Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Dringend (giftige?) plant herkennen!!!!!

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Hoop dat iemand kan helpen!!

Mijn kat komt elke dag thuis met allemaal kleverige rood bruine plantachtige vruchtjes ca 2 tot 2,5 cm in haar vacht.

Ze vind het zelf heel vies smaken en ze kleven best flink dat je hard moet trekken.

Ze voelt zich vaak niet goed, diarree, geen honger of lijkt dement te doen.

Of het hier door komt weten we niet maar willen het graag kunnen uitsluiten.

Deze plant staat ergens in een tuin van buren dus totaal geen idee hoe de plant zelf er uit ziet.

Foto's zijn de plakkerige vruchtjes/zaden??

Iemand een idee of een plantnaam?????

Dank alvast!!

DSC0029691721557849176.JPGDSC0029847811557849177.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Kan ook van een boom zijn wellicht .

de haartjes zijn van de kat

Geplaatst:
  • Auteur

Heb me al suf gezocht...

Dacht er nog aan dat dit misschien ook kapsels van boomknoppen kunnen zijn????

Niemand die dit bekend voor komt, ze plakken dus keihard

Geplaatst:

De paardenkastanje heeft van die plakkerige knoppen voor dat ze gaan bloeien. Had er hier ook aardig wat rommel van... Qua kleur op de foto lijkt het er sterk op.

Geplaatst:
  • Auteur

WEL.......... ik denk dat je er dik op zit want bij de buren staat een grote paardenkastanje!

1000 x

Ik kan nu even verder opzoekingen doen of dit voor dieren symptomen kan geven zoals diarree en geen eetlust.

Geplaatst:

Graag gedaan, gelukkig weet je nu wat het is. Of ze giftig zijn weet ik ook niet zeker. Hoop dat je het kunt vinden en anders eens aan een dierenarts vragen. Succes ermee!

Een schrale troost. Hier lijkt de meeste overlast van die plakkerige troep voorbij. gezien ze vol in bloei staan en ook de bloei al aan het vallen is. Hopelijk is dat bij jou ook het geval.

Geplaatst:

Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat de kat dit zou eten. Maar goed je weet maar nooit natuurlijk...

Ik heb geen idee wat de paardenkastanje met katten doet, maar de symptomen die je omschrijft kunnen ook voorkomen na het gebruik van bepaalde vlooienmiddelen als de kat daar gevoelig voor is...

Hoe dan ook klinkt het alsof een bezoekje aan de dierenarts wel goed zou zijn... zeker omdat je zegt dat ze zich *vaak* niet goed voelt.

Sterkte! Niet leuk als je kat ziek is...

Geplaatst:
  • Auteur

Ze staan wel degelijk in de lijst met giftige planten voor katten.

Ze eet uiteraard geen kastanjes maar probeert zelf die plakkerige harsachtige koppen uit haar vacht te trekken. Die plakken zo hard dat ze er wel even zoet mee zijn. Ze vind het in ieder geval erg vies smaken.

Vond bij Symptomen die gezien worden braken, diarree, veel plassen, gebrek aan eetlust.

Dit komt al goed in de richting van de klachten al zijn we met de dierenarts in contact vanwege dat ze ook nog eens word behandeld voor haar suikerziekte waar ook veel complicaties bij mogelijk zijn. Ze werd vorige maand nog behandeld voor tandvleesontsteking en dan nu al weer 2 weken minder eetlust en vaak diarree we waren al aan het kijken of ze mogelijk geen tandjes moesten trekken.

Hoop idd dat het minder word die boomafval. Ze staan hier nu ook in bloei.

Blijf er even mee bezig maar ben in ieder geval wel erg opgelucht dat ik weet wat die plakdingen zijn want het staat daar ook vol met gouden regen waarvan ik weet dat die erg giftig zijn

Bedankt nog maal

Geplaatst:

Och je poes heeft het wel te verduren qua gezondheidsproblemen zeg!

Ja fijn dat de bloei van de paardenkastantje bijna over is. Wel lastig dat dit dan een jaarlijks terugkerend probleem gaat zijn... Tijd voor een goed gesprek met poeslief en haar uitleggen dat ze uit de buurt van die boom moet blijven.

Beterschap!

Geplaatst:
  • Auteur

Voorgaande jaren had ze ook vaak diarree klachten waar ze speciaal dierenartsmerkvoer voor kreeg. Waar dus erg veel KH in zaten en de suikerziekte begon. Ze heeft idd al veel mee gemaakt en werd vorig jaar nog 1 week opgenomen voor complicaties. We zien de dierenarts een paar keer per jaar

Ga er maar niet te diep op doordenken dat alles misschien ooit begonnen is door die kastanje

Geplaatst:

Als het zou zijn begonnen bij de kastanje had je haar al vaker thuis moeten zien komen met deze plakkerige kastanjeknoppen.

Geplaatst:

Nou dat is ook lekker dan, suikerziekte door het voer van de DA.

Ik voer mijn katten rauw vlees, dat is veel gezonder dan al dat bewerkte spul dat vaak grotendeels niet eens uit vlees maar uit granen e.d. bestaat.

Geplaatst:

Ecologisch wel zeer ongezond.

Geplaatst:
  • Auteur

Of het echt door de Hills kwam weet ik niet, ze vond ze bijzonder lekker en at er heel graag van.

Pas toen ze diabeet werd, werd ik mij bewust van Koolhydraten in dierenvoeding. Blijkt juist dat er in droogvoer enorme percentages voorkomen.

Ook in de diabetesvoeren van de grote merken.

Voorheen at ze ook altijd rauw vlees en graanvrije natvoeren. Nu nog steeds.

Het is idd niet nieuw dat ze met die kastanje plak thuis komt, is al jaren maar nooit iets over gedacht want wist niet wat het was.

Rond die kastanje staan gouden regen struiken, die zijn ook giftig, niet dat ze daar van zou eten maar geen idee of er stuifmeel uit valt nu met de bloei. Ze kan het mss binnen krijgen door haar vacht te likken.

Ze moest vandaag weer braken wat erg vervelend is na insuline toediening. Heb wat glucose gegeven en haar bloedsuiker was daarna veilig.

Geplaatst:

Tjee wat een domme opmerking simonvb: ecologisch ongezond.

Wat moet ik mijn katten dan te eten geven? Katten zijn vleeseters, die moet je dus ook vlees voeren en geen granen. Het klopt wat nivo zegt; in droogvoeders en ook in veel natvoerders zitten granen (lekker goedkoop...) en katten zijn er niet op gemaakt om die te verteren. Met alle gezondheidsproblemen van dien, als je dat toch per sé wilt voeren.

Overigens krijgen mijn katten biologisch vlees; vlees uit de bio-industrie komt er hier niet in.

Nivo; is de suikerziekte niet meer verbeterd sinds je weer 'echt' kattenvoer (dus vlees, en niet die rommel van de DA) bent gaan voeren?

Bij mensen is suikerziekte vaak omkeerbaar bij het volgen van een gezond dieet (niet de aangeboren vorm van suikerziekte, wel de verworven, ik weet nooit of dat nou dan type 1 of 2 is).

Nou dat zou toch wel wat zijn... als je kat echt telkens ziek wordt van die kastanje... dan zou je haar binnen moeten houden zolang die bloeit...? Ook niet fijn...

Geplaatst:
  • Auteur

Bio Fee, jammer dat er hier bijna discussie ontstaat idd

Ben zelf veganist maar zoals je perfect zei katten zijn carnivoren.

Helaas, ik dacht zo in het begin ook dat het omkeerbaar was met KH vrije voeding alleen dan vooral vlees. Had zelfs een vleesmolen gekocht en maakte zelf KVV, Daarnaast kreeg ze graanvrije natvoeren. Het droogvoer had ik afgeschaft. Zag dat ze het goed deed maar wel gewicht verloor. Toch het vele plassen en drinken bleef toen ben ik terug begonnen met een halve dosis insuline erbij. Tot ze ineens niet meer wilde eten en alleen nog maar meer aan de drinkbak lag. Dacht dat ze de nacht niet meer ging overleven dus bij de dierenarts van wacht aangeklopt met het vermoeden van ketoacidose. Daar bleek uitdroging en moest direct aan het infuus. Ze heeft er 1 week moeten blijven maar het ging op het laatst toch nog fout. TOen mocht ik haar naar huis meenemen met het idee haar 2 laatste dagen nog thuis zou zijn.

Heb nog alles geprobeerd, dwangvoeren 4 verschillende spuiten en 2 soorten pillen met kalium en fosfor. En ze kwam er door. SInds april vorig jaar is ze terug 2 kg aan gekomen. Wel elke dag braaf 2 x insuline spuiten.

Het is een zeer ingewikkelde ziekte met insuline moeten ze dus blijven eten, braken of minder eetlust kan een hypo veroorzaken. Daarom heb ik ook "fout" voer voor als ze eens minder goed wilt eten dan hebben ze daar minder van nodig. De laatste dagen eet ze weer slecht en moet haar dan snoepjes geven of kh rijke brokjes zodat haar bloedsuiker niet te laag komt (door insuline)

Probleem is dat je smorgens niet weet dat ze niet goed gaan eten dus je bent er de hele dag mee bezig om te zorgen dat ze voldoende blijven eten.

Een te lage bloedsuiker kan tot coma of dood leiden.

Binnen houden is voor haar geen optie, ze is snachts verplicht binnen maar overdag is dat te stressvol voor haar. Tis een boerderij katje geweest.

Had nog wel mijn tuin afgezet zodat de katten er niet uit zouden kunnen maar de buren gingen klagen dat het niet aan hun kant mocht. Dus alles was dicht behalve aan zijn kant. Het had geen zin meer dus heb alles weer afgebroken. Het is ook in zijn tuin waar de giftige planten staan en waar ze de hele dag ligt om op spitsmuizen te loeren.

Geplaatst:

Jeetje wat een gedoe suikerziekte bij katten, daar was ik mij niet van bewust.

En wat stom dat je de tuin niet kan afzetten door de buren. Heb je nu dan geen probleem dat ze elders dingen eet wat alles ontregelt?

Hier een kat die niet tegen gevogelte kan. Ze kan daardoor niet vrij naar buiten, als ze een vogeltje vangt of bij buurkatten brokjes snoept is ze weer doodziek. Ik heb de afzetting van de tuin niet bovenaan de schutting maar een stukje lager zodat de buren er niets van zien. Ze krijgt ook vers voer, ideaal bij zieke katten.

Geplaatst:
  • Auteur

Das ook geen pretje met voedselallergie

De gedeelde schuttingen zijn van beton en mag er niet in boren (huurhuis) muurtjes zijn 1,5 m hoog wat voor een kat niks is. Had het afgezet tot 2 meter met kippengaas aan houten palen. Maar geen mooi gezicht dus voor de buren. Tuin is ook 30 m diep dus erg kostelijk. Heb wel een kleine kattenren dat ze nog een beetje buitengevoel heeft snachts. Ook in de winter verkiest ze om daar te slapen.

Maar ze voelt haar daar ook in opgesloten. Stress is dus ook een trigger voor suiker. En het is nogal een stress kipje van nature.

Ze doet al een week of 2 raar. Stress smorgens om naar buiten te willen daarvoor moest ik haar wakker maken voor haar ontbijt. Nu maakt ze mij wakker om naar buiten te mogen zo rap mogelijk dat ze geen ontbijt meer wilt. Ook de rest van de dag eet ze bijna niks meer.

Heb haar gewogen en ze is zelfs 500 gram aangekomen in 2 weken. Snap er helemaal niks van.

Geef dagelijks alles door aan mijn dierenarts. We dachten nog aan slechte tandjes omdat ze vorige maand 3 weken op pillen moest voor tandvleesontsteking. Maar het lijkt er niks mee te maken te hebben, die stress smorgens is nieuw. Lijkt of ze dement doet eerder en vergeet te eten.

Ze had in de voormiddag eindelijk weer eens goed gegeten maar 10 min later kwam alles er weer uit. Dus hele dag al zorgen dat ze een hypo zou krijgen. Na de middag heb ik maar wat druivensuiker in wat vleesbouillon gedaan en 20 min later de bloedsuiker gemeten en die was gelukkig iets hoger dan normaal. Ook vanavond weer heeft ze weinig interesse in voer, moet bijna bedelen maar ze at toch wat rauw kalkoen en een paar foute brokjes. Tot zover is het binnen gebleven.

Weet echt niet wat er scheelt ineens. Die stress smorgens is nieuw sinds 2 weken incl dat ze dan geen honger meer heeft. Verder merk ik er niks aan, ze komt nog met muizen aan en speelt mee met de hengel en het laserlampje

Gewichtstoename dan ook nog, snap er niks meer van. Daarom ging ik me ineens verdiepen op die plakdingen in haar vacht en kwam zo ook tegen in lijsten met giftige planten dat gouden regen er ook tussen staat.

Maar een kat is niet dom, als die juist van ergens buiten ziek word zal ze niet ineens met alle geweld nog liever nog vlugger naar buiten willen dat ze me er voor wakker maakt ineens. Blijft een groot raadsel.

Geplaatst:

Heeft ze een buur ontdekt met lekker eten? misschien iemand in de buurt die een nieuwe kitten heeft en onbeperkt brokjes heeft staan?

Dat is het eerste wat ik denk als ik lees dat ze naar buiten wil zonder te ontbijten, thuis geen honger heeft of zelfs overgeven en toch aankomen.

Je zou haar bijna een camera om doen om te zien wat ze uitspookt.

Voedselallergie valt heel erg mee wanneer je erachter bent welk voedsel problemen veroorzaakt. Met vers vlees is het makkelijk om te elimineren en ook gemakkelijker om geschikt voedsel voor te zetten dan met brokken. Het is nu eigenlijk al jaren niets anders dan een gezonde kat.

Geplaatst:

Jeetje wat een hoop zorgen met je suikerzieke poesje Nivo! Ik heb daar verder geen ervaring mee en ik kan je dan ook geen nuttige tips geven verder... Alleen maar heel veel sterkte wensen! Zo te lezen doe je in elk geval alles wat in je macht ligt om haar te helpen...

Wel vervelend van die buurman en dat je die tuin niet kunt/mag afzetten. De meeste buren zijn juist blij als je zorgt dat je kat niet bij hun in de tuin komt.. maar deze dus niet!

Geplaatst:
  • Auteur

Nooit gedacht zoveel steun te vinden op een moestuin forum

Het lijkt vanmorgen weer wat beter te gaan. De wekker maakte me weer wakker en vond haar zoals vanouds in haar bedje.

Ze begon gelijk de saus te likken van het natvoer en heeft ook een handje brokjes gegeten.

Ben daarna haar spuitje gaan klaar maken en ze bleef er op wachten in haar bedje.

Haar broer was deze keer eerder buiten, ze kwam op haar dode gemakje naar beneden en ging zich liggen wassen in het ochtendzonnetje net buiten de deur. Geen haast deze keer Ze is zoals normaal haar rondje gaan doen en kwam 2 uurtjes later terug om eten te vragen. Ze heeft weer wat natvoer op en wat brokjes. Ze is nu weer vertrokken naar haar vaste stek onder de kastanje bij de buren.

Op het diabetesforum voor katten dacht ook iemand dat ze mss elders ging eten maar dat is niet zo. Ze gaat nooit verder dan 2 tuinen aan weerskanten en daar hebben ze geen katten. Vorige week had ze ook 2 x een hypo door dat ze niet genoeg at. De katten uit de buurt komen eerder naar mijn tuin snachts omdat ze het voer ruiken in de kattenren. Dagelijks gaan ook alle restjes van mijn katten over de schutting achter mijn tuin, normaal voor de egeltjes maar katten gaan er ook van mee snoepen.

Was juist die buurman die mijn afzetting niet wilde die katten haat. Had er toen nog 5 (heel nestje op een boerderij gevonden) 2 vonden de dood door zijn toedoen en ook 4 andere katten waarvan 1 van de buren. Tis ook bij hem dat die kastanje staat en andere giftige planten, ze ligt juist daar de hele dag Hij heeft houtblokken stapels waar spitsmuizen in nesten waar ze elke dag 3 tot 4 muisjes vangt. Ze eet ze natuurlijk niet op die smaken vies maar brengt ze dood mee naar de tuin.

Geplaatst:

Fijn dat poes het vandaag weer beter doet.

Oh bah, niet fijn om naast een kattenhatende buurman te wonen!

Ik weet niet of ik dan wel zo braaf was geweest om de afzetting weg te halen. Zeker niet nu je weet dat er giftige planten in zijn tuin groeien waar je poes mogelijk ziek van is... En hij ook al iets met de dood van 2 andere poezen van doen heeft gehad... bah!

Maar goed altijd makkelijk praten natuurlijk, van een afstandje.

Sterkte er verder mee!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.