaar de knollen + circa 10cm "stengel" in de grond planten? Of moet er later nog een stuk afgeknipt worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen vraat in de tuin hebt zou ik wachten met opruimen tot het wat kouder wordt en de temperatuur niet meer zo vaak in de dubbele cijfers is. Als je het nu doet kan het zijn dat de dahlia het als een snoeibeurtje ervaart en vanuit de ogen opnieuw uitloopt, en je wilt dat dat pas volgend jaar gebeurt.

Het afsnijden met behoud van een stuk steel is zodat de kracht die nog in de steel zit terug kan vloeien in de bollen. Op het moment dat de steel helemaal is uitgedroogd hoeft er zo'n lang stuk niet meer aan te zitten. Laat wel een klein stuk steel zitten, want de ogen zitten op de grens van knol en steel, en die wil je intact houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...