Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mee-eters kool en aardbeien


AH84

Aanbevolen berichten

8F39DCCF-B8C9-4803-B748-D1929E52FA2951071560626235.jpeg

Ik heb de kool onder fijnmazig net. Maar toch is de kop eruit gegeten. Geen beestjes te zien... het blad is er finaal af.

 

 

 

FB9BEB83-2426-4E6C-AE1A-6E83E1C5DDEA31041560626238.jpeg

De aardbeien worden voor het 2e jaar ook opgegeten. Alleen degene die helemaal rijp zijn. Dit jaar nog geen beestje gezien. Vorig jaar heb ik een zwart langwerpig beestje van nog geen 1,5 cm zien lopen.

 

Tips welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die koolplant lijkt me dat de knaagsporen duidelijk te zien zijn. Een knager dus. Knagers zijn veelal ook gravers, dus die komen gewoon onder het net naar boven.

 

Die aardbei kan van alles zijn, maar slak vind ik wel logisch. Je hebt bij het aanbrengen van je netten gewoon wat slakken ingesloten, kunnen toen ook nog hele kleintjes zijn geweest, of ze zaten verstopt tussen al het andere niet-aardbei-groeisel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik ben er nog niet uit wat het is.

Ik heb net een mooie grote broccoli geoogst waar ook een roosje uit gegeten was. En zojuist zag ik ook dat ze bietenkroten lusten. Ook flinke stukken weg.

We hebben wel eens ratten gehad in onze moestuinen vanwege anderen die kippen houden. Zou dat nog kunnen? Heb ze nog niet gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk muizen. Hier elk jaar hetzelfde beeld, nu zijn het er wel meer dan eerdere jaren. We zetten zo'n (levende-)vangkooi voor ratten, met daarin een muizenvalletje met wat lokvoer er op. En dan vangen we er zo elke nacht wel 1. (die kooi zorgt er voor dat er geen vogeltjes in de muizenval komen)

 

Dit zijn foto's van vorig jaar, dit jaar eten ze ook van de koolplanten waar ze bij kunnen en zelfs sla is niet veilig.

IMG565986761562742262.JPGIMG566081231562742263.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 2 weeks later...

Die leeggehaalde maiskolven lijken me eerder het werk van vogels.

Hier in de straat zit een grote groep kraaiachtig ongedierte (kraaien, kauwen, roeken...) en die vreten alles wat ze te pakken krijgen.

Ze pikken de kersen al van de bomen als ze nog groen of oranje zijn, komen de peren in de bomen afvreten en zelfs de okkernoten komen ze halen.

 

Rondom onze straat zijn overal maisvelden en van de buitenste rijen zijn zo goed als alle maiskolven gestript en leeggehaald. Een paar rijen verder het veld in is bijna geen schade. Dus, mijn theorie: grotere vogels (kraaiachtigen) die kunnen landen op de buitenste rijen stengels maar niet binnenin het veld omdat dat moeilijk gaat met hun grote vleugels. Als het muizen waren dan zou er overal gevreten zijn en eerder binnenin het veld (veiliger) dan aan de buitenkant waar ze beter zichtbaar zouden zijn voor hun vijanden.

 

Maar dit is mijn theorie en ik kan het natuurlijk fout hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...