Jump to content

Zomerstekken aalbessen

citroen

Recommended Posts

Dit jaar zou ik zomerstekken van mijn aalbessen willen nemen.

Persica was daar uitstekend van op de hoogte ,maar is er helaas niet meer om het hem te vragen .

Heeft er nog iemand ervaring in het nemen van zomerstekken bij aalbessen?

Of heeft Persica het ergens neergeschreven ,hier op het forum lees ik dat Persica er op wees dat het totaal anders gaat dan bij het nemen van winterstekken .Maar ook niet meer dan dat .

Dat afleggen kun je doen. Maar is dat niet een béétje omslachtig om van rode bes stekken te maken ? Rode bes stekt echt heel erg gemakkelijk, ook zomerstek.

Zomerstek nemen van eenjarig ( dit jaar gegroeid ) hout. Zachte nog groeiende top wegnemen. Onderste bladeren wegnemen. Tak geheel de grond in, bovenste 2 blaadjes boven de grond. Die 2 blaadjes halveer ik ook nog eens ( verkleining verdampingsoppervlak )

Dit kan in potten , maar ook wel op een bed buiten. Echter uit de wind, luw dus ( verdamping ) en uit de zon. Goed vochtig houden 1e dagen. Niet uit laten drogen daarna. Binnen 2 à 3 weken moet er al zichtbaar zijn, dat je stekken aanslaan.

Wil je het buiten doen, maar heb je geen luwe zonloze plek, kan het ook onder vliesdoek.

• Like 1