angela Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 (edited) Die witte met dat donkere erin is heeeel mooi Jasmin. Ik heb er een van Appelvrouw gekregen in geel met rood die bloeit heel mooi en volop. Verder heb ik er nog enkele gekocht een ervan was Haley Jane maar die ziet er helemaal niet uit als Haley Jane Totaal andere kleur en vorm.En verder ook de Sweethart gekocht die heeft ienie minie bloemen die helemaal roze zijn i.p.v. 2 kleurig zoals op de verpakking als vinden de bijen hem wel zeer interessant.En dan staan er nog enkele in knoppen die ik bijna iedere dag openstaar maar die nog niet open willen gaan.En in sommige zit helemaal geen knop en 1 is er helemaal weggerot de knol heeft nooit iets gedaan.Dus tot nu toe hier niet zo'n succes met de dahlia's. Edited August 14, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Rob: Je houdt geen stekken over, maar de knollen. Alles moet er afgestorven zijn, en anders knip je het er gewoon af. Goed droog en vorstvrij bewaren. Bij ons doet onze fietsenschuur zo goed dienst, dat er knollen van meer mensen bewaard worden. Angela: Vraag me niet waarom, maar hier is het verhaal (bij onze vereniging) dat gekochte dahlia's het heel vaak niet goed doen in hun eerste jaar. Maar dat het in latere jaren goedkomt. Het kan een plaatselijk euvel zijn, dat die verwende gekochte dahlia's zich rotschrikken van de zandgrond bij ons.... geen idee. Niet bloeien en rotten van knoppen: heb ik nog nooit gehad. Staan de planten wel in volle zon? In schaduw of halfschaduw gaan ze kwakkelen. Achterblijvende planten kan je met goed dieven helemaal reanimeren. Je haalt het teveel aan knoppen en scheuten (denk aan tomaten) weg, zodat de plant zich kan concentreren op een paar losse bloemen, ipv een wolk kleine bloemetjes. Ook nooit zaad laten maken, maar uitgebloeide bloemen in vroeg stadium al verwijderen. Genoeg bijgemest? Dahlia's zijn gulzig en lusten nogal wat door het seizoen heen. En bijen hebben alleen maar wat aan dahlia's als ze een open hart hebben. Logisch... anders valt er niks te halen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 (edited) Ja ze staan in de volle zon.Dat ze het eerste jaar het nog niet zo goed doen vind ik niet erg wat ik wel vervelend vind is dat er iets heel anders uit komt dan wat er op de verpakking staat ik had ze met veel zorg uitgezocht In sommige zit helemaal geen knop alleen maar blad en steel.Die is weggerot ik bedoel dat de hele knol is weggerot ik heb hem geplant maar die heeft nooit iets gedaan, terwijl de rest eigenlijk meteen begon met blaadjes maken.De dahlia met de kleine bloemetjes hoort ook kleinere bloemen te hebben maar niet zo klein en hij heeft inderdaad een open hart.Het is deze:Mocht je ooit een stekje over hebben van die grote wit met dat paarse erin Jasmin houd ik me aanbevolen Edited August 14, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Ik heb er een van Appelvrouw gekregen in geel met rood die bloeit heel mooi en volop. ( Wat een geluk dat het de goede is Angela twas toch een gokje tussen al die knollen. Zelf zag ik laatst een Dahlia met maar 5 bloemblaadjes, zo simpel en zooo mooi..het was bij Krijn Spaan in Loosdrecht, ik heb spijt dat ik hem niet gekocht heb. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Ja hij zit vol met bloemen, het is natuurlijk ook een veel grotere dahlia knol dan dat je in de winkel koopt.Ik heb met uitzoeken het dahlia register erbij gepakt er zijn zoveel mooie soorten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Die kleine dahlia's worden soms als zaad of knol aangeboden, onder de term: Varia/mix.Dat er vanalles uit kan komen.(Ik heb nooit gezaaid, was het wel van plan voor volgend jaar.)Maar waarschijnlijk heeft jouw knollenverkoper jou knolletjes verkocht van gezaaid goed, en vandaar ineens de verrassing van iets totaal anders dan verwacht. Ik heb twee jaar geleden knolletjes gekocht (varia), en ik kreeg gele en witte bloemen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 In sommige zit helemaal geen knop alleen maar blad en steel. Zo had ik er ook vier. In drie zitten inmiddels knopjes, dus het komt vast wel goed Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Die kleine dahlia's worden soms als zaad of knol aangeboden, onder de term: Varia/mix.Dat er vanalles uit kan komen.(Ik heb nooit gezaaid, was het wel van plan voor volgend jaar.)Maar waarschijnlijk heeft jouw knollenverkoper jou knolletjes verkocht van gezaaid goed, en vandaar ineens de verrassing van iets totaal anders dan verwacht. Ik heb twee jaar geleden knolletjes gekocht (varia), en ik kreeg gele en witte bloemen. Het zat wel allemaal netjes verpakt met naam en zo erop en ze kwamen uit de winkel.De andere komen van een dahlia vereniging af maar die waren op de zelfde wijze verpakt met zelfde etiket en alles? Ik heb vandaag bij een bloemenzaak 2 nieuwe dahlia's gekocht best groot met bloemen en knoppen erin 1 rood achtige en een gele voor 1,- euro per stuk Deze heb ik in bloei gezien en ik weet in ieder geval zeker dat ik deze mooi vind! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 (edited) Even uit mijn hooft: dahlia van Appelvrouw: Doet het perfect Gekocht in de winkel:Akita Avignon Haley jane Sweethart (heel klein bloempje, een kleurig) Gekocht bij een vereniging:Blithe spiritGarden Wonder (geen knop te bekennen) Lemon caneNick sr. (knol is weggerot)Okapi sunsetPolkaRip city 2 onbekende soorten gekocht bij de bloemwinkel1x geel 1x oranje/rood Edited September 23, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Rob: Je houdt geen stekken over, maar de knollen. Alles moet er afgestorven zijn, en anders knip je het er gewoon af. Goed droog en vorstvrij bewaren. Bij ons doet onze fietsenschuur zo goed dienst, dat er knollen van meer mensen bewaard worden. dank, de knollen bewaren we ook altijd zo met succes, in wat turfmaar ik zou nu willen stekken, en dan heb ik in november nog geen bewaarknollen, alleen plantjes ik heb inmiddels van Frans van Zeelanddahlia gehoord dat de plantjes wel kunnen overwinteren onder daglichtlampen, 14 uur licht per etmaal, ik denk dat me dat te kostbaar wordt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Rob, stekken doe je inderdaad vroeg in het jaar, om toch wat knolvorming te krijgen. Het eerste jaar natuurlijk niet supergroot. Maar ik snap je vraag nu. Ik weet niet waarvan je wilt stekken, maar waarom gewoon niet volgend voorjaar? Als je mes maar scherp genoeg is, en je genoeg 'ogen' hebt op een hals, kan je vrij veel klonen en stekken. Die ene 'Mick's Peppermint' heb ik als experiment verkregen uit een klein afvalstukje. Vorig jaar eerste jaar met niet veel spectakel aan bloemen. Dit voorjaar gesplitst, en nu twee volwassen planten met behoorlijk goede bloemproductie. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Vraagje over het bewaren: hoe houden jullie alle soorten gescheiden / waar bewaren jullie de knollen (met turf) in? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Als ik het niet vergeet doe ik een touwtje ( woldraadje) in de kleur van de dahlia om de stam. Ik bewaar ze per soort in krantenpapier in een vrij koude maar vrijwel vorstvrije ruimte Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Ik schrijf de naam/kleur op een stuk plakband dat ik dubbel sla om een steel. Bij ons liggen ze in op elkaar gestapelde groentekistjes, zonder turf want dat vind ik zo'n gestuif...Bovendien kan ik zo beter in de gaten houden of ze niet schimmelen of te veel uitdrogen.Ze staan hier in de schuur, met eventueel doek/plastic erover als het kouder wordt.Vroeger, toen het 's winters nog vroor zette ik ze tijdelijk in de wc (= bij mij het koudste kamertje). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Ik weet niet waarvan je wilt stekken, maar waarom gewoon niet volgend voorjaar? Als je mes maar scherp genoeg is, en je genoeg 'ogen' hebt op een hals, kan je vrij veel klonen en stekken. stekken van eigen knollen is geen probleem, maar ik zou nu nog graag een stengelstek maken van wat bijzondere dahlia's bij de tuinbuurtjes volgens deze methode: linkje dat heb ik vorig jaar ook gedaan bij een eigen dahlia en werkte prima, uit 1 stengel haalde ik 8 stekken, dat deed ik in mei uit voorgetrokken planten; de genomen stekken hadden in november wat knolletjes en die heb ik bewaardde rest van de plant groeide gewoon uit; genoemde buurtjes hebben maar 1 knol gekocht in februari want vorige winter mislukte hun bewaarssysteem, vandaar mijn vraag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Vandaag is er een knop open gegaan de eerste van deze dahlia hij lijkt op geen van de bovenstaande Ik vind hem gelukkig wel mooi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Ik ben begonnen om mijn dahlia's op foto te zetten, aangezien ik de meeste zonder naam heb verkregen. Dan ga ik ze nummers of alternatieve naam geven, en die naam komt aan de plant gelabeld. En ze overwinteren in de fietsenschuur, die prachtig conserveert, in groentenkratten. Geen turf of andere ongein. Gewoon kale knollen. Ik ben veel te bang dat een conserverend (hulp)middel de knollen zal uitdrogen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Hmm, als ik Angela zo hoor ben ik blij dat uit mijn Dahlia's van de Aldi al twee jaar op rij komt wat er op het plaatje staat. Dit jaar 6 knollen, Shades of red blend stond er op de verpakking: Dit is er een van de vier bloeiende (de andere zijn de soorten van de verpakking die egaal van kleur zijn): Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Ik kwam nog wat verpakkingen tegen van de dahlia's en deze naam staat erop vermeld in kleine lettershttp://www.festival-flowerbulbs.com/ Dit is ook de verpakking die om de dahlia's van de vereniging zaten? Ik wacht nog even af wat de andere kleuren zijn en ga wat foto's maken als de rest ook niet klopt dan stuur ik een mail zowel naar de vereniging als naar de hier bovenstaande.Blithe spirit gaat een deze dagen open maar wat ik nu zie aan beginnende bloemknop is paars En okapi sunset zit ook vol knoppen maar die zitten nog strak dicht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Keep us posted, Angela. Ik vrees dat je een niet zo deskundig antwoord zult krijgen, maar ben wel nieuwsgierig ernaar. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Niet actueel, drie jaar geleden, maar het blijft leuk om te laten zien hoe groot die bloemen kunnen worden. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Mooi hoor! Flink formaat en mooie kleur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 ja, die bloem ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Even uit mijn hooft: dahlia van Appelvrouw: Doet het perfect Gekocht in de winkel:Akita Avignon Haley jane Sweethart (heel klein bloempje, een kleurig) Gekocht bij een vereniging:Blithe spiritGarden Wonder (geen knop te bekennen) Lemon caneNick sr. (knol is weggerot)Okapi sunsetPolkaRip city 2 onbekende soorten gekocht bij de bloemwinkel1x geel 1x oranje/rood Ik heb foto's gemaakt van de dahlia's die hebben gebloeid:Sweethart (kleur klopt niet) Garden wonder (kleur klopt niet) Lemon cane Nick sr:knol weggerot Okapi sunset (op de foto wit oranje bij mij roze oranje) De 2 onbekende planten uit de bloemwinkel voor 1,- euro Dan de andere rara Ik had het kaartje van de knol erbij gestoken maar door de regen niet meer leesbaar of kapot gegaan.de zelfde plant ik vermoed blithe spirit maar op de foto is die rood wit deze is echt paars de zelfde plant Deze vind ik erg mooi maar lijkt op geen van de gekochte? Een paar hebben er niet gebloeid.Onder andere Polka daar is het kaartje nog van intact. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Even een weetje.Het Zundertse bloemen corso is net weer achter de rug.Dit zijn max. 20m lange wagens, meters hoog en alles is bekleed met dahlia's die in de omgeving hier speciaal voor worden gekweekt. De wagens worden met de hand door de hoofdstraat en weer rond geduwd. En het is allemaal vrijwilligers werk.Voor een impressie http://www.corsozundert.nl/foto-video/ Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts