zappo3 Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 Goedemiddag, Ik heb voor het eerst in mijn leven een tuin bij mijn huis. Ik kwam er in het voorjaar achter dat ik een grote hortensia en een grote annabella in mijn tuin heb. Ze zijn heel groot geworden en begonnen langzaam te bloeien. Nu kwam ik er vandaag achter dat ik een ontploffing van woldopluis op de planten heb. De foto die ik toevoegd is geen uitzondering, bijna alle takken zijn op deze manier aangetast Is dit nog te redden? of terugsnoeien tot op de basis van de plant? Hartelijk bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 Ik heb zojuist bij een ander topic ook hierover mijn hart gelucht, met foto’s zoals de jouwe. Daarna heb ik rigoreus de snoeischaar en daarna de zaag gepakt, ook omdat in dezelfde tuin een prachtige magnolia staat die ik hiervoor hoop te behoeden. Alles wegghaald, zie hieronder de voor- en na foto’s. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
zappo3 Posted June 3, 2019 Author Share Posted June 3, 2019 oh god dat is om te huilen.. heeft u in ieder geval een paar centimeter laten staan? Ik begin dan maar met knippen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 maar er zitten vast nog eitjes/jonkieswij snoeien nooit terug maar spuiten wat spruzit om de andere week tot het weg is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 Ik had dit een paar jaar geleden ook. He-le-maal vol. En als je langsliep, vloog er een heleboel gespuis uit de struiken.We hebben alles rigoreus weggesnoeid, slechts een paar cm hout laten staan. De planten hebben dit goed overleefd. Het jaar erop hadden ze nauwelijks bloemen, maar het jaar erop en ook nu weer, volop (ze zitten nu nog in de knop maar er komt veeeeeeeel aan). Het zag er een tijdje heel dramatisch uit met die kale stompjes maar het is uiteindelijk helemaal goed gekomen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jboss Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Ik heb 2 hortensia's in de tuin en allebei zijn helaas 'slachtoffer'. Bij de grote lijkt het mee te vallen en zitten de eitjes op een paar takken en bladeren, bij de kleine zat er veel meer. Dus ik maak er maar een experiment van De kleine heb ik weggesnoeid tot een paar centimeter. daarbij zijn wel cocons op de grond gevallen, dus ik vraag me af of die nog schadelijk zijn. Ik weet dat hortensia's bloeien op tweejarig hout, dus ik vrees volgend jaar geen bloemen, maar hopelijk daarna weer wel (tenzij er misschien nu al wat nieuwe takken gaan groeien). Bij de grote heb ik de aangedane takken en bladeren verwijderd en vervolgens Spruzit gespoten, al las ik op andere fora dat bestrijdingsmiddelen niet helpen tegen de eitjes. En al meteen het eerste leermoment: gebruik geen fles met knijp-spuit opening. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je de boven- en onderkant van de bladeren nat spuiten, dan zou je toch verwachten dat zo'n fles ook werkt als je 'm op z'n kop houdt om de onderkant te besproeien. Niet dus Maar goed, ik ben benieuwd. Nog wel een vraag: ik zie her en der ook meldingen van wolluis, en dan vooral op een appelboom. Bij mij staat er een appelboompje naast de (nu weggehaalde) kleine hortensia. Is wolluis hetzelfde als woldopluis? En is de woldopluis een risico voor m'n appelboom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 De laatste opmerking van jboss komt door een misverstand in de titel van dit topic. Wolluis is geen dopluis is geen wollige appelbloedluis. De foto's van hortensia's laten de wolluis zien. (dus niet wol - dopluis) En de dopluis bestaat ook. De 2 worden makkelijk verward. Vooral de beestjes zelf omdat ze wittig zijn. Dopluis kun je met de hand nog verwijderen. De harde bruine schildjes die je in de winterperiode vaak vindt, ik zie ze soms op druiven hier, kun je zo wegwrijven. Systematisch alle takken even nalopen en probleem is ver opgelost. Probleem, nou ja...als je het graag chemisch aanpakt, van deze 2 soorten is dat ze door hun wollige omhulsel of schildje moeilijker te bereiken zijn met gif. In natuurlijke situatie is het normaal dat hier en daar een plant, vaak de zwakste of die niet in zo goede omstandigheden staat, door een ziekte of etend insectje wordt bezocht. Dat je het als een probleem ziet kan er mede op wijzen dat je planten eigenlijk niet ideaal staan en wat kunstmatig sierlijk gehouden moeten worden. Natuurlijk zijn er prachtige hortensia's om te zien, maar tegelijk zijn het gekweekte wat onnatuurlijke vormen die hier eigenlijk op veel plaatsen niet in hun natuurlijke habitat staan. In appels is de wollige (appel-)bloedluis een veel voorkomende aantasting. Dit jaar komt ze zeer veel voor. Dat is een heel andere. Is geen heel ernstig probleem voor de liefhebberstuin. Ziet er erg uit, vooral omdat als je ze wegwrijft (en dat is een prima manier om ze al wat te verwijderen) je handen wat rood sap laten zien. Dat is geen bloed, maar het lijkt er wat op. Je vindt ze vooral op snoeiplekken, wondjes en op nieuwe groei. Naast met je vingers even wegwrijven, kunnen vooral natuurlijke vijanden als larven van lieveheersbeestjes, oorwormen, gaasvliegjes e.d. zeer veel helpen. Op het moment dat je zou gaan spuiten tegen de luizen, zullen zeker je helpers eerst opgeruimd worden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jboss Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 Dankjewel voor de uitleg. Ik denk dat ik de wollige dopluis heb. Ik snap ook je opmerking dat spuiten ten koste gaat van de natuurlijke vijanden van de luizen. Systematisch alle takken nalopen en met de hand de luizen/eitjes verwijderen zie ik mezelf niet doen, te weinig tijd/energie/geduld En helaas zie ik niet veel lieveheersbeestjes in mijn tuin. Maar die kun je bestellen, zag ik. Heeft iemand hier ervaring mee? https://www.roodmetzwartestippen.nl/webshop/natuurlijke-vijanden/wollige-dopluis-en-appelbloedluis/https://www.entocare.nl/bestrijders/bestrijders-van-dopluis/exochomus/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts