citroen Posted May 8, 2019 Share Posted May 8, 2019 Dit jaar zou ik zomerstekken van mijn aalbessen willen nemen.Persica was daar uitstekend van op de hoogte ,maar is er helaas niet meer om het hem te vragen .Heeft er nog iemand ervaring in het nemen van zomerstekken bij aalbessen?Of heeft Persica het ergens neergeschreven ,hier op het forum lees ik dat Persica er op wees dat het totaal anders gaat dan bij het nemen van winterstekken .Maar ook niet meer dan dat . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 8, 2019 Share Posted May 8, 2019 Je kan de bessen nu afleggen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted May 8, 2019 Author Share Posted May 8, 2019 Ik heb ze in hagen aangeplant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 8, 2019 Share Posted May 8, 2019 Gewoon afleggen, komt de tak niet tot de grond dan de grond naar de (jonge) tak brengen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 9, 2019 Share Posted May 9, 2019 Dat afleggen kun je doen. Maar is dat niet een béétje omslachtig om van rode bes stekken te maken ? Rode bes stekt echt heel erg gemakkelijk, ook zomerstek. Zomerstek nemen van eenjarig ( dit jaar gegroeid ) hout. Zachte nog groeiende top wegnemen. Onderste bladeren wegnemen. Tak geheel de grond in, bovenste 2 blaadjes boven de grond. Die 2 blaadjes halveer ik ook nog eens ( verkleining verdampingsoppervlak ) Dit kan in potten , maar ook wel op een bed buiten. Echter uit de wind, luw dus ( verdamping ) en uit de zon. Goed vochtig houden 1e dagen. Niet uit laten drogen daarna. Binnen 2 à 3 weken moet er al zichtbaar zijn, dat je stekken aanslaan. Wil je het buiten doen, maar heb je geen luwe zonloze plek, kan het ook onder vliesdoek. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted May 9, 2019 Share Posted May 9, 2019 Is het nú de tijd om zo'n zomerstek te nemen? Of beter wachten tot na de oogst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted May 9, 2019 Author Share Posted May 9, 2019 Ik wou het nu doen ,omdat mijn zij scheuten te lang geworden zijn ,Tegelijk wou ik die gesnoeide zij scheuten als stek gebruiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts