AH84 Posted June 15, 2019 Share Posted June 15, 2019 Ik heb de kool onder fijnmazig net. Maar toch is de kop eruit gegeten. Geen beestjes te zien... het blad is er finaal af. De aardbeien worden voor het 2e jaar ook opgegeten. Alleen degene die helemaal rijp zijn. Dit jaar nog geen beestje gezien. Vorig jaar heb ik een zwart langwerpig beestje van nog geen 1,5 cm zien lopen. Tips welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 16, 2019 Share Posted June 16, 2019 Bij die koolplant lijkt me dat de knaagsporen duidelijk te zien zijn. Een knager dus. Knagers zijn veelal ook gravers, dus die komen gewoon onder het net naar boven. Die aardbei kan van alles zijn, maar slak vind ik wel logisch. Je hebt bij het aanbrengen van je netten gewoon wat slakken ingesloten, kunnen toen ook nog hele kleintjes zijn geweest, of ze zaten verstopt tussen al het andere niet-aardbei-groeisel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AH84 Posted July 9, 2019 Author Share Posted July 9, 2019 Ik ben er nog niet uit wat het is.Ik heb net een mooie grote broccoli geoogst waar ook een roosje uit gegeten was. En zojuist zag ik ook dat ze bietenkroten lusten. Ook flinke stukken weg. We hebben wel eens ratten gehad in onze moestuinen vanwege anderen die kippen houden. Zou dat nog kunnen? Heb ze nog niet gezien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 10, 2019 Share Posted July 10, 2019 Ik denk muizen. Hier elk jaar hetzelfde beeld, nu zijn het er wel meer dan eerdere jaren. We zetten zo'n (levende-)vangkooi voor ratten, met daarin een muizenvalletje met wat lokvoer er op. En dan vangen we er zo elke nacht wel 1. (die kooi zorgt er voor dat er geen vogeltjes in de muizenval komen) Dit zijn foto's van vorig jaar, dit jaar eten ze ook van de koolplanten waar ze bij kunnen en zelfs sla is niet veilig. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
AH84 Posted July 10, 2019 Author Share Posted July 10, 2019 Dat ziet er hetzelfde uit! Ik ga vallen zetten, doe ik gewoon onder het net, daar komen de vogels niet bij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AH84 Posted August 31, 2019 Author Share Posted August 31, 2019 Is dit dezelfde vijand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted August 31, 2019 Share Posted August 31, 2019 Volgens mij is dat weer en andere vijand: http://edepot.wur.nl/341637 Aardrups? Engerling? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sand&Oak Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 Lijken mij ook muizen of woelmuizen.. Had er eerder zelf amper last van tot dit jaar.. Bietjes zijn totaal niet geluk en zo trof ik de maïs aan.. Keurig gepelt. Iets kan goed klimmen blijkbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 Ja, ook muizen. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
onkruid Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Die leeggehaalde maiskolven lijken me eerder het werk van vogels.Hier in de straat zit een grote groep kraaiachtig ongedierte (kraaien, kauwen, roeken...) en die vreten alles wat ze te pakken krijgen.Ze pikken de kersen al van de bomen als ze nog groen of oranje zijn, komen de peren in de bomen afvreten en zelfs de okkernoten komen ze halen. Rondom onze straat zijn overal maisvelden en van de buitenste rijen zijn zo goed als alle maiskolven gestript en leeggehaald. Een paar rijen verder het veld in is bijna geen schade. Dus, mijn theorie: grotere vogels (kraaiachtigen) die kunnen landen op de buitenste rijen stengels maar niet binnenin het veld omdat dat moeilijk gaat met hun grote vleugels. Als het muizen waren dan zou er overal gevreten zijn en eerder binnenin het veld (veiliger) dan aan de buitenkant waar ze beter zichtbaar zouden zijn voor hun vijanden. Maar dit is mijn theorie en ik kan het natuurlijk fout hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Hier zie ik hetzelfde gebeuren met kauwtjes.Voor mij een reden om de mais als eerste klaar te hebben en iedere dag te controleren. Ik zet dan bij vraat het gaas van de peulenrekken om de maisplanten. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts