mkleinman Posted April 26, 2019 Share Posted April 26, 2019 Allereerst: Getwijfeld of deze hier in de huiskamer of toch bij de volkstuinen beter zou horen. Mocht ik hem verkeerd hebben geplaatst, excuses Wie o wie hier is lid van een volkstuinvereniging en hoe strak wordt er bij jullie gehandhaafd op de regels die zijn gesteld in het HR en de statuten? Ik zit sinds 1 1/2 jaar in het bestuur van een vereniging en sinds vorig jaar hanteren wij het HR redelijk strikt. Dit wordt over het algemeen als heel positief ervaren. Intussen ziet ons complex er schoner en mooier uit dan ooit te voren als ik leden mag geloven die er al heel lang zitten. Als context: Wij hebben een complex met circa 150 tuinen en een kleine 70 leden. Van die 70 heeft ongeveer 60% zich afgelopen jaar ingezet voor de vereniging. ( Wat wij heel veel vinden overigens ). Leegstand kennen wij nauwelijks, op dit moment slechts 2 normale tuinen van 100m2 die leeg zijn en een drietal ouder/mindervalide tuinen van 75m2 met verhoogde bakken. Wij hebben een 5 koppig bestuur, een werkende commissie van beheer en zelfs sinds de laatste ALV een voltallig ( 3 koppige ) commissie van beroep/bezwaar waar 3 mensen in zitten die geen binding met de vereniging hebben. Toch hebben we nog een aantal leden die je nooit ziet op klusdagen, op de ALV etc, die zal je denk ik altijd houden. En wij hebben nu een drietal leden wederom ( 2e en laatste keer ) moeten benaderen over de staat van hun tuinen en dat als er niet snel ( binnen een maand ) wat gebeurd aan die tuinen dat er dan sancties volgen. Verder ook leden die toch nog graag de grenzen opzoeken van het HR. Zaken vragen/doen die net niet als zodanig zijn beschreven in het HR. Dan kan je wel altijd terugvallen op de laatste regel "In overige gevallen beslist het bestuur", maar echt goed voelt dat niet. Hoe gaat dat bij jullie op het volkstuincomplex? Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted April 26, 2019 Share Posted April 26, 2019 Altijd lastig om te dealen met de " dwarsliggers". In mijn periode als voorzitter van een kleine vereniging heb ik daar ook mee van doen gehad. Een paar leden die zich onder de maai beurten uitwurmden. Dezelfde figuren lieten ook verstek gaan bij de gezamenlijke onderhoudsdagen. Ik ben toen nadrukkelijk vooraf gaan bellen cq mailen dat er op hen getekend werd. Steeds een week van tevoren een reminder sturen hielp wel. Het kost wat moeite maar de deelname aan het onderhoud steeg.Na afloop van de onderhoudsdagen stuur ik iedereen een dankmail namens het bestuur. Dat werd zeer gewaardeerd. Het oprekken van grenzen kun je best meteen bespreken met de tuinder in kwestie. Het is funest voor het bestuur als je dingen die je niet wilt, toch gedoogd. Volgend seizoen heb je nog meer tuinders die hetzelfde kunstje flikken, omdat je niet handhaaft. Wees helder en leg uit waarom iets niet mag. Wij hadden een verbod op bouwwerken hoger dan 80cm. Was een afspraak met de gemeente. Toch kwam er een tomaten afdak.... Dat leidde tot veel discussie en een aanscherping in het HR.Ook het gebruik van glas is om veiligheidsredenen verboden. Als er een kind doorheen valt heb je een drama. Nieuwe ramen moeten van kunststof zijn. Besturen is soms een ondankbare taak.Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted April 27, 2019 Share Posted April 27, 2019 Hier op kleine dorpjes heb je toch een andere cultuur. Mensen zitten vaak al decennia op hetzelfde akkertje, soms van vader op zoon doorgegeven, hetzelfde ding te doen.Wat de regels zijn is mij niet bekend en ik zal niet de enige zijn. Ik heb wel eens naar de statuten gevraagd, maar mij werd verteld dat die in erg oude taal zijn geschreven, en dat er dingen in staan als op de ledenvergadering ook de vrouwen aanwezig mogen zijn. Dat vertelde de vrouwelijke voorzitster mij. Ik vermoed dat de regeltjes vol staan met formuleringen die bij een achterhaalde cultuur horen. Praktisch wordt er niets mee gedaan, de vereniging heeft één dringende prioriteit en dat is het werven van nieuwe leden zodat we kunnen overleven. In kleine Friese dorpjes gaat het met volkstuinen net als met scholen, openbaar vervoer en andere voorzieningen: ze verdwijnen.We moeten alle zeilen bijzetten om een naderend faillissement te voorkomen, er werd op de laatste vergadering al gevraagd hoe we de tuinen moeten opleveren als we het echt niet meer redden. Voordeel van zo'n situatie waarin je voortbestaan wordt bedreigd is dat je een gezamenlijk belang hebt, dus al zullen er persoonlijke dingen spelen, die raken op de achtergrond, want we willen wel verder met z'n allen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 hi, ik zit nu een jaar of 9 in een bestuur (5-7 leden) met zeg 100 leden; wat je schrijft klinkt bekend en bij ons hielp consequent achterna lopen, vriendelijk aanspreken, ondersteunen waar mogelijk, investeren in groepsactiviteiten voor de club;bij de paar notoire dwarsliggers deden we een charme offensief bij de directe buren, echte rotte appeltjes hebben we van het complex verwijderd, eenmaal met behulp van een advocaat, meestal met een dossier: brief 1, gesprek bestuur, brief 2, eindeverhaalsfeer is nu al een paar jaar uitstekend, alleen bij nieuwkomers moeten we goed oplettensamengevat: veel tijd geïnvesteerd, vruchten geplukt net zoals in de moestuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkleinman Posted April 28, 2019 Author Share Posted April 28, 2019 Waar wij op ons complex last van hebben is dat bijna alle voorgaande besturen niets hebben gehandhaafd en waarbij alles bijna mocht. Er zijn in die periode tuinen groter gemaakt dan de toegestane grenzen, caravans geplaatst als 'huisje', afscheidingen van 2 meter hoog, te hoge beplanting etc etc etc. Zaken die vanuit het toenmalige HR uiteraard al niet mochten. Daar hebben wij nu als bestuur een behoorlijke achterstand. Gisteren zagen we bij toeval dat een lid een afscheiding maken van een kleine 2 meter hoog en dat leverde een discussie op waarbij het lid op een gegeven moment een meetlint ging pakken en van alles bij andere tuinen ging nameten. @RobO: Deze vind ik interessant: "bij de paar notoire dwarsliggers deden we een charme offensief bij de directe buren". Wat bedoel je dit precies? Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 nou, de omgeving tot goede vriend maken, positieve sfeer scheppen, nieuwe activiteiten ontwikkelen etc. zonder te faken het dwarsliggende lid had geen steun meer en trok bij of vertrok bij ons was er ook eea gedoogd, we hebben niet alles proberen terug te draaien maar bij tuinwisseling wel streng gehandhaafdhet vertrekkende lid moest de tuin op orde brengen, lukte niet altijd moet ik zeggen er zijn nog "oude situaties" maar we komen er wel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Merk bij ons ook dat het nog van de oude stempel is....Regels naleven werkt echt veel beter met wat positiviteit.Krijg al jeuk als de tuincommissie zie. Ieder onkruidje moet worden verantwoord. Mulch is een onbekend iets. Ik heb een hekel aan de zogeheten "schone" tuinen. Met de gemiddelde tuinder van 70jaar betekend het gewoon dat alles wordt doodgespoten.Ze liever hun tuintje kaal laten dan moeite nemen om hun schuurtje af te breken en vertrekken. Medio september is het 1 dode donkere aarde vlakte. Lekker schoon... en nu lekker geel van al het gif.Groenbemesting nooit van gehoord. EN JA ik ben het er mee eens dat er regels moeten zijn op tuinen. Maar een stukje leven en laten leven is ook belangrijk. Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 30, 2019 Share Posted April 30, 2019 bij ons veel schone tuinen zonder spuit, mét scherp schoffeltje zonder spittenvoor liefhebbers van veel en effectieve productie aan groenten en fruit en bloemen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted April 30, 2019 Share Posted April 30, 2019 Toch hebben we nog een aantal leden die je nooit ziet op klusdagen, op de ALV etc, die zal je denk ik altijd houden. Heb je deze mensen er al over aangesproken ? Misschien willen ze wel komen maar kunnen ze gewoon niet op deze momenten? Tot vorig jaar zat ik in de hondenschool hier aan de achterdeur . En hier ook af en toe klusjes dagen en ja meestal moest ik ook verstek laten gaan om er naar toe te gaan . Ik werk in continu en klusjedagen waren steeds de zaterdag voormiddag dus als ik met vroege sta ben ik op dat moment aan het werken ,nacht ben ik aan het slapen en laten was wat organisatie en iets vroeger stoppen . Is mogelijks bij deze momenten ook zo ? Hoe ik schreef is de HS aan mijn achterdeur dus ik woon het dichtste en donderdag avond moesten de eventuele vuilzakken aan straat gezet worden dus dat was mijn taak dan. Misschien kunnen deze mensen op de afgesproken tijden moeilijk of niet ,maar kunnen wel iets doen op andere tijden ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts