Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verschil stengelaaltjes/preimineervlieg uien

pepper

Recommended Posts

Het schijnt wel op elkaar te lijken, hoe kan je het verschil zien?

Ik dacht dat ik last had in mijn uien van de preimineervlieg, maar zou het ook een kwestie van kroefziekte kunnen zijn?

Iedereen is hier goed op de hoogte, vandaar mijn vraag.

De preimineervlieg blijkt niet eens in het overzichtje voor te komen waar hierboven naar werd gelinkt.

Ik heb er gelukkig niet mee te maken gehad, maar het schijnt dat het leggen van de eitjes lijnen met witte stippen oplevert, en dat je op die manier het makkelijkst de preimineervlieg herkent:

pm12471560886327.jpg

Later, als de eitjes uitkomen, doen de larven hun verwoestende werk.

Op het loof van m'n eigen uitjes zitten veel onregelmatige witte stippen waarvan ik dan weer denk dat het nog van hagel afkomstig is...

Op diana's mooiemoestuin website had ze er ook last van.

Ze heeft er wat foto's bijgevoegd om te laten zien hoe de uien er uit zien als de preimeervlieg larve er al een tijdje in zitten.

https://www.mooiemoestuin.nl/preimineervlieg/

Ik heb vorige week al mijn uien mogen opruimen dankzij de preimineervlieg. Buiten wat loof die opkrulde kon je eigenlijk niet zien dat de uien een probleem hadden, tot ik na het lezen van de blog op Diana’s mooie moestuin toch maar eens eentje heb uitgehaald... De volledige knol was vies, papperig en zat vol larven. Was het niet van dat opkrullend loof dan had ik het niet zo snel gezien denk ik...