Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alles over Dahlia's


geedee

Aanbevolen berichten

Ik lees:

 

Please note that due to export restrictions we are NOT able to ship dahlia tubers, bulbs, corms, or nicotiana/flowering tobacco internationally. If you live outside of the U.S. and put any of these items in your cart you will be unable to check out.

 

Ze mogen dus helemaal niet naar het buitenland versturen

 

Ik vind "Dahlia Bed Head", die eerste, zo'n mooie naam

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb 3 soorten dahlia zaden, en wil ze binnenkort voor gaan zaaien binnen.

Komt het zaad goed op, hoe te zaaien? Meerdere zaadjes in 1 potje doen, of misschien handiger om die AH moestuin (karton/turf?) potjes met 1 zaadje erin, en dan later overspenen in grotere potten of kan je ze daar redelijk groot in krijgen zodat ze rechtstreeks de tuin in kunnen?

En is gewone potgrond voldoende om in te zaaien of beter de cocopeat / zand / compost of een mengsel ervan?

 

Ik heb de variabilis perdoks giants en unwins hybrides, en de coccinea victoriana.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Rob,

 

Dit zijn mijn dahlia's. 12 februari gezaaid in cocopeat en in verwarmd kasje gezet.

Welke soort weet ik niet, want zaad is per ongeluk in mijn handen gevallen.

Het waren volgens mij maar 6 of 7 goede zaden in de knop. Goede opkomst.

Deze gaan nu naar een koelere plek en worden t.z.t. apart opgepot.

Easy peasy.

 

IMG083027631519929768.JPG

 

Antoinette

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn ze boven verwachting opgekomen

Zowel het gekochte als het (veel te laat) geoogste zaad.

Op 10-02 in potgrond, in de lichtkast, bij een graad of 25, en vandaag verspeend.

Ik zou ze nooit in cocopeat zaaien want daar zit geen voeding is. Maar dat is persoonlijk.

Ze gaan tzt via de kas naar de tuin.

 

Ik denk dat ze (te) snel uit die AH-potjes groeien.

 

DSCF701680231520000777.JPGDSCF702331491520000779.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@speets: omdat zaden geen voeding nodig hebben is zaaien in cocopeat geen probleem.

Maar je ziet toch zelf het verschil ook wel?

Jij hebt ze op 10 februari gezaaid en ik op 12 februari.

 

Het ontkiemen is het probleem niet, maar die van jou doen nu niets meer omdat ze geen voeding krijgen.

 

Maakt mij verder niets uit hoor, maar ik denk dat je een verkeerd advies geeft met dat "zaaien in cocopeat".

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speets, het verschil is inderdaad behoorlijk. Heb ze trouwens op 12.2 gezaaid.

Mijn verslag was alleen een weergave van mijn manier, geen advies.

 

Ik ben er altijd van uitgegaan dat een zaaimedium arm kan zijn, omdat er voldoende voeding zit in de zaden voor de eerste tijd, en dat bemesting eerder schadelijk zou zijn. Jou dahliazaailingen bewijzen het tegendeel.

Weer iets geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan er bij mij ook in sinds gisteren. Alleen een dekentje van grasmaaisel gekregen. Ben echt zo benieuwd! Ik doe dahlia’s altijd in de volle grond, maar ons huidige huis is daar totaal niet voor geschikt door de slakkenkolonies. Het grote duimen is begonnen!

83465da477aa16e43cadba8e875eb4e6.jpg

 

Ik heb nog 10 potten... ben een beetje uitgeschoten met knollen kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mellie zet jij ze al buiten ? Ik dacht dat ze pas na ijsheiligen naar buiten mochten? Tenzij ze buiten onder mulch overwinteren ? Of kan je ze nu al buiten kn de volle grond poten? Mijne liggen nog binnen in de helft voor de aarde omdat ik ze wil stekken. Dat had ik gezien op YouTube. Vorig jaar waren mijn dahlia’s heel laat ( ik had se pas na ijsheiligen gepoot , dus dat zou dan een hoop verklaren )

311CC36D-A622-4773-AAA2-D86AE72E9ED211911520796647.jpeg42296DFC-50BE-46B9-9BB0-D69A6806C0FF79221520684251.jpeg

 

Mijn dahlia’s dit jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de vereniging gaan ze in tuingrond met n schep compost mee in het plantgat. Na 4 weken krijgen ze nog wat koemestkorrel(of maak wat koeieflat-water). Ze worden daar tzt ook gediefd om extra grote (snij)bloemen te krijgen alsook stokken met ringen om de planten heen, zodat ze tzt niet omwaaien

 

De overwinterde knollen ga ik deze week oppotten; en dan lopen ze in n paar weken uit. Dan neem ik stekken en plant ook de "moederknol" begin mei uit.....let wel op de temperatuur. Als de voorspellingen erg laag zijn, wacht ik nog tot ná 15 mei met buiten uitplanten. Ik plant ze wel al in potten in de kas en die kunnen dan al groeien en ook makkelijk uitgeplant worden eind mei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik las ook toppen bij ong 7-10 cm hoogte om mooie vertakkingen te krijgen en dus een vollere plant.

Het is voor mij voor het eerst, zoals heel veel dit jaar maar ik ga er wat van proberen te maken.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag 9 Perdoks Giants, 1 Unwins Hybrids en 2 Victoriana verspeend.

Allen tegelijk gezaaid, 15 Perdoks, 12 Unwins en 12 Victoriana.

 

Morgen nieuwe zaai, met lossere grond in grotere bakjes. Wil van die andere toch meer.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...