Spink Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Hallo, Wij zitten hier met een zeer arme zandgrond. Vorig jaar heb ik een eerste poging gedaan om er een moestuin op te starten, maar er zat niet veel fut in. De planten groeiden duidelijk niet goed. Dit jaar wilde ik het daarom steviger aanpakken en heb bij de gemeente een grote bak compost gaan halen. Die heb ik flink in de zandbodem gemengd en alles goed los gewoeld. Na een aantal regenbuien begon de bodem echter weer compacter en vaster te worden. Ondertussen lijkt het meer op beton... Als je er met je hand in gaat, dan krijg je amper beweging in de grond. Enkel met een stevige schop krijg je het nog een beetje los. Het lijkt alsof de compost de grond doet verstenen. Hier kunnen planten volgens mij nooit goed in wortelen. Wat doe ik verkeerd en wat kan ik eraan doen? Ik wil luchtige grond zoals potgrond... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 het lijkt er op dat je op scherp zand zit, dat verdicht behoorlijk na een flinke regenbuihet was een prima idee: compost, blijven doen, 20 keer...je kunt ook een keer alles twee steek diep omgooien terwijl je oude koemest inwerkt in het najaardaarna elk jaar een flinke laag compost bovenop, een cm of 6zaai eens winterrogge, lupine, etc en werk dat onderen geduld... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Wij zitten ook op zandgrond, er trekt in de zomer amper water in en het is zo vast dat je er lastig in kunt graven ja. En dan regent het ook nog eens amper, maar dat is een heel ander verhaal Voor onze moestuin hebben we (in 2015) verhoogde bakken gemaakt, waarin we goeie grond (compost, mest, enz.) hebben gestort. Niet in 1 keer, maar eerst een aantal en nu zijn er nog steeds een paar bakken waar nog wel wat bij in zou mogen. Elk jaar een nieuw laagje ook. En door oogsten, af en toe alles losvorken, en het bodemleven, werkt die goeie grond ook wat door naar de zanderige ondergrond. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Ik heb ook zulke grond. Voor de paardenwei is het fijn; de paden waar ze regelmatig lopen zijn inderdaad zo hard als beton en er is amper modder, ook niet bij langdurige regen. Ik heb hier 2 moestuinen gemaakt. De eerste op de plek waar de vorige eigenaar de mesthoop had liggen. Die hoop is weggehaald, ik heb de grond laten frezen en ik kon gelijk aan de slag. Twee keer per jaar gooi ik (zelfgemaakte) compost op de grond en de grond is fijn los en goed te bewerken. De tweede moestuin heb ik gemaakt op een stuk wat eerst weiland was. Hier heb ik karton opgelegd met daarop een dikke laag compost. Ook hier komt sindsdien 2 x per jaar nieuwe compost op. Ook deze grond is mooi los en goed te bewerken. Kortom: je hebt nog veeeeeeel meer compost nodig, één keer is echt niet genoeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spink Posted June 15, 2019 Author Share Posted June 15, 2019 Bedankt voor jullie reacties! Het zou idd scherp zand kunnen zijn. Erg diep omwoelen ga ik echter niet doen, want niet veel dieper zit gele zavelgrond en dat is al helemaal niks waard.Ik ga dus gewoon nog wat geduld moeten hebben en nog meer compost gebruiken als ik het zo lees. Ik heb nu op nog geen 10m2 ongeveer 3-4 kruiwagens gebruikt en dat leek me al veel. Dacht ook altijd dat je compost moest inwerken, maar het mag er dus ook opliggen? Ik heb nochtans de indruk dat dat eeen harde laag vormt als het eerst nat is en daarna opdroogt in droge periodes. Misschien moet ik ook eens wat stalmest zoeken, maar teveel mest is ook niet goed dacht ik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 16, 2019 Share Posted June 16, 2019 zavel is op zich wel vruchtbaar, maar hoe krijg je het los...compost inwerken geeft eerder een betere structuur, bovenop is ook goed maar in jouw geval misschien even mengen tot de wormen goed aan de gang gaanteveel mest is niet goed idd, vandaar die compost, de mestwaarde niet zo hoog en bovendien kome de mineralen langzamer vrijrogge, aardappels, ondergespitte lupine maken de grond losser; bladaarde ook, veen ook maar dat is niet zo eco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts