Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Freesmachine


RobN

Aanbevolen berichten

Ik heb via een kennis, goedkoop een freesmachine mogen kopen.

Hij werkt prima, ik heb het even hier en daar nagelopen etc, misschien een keer een nieuwe bougie, en ik moest de bouten van de wielen wat nadraaien. Het uitlaat ziet er behoorlijk geroest uit, en is erg dun aan het worden, ga ik nog even naar opzoek voor een nieuwe.

 

Nu mijn vraag, wat is een beetje een goede manier van oppervlakkig frezen, het is nieuw voor mij. Ik wil het vooral gebruiken om in het najaar compost in te werken, en in het voorjaar waar nodig de grond wat losser te maken. Ik ga de grond wel weer afdekken met blad en resten van het 1 en ander dus misschien is het niet eens nodig. Maar de prijs was zo laag ik moest wel haha. Ik had al even een stuk geprobeerd, en hij wil zich best gelijk diep ingraven in losse grond. dan moet je hem al gauw wat naar voren duwen.

 

Als ik oppervlakkig wil frezen, dus niet te diep, hoe stel je dan de wielen af, laag zodat de frees hoger komt, of juist hoger zodat de frees lager komt?

Of zelfs zonder wielen?

En heeft iemand wat info over de b&g motor, het etiket van de motor is namelijk bijna vergaan. Ik ben wel benieuwd hoeveel olie erin moet etc, en weet iemand hoe ik aandrijving van de messen moet onderhouden, is het een ketting ofzo die je moet smeren of draait die in olie of in vet?

 

En kan er gewone euro95 benzine in of kan ik beter aspen halen?

Ik zag sae30 olie dat dat in het motorblok moet, en in de winter sae 5w-20 . Dus ik kan er beter geen 10w30 in doen ga ik van uit, gezien het een stationair motor is luchtgekoeld. (wordt vaak heter dan een auto bijv)

 

IMG2019070916330475021562735050.jpg

 

IMG2019070916331566411562735051.jpg

 

IMG2019070916331914041562735053.jpg

 

IMG2019070917092476181562735055.jpg

 

IMG2019070916340883621562735054.jpg

 

misschien trouwens ook leuk, mocht de motor een keer goed kapot gaan, om het om te bouwen naar een flinke electrische motor.

 

Mocht iemand een handleiding hebben van de motor, of van de frees in het algemeen (mag ook van iets wat erop lijkt) houdt ik me aanbevolen.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn zo'n freesje, je kan er veel mee doen.

Ik heb zo`n soort freesje van Gude, en die hebben we twee jaar terug gereviseerd. Onderdelen zijn vaak goed nog te krijgen, voor mijn frees in Dtsl. Voor die van jou misschien via dealer of internet.

Aandrijving met een tandwiel en pully met snaar?? ( ik heb eigenlijk niet echt goed gekeken) lastig te zien van een foto. En frezen werken vaak verschillend.

 

Bij mij kan je met de stang achterop de hoogte instellen maar ook bijv. aanaarden. El ombouwen zal wel een klusje zijn, maar deze motoren zijn op veel apparaten gebruikt. Ik kreeg een prima reserve motor van een kapotte grasmaaier. Komende winter kan je alles verven en hij is weer ls nieuw...

 

 

Voor meer info zou je HIER kunnen klikken......

 

Of hier en hier .

 

Ik zie net dat niet elke link even nuttig is. Maar ls je zelf even zoekt met de gegevens op je frees vindt je vast wel info. Ook zijn deze motoren veel door derden gebruikt op veel verschillende machines zoals grasmaaiers , sneeuwploegjes en pompen etc.

 

Ik gebruik loodvrij voor mijn Husqvarna 4 takt motor, maar zet hem weg voor lange tijd met aspen blauw welke speciaal daarvoor is en niet verouderd. De tweetakt laat ik leeg worden en start ik met een beetje startgas erbij. ( anders is starten voor mij te vermoeiend ivm mijn aandoening)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat met de aspen blauw is misschien wel goed, die van mij gaat ook waarschijnlijk meer stilstaan dan werken.

 

Ik las o.a.

 

What type of oil you put in a Troy-Bilt tiller equipped with a Briggs and Stratton 110000, 120000, 200000 or 210000 series engine depends on what time of year you plan to use it. A high-quality detergent SAE 5W-30 or 10W-30 oil should be used when the air temperature is between zero and 40 degrees Fahrenheit, but use SAE 30 when the temperature is above 40 degrees Fahrenheit. To prevent damaging the engine, use an oil with an American Petroleum Institute rating of SF, SG, SH or SJ listed on the label. If using a synthetic oil, SAE 5W-30 or 10W-30 can be used at any temperature. Two Troy-Bilt models models equipped with 110000 and 120000, 200000 or 210000 series engines are the Bronco and Super Bronco.

Bron: https://www.hunker.com/13404442/what-kind-of-oil-does-a-troy-bilt-tiller-use

 

Tussen en 0 en 40 fahrenheit is tussen de 17 en 4 graden.....tja het zou hier soms eens warmer kunnen zijn, dus beter de SAE 5W-30 or 10W-30 erin doen, can be used at any temperature.

10w30 heb ik misschien nog van mijn motorfiets over, minerale waarschijnlijk.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me daar niet zo druk over. Er staat een interval van 50 uur voor, dat is bij mij een keer in de 10 tot 20 jaar…..

Mijn Husqvarna werd ieder jaar door de dealer nagekeken voor ik hem gebruikt kocht, maar die vragen al snel 90 Euro voor een beurtje, en dan kan ik goedkoper huren. Zelf hou ik het bij en controleer alles voor gebruik.

Belangrijker vind ik dan af en toe wat olie op de kabels etc. zodat die niet vastroesten, bandenspanning en schoonhouden…

 

En die aspen staat hier toevallig vanwege de 4 takt bosmaaier, dus ik kan wat van dat (dure) spul gebruiken.

 

https://www.halvewerk.nl/Files/3/5000/5441/Attachments/Product/Tv9ECez0A06lc0722GC09A6196Z9s44T.pdf

 

http://hurcotech.com/wp-content/uploads/2016/01/2014-10-28-12-10-24-docfile-2.pdf

 

 

https://www.dultmeier.com/pdfs/rp121352-0049.pdf

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie aankoop Rob, zal je een hoop rug klachten voorkomen =)

 

Aan de staat van het apparaat te zien, heeft de vorige eigenaar de laatste jaren hem laten vervallen.

Dus nieuwe olie er in zou ik zeker doen. Als de bougie slecht vonkt, zou je hem er uit kunnen halen en even een schuurpapiertje over de pinnen halen, of een staalborstel erlangs.

 

Heb je een foto van de dunne uitlaat? Misschien kan je er het dunne gedeelte weg slijpen, en gewoon een metalen pijp erop lassen. Maar ligt er ook een beetje aan hoe handig je daarmee bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat bougietje vonkt nog redelijk zag ik.

Ik heb nu ff geen foto en me lasapparaat vorig jaar verkocht, maar heb een vriend die kan prachtig tig lassen thuis. Maar één kant en klare stille is mij ook prima.

 

Inmiddels heb ik ook n me schuur nog deze gevonden, zal ik deze anders kunnen gebruiken?

 

4629994822cc5e87ff52605125bd5039.jpg

 

fbb9b33118be5b54b08b0f8c90ef143d.jpg

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...