Fleur Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 (edited) Hallo moestuinders,Ik heb een vraag met Betrekking tot de andijvie en de Rode kool.Ik heb beide plantjes sinds 21-4 buiten in de grond gezet.Vind beide plantjes zo raar groeien dus even navraag bij jullie of dit wel goed gaat zo.Zo niet wat kan ik nog doen om toch andijvie en rode kool te krijgen?, maar ook tips hoe het wel zou moeten lukken. Het gaat om Breedblad Andijvie, volhart winter en de rode kool, langerdijker bewaar 2 Edited May 17, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liekie Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 Andijvie is het zeker niet. Zouden het misschien ook koolrabi planten kunnen zijn (de 'gewone' en de 'paarse')? Heb je zelf gezaaid of ergens plantjes gekocht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 Ik vermoed dat je je huiswerk beter zal moeten maken. Andijvie zie ik niet op je foto's maar om nu al winter andijvie te planten is wel erg enthousiast. Die zaai ik normaal in de zomer om in de loop van de winter te oogsten. Je rode kool ziet er niet vreemd uit, behalve dan de plantafstand. Ga je voor kleine kooltjes omdat ze zo dicht opeen staan?Het zelfde geld voor de bovenste foto, alleen zie ik daar ook groei op het stammetje van de kool, dat is meestal een teken van ziekte of aantasting. Bijv. knolvoet of koolvlieg. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 Hoi Lieke, nee ik heb ze zelf gezaaid en de zaadjes zijn gewoon gekocht in een winkel ( heb ze gekregen) Dus zou er echt Andijvie in moeten zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 Zo te zien is jouw andijvie broccoli. Jonge andijvie: Jonge broccoli: Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 Oke dus ik kan er vanuit gaan nu dat er niet in het zakje zat wat er wel in had moeten zitten. Klopt vorig jaar had ik deze willen zaaien en toen bewust gewacht tot de zomer, dacht juli toen, alleen toen kwam er niets op dus dacht ach probeer het gewoon en ik zie wel wat ervan komt.Staan zo ong. 30 cm van elkaar af, zou volgens het zakje goed moeten zijn. Dus toch te dicht op elkaar gezet ( kan dat nog verplaatst worden evt?)De bladeren zien er verder voor mijn gevoel er goed uit, dus niet aan een ziekte gedacht of zo maar goed ben dan ook geen kenner. En juist idd dat het zo een stam lijkt van beide gaf mij de twijfel of dit wel kloppen zou Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 Ohhh zou het, ook niet erg verder, lusten ook graag broccolie. Dan staan ze zeker ook te kort op elkaar als dit zo is.Dan maar hopen dat het broccolie is en dat goed gaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 Voor andijvie kan 30 x30 wel maar voor kool? Rode kool: Plant de opgekweekte plantjes uiterlijk in mei uit. De plantafstand moet ruim zijn, bv 70 x 70 cm. Het hangt een beetje af van de grote van de gebruikte soort. In april kan ook nog in de volle grond op een zaaibed gezaaid worden. Broccoli kan wat dichter op elkaar: Als de broccoli-zaailingen ongeveer 6 tot 8 centimeter groot zijn, zijn ze zo sterk en groot dat je ze kunt uitplanten in de volle grond. Als je meerdere broccolizaailingen hebt plant ze dan op ongeveer 45 centimeter van elkaar. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 Ben benieuwd nuandijvie ZaadjesBroccoli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 Dank je wel Patrijs voor de uitleg, ik had tegels van 60 cm en daar heb ik bij iedere tegel die als rond vormt 1 plantje gezet dus dacht ik zit zo aardig goed. Beter dus om wat te verplaatsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 17, 2019 Share Posted May 17, 2019 Dat zaad klopt wel.(Koolsoorten hebben altijd van dat ronde balletjes zaad)Je zal wat potjes verwisseld hebben. Kool wordt vaak te krap op elkaar gezet en kunnen dan niet uitgroeien tot de grote planten die het moeten worden.Ook willen ze daarom veel vocht en voeding, ze groeien dan als kool.Wel kan je tussenteelt doen van hele korte gewassen als je ze vroeg zet. ( spinazie bijv). Verplanten gaat als de planten nog klein zijn, zijn ze groter dan kan je ze laten groeien en opeten als het dringen wordt. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 17, 2019 Author Share Posted May 17, 2019 Het zit nog in de originele buitenverpakking haha, dan verwissel ik die meteen even om. Verklaard meteen de manier van groeien Plantjes zijn nog niet zo groot dus weet ik wat ik te doen heb morgen.Heb ook teveel gezaaid, eigenlijk meteen voor een groepje minima wat groenten willen kweken maar dan moet ik het niet verwisselen en de plantjes ruimte genoeg krijgen. Werk aan de winkel hier.Thanks voor de hulp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts