HappyMama Posted July 19, 2019 Posted July 19, 2019 (edited) Beste, dit is al het tweede jaar op rij dat de bladeren van mn druivelaar helemaal verkleuren en er een witte pluizige materie op mn druiven komt. Zie foto's...Weet er soms iemand wat ik er kan aandoen? Ik heb hem nu het 3de jaar.Hartelijk dank! groetjes, Ellen Edited July 19, 2019 by Guest Quote
HappyMama Posted July 19, 2019 Author Posted July 19, 2019 Ik ben nog maar net begonnen met druiven, dus weet er echt nog niet zoveel van Quote
rorror Posted July 19, 2019 Posted July 19, 2019 Ik gok meeldauw, maar de foto's zijn voor mij niet al te duidelijk. Vergelijk de foto's zelf even:https://www.google.com/search?q=meeldauw+druiven&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiV4peFv8HjAhXBJVAKHeF1CmgQ_AUIESgB&biw=1280&bih=625 De muur waar de druiven tegen aan staan. Kan je vertellen of dit een noord/oost/zuid/Wester muur is?Vind de muur zelf ook wat vochtig. Droogt deze snel? Planten met meeldauw ruim ik z.s.m. op, en vervang het door een soort welke er minder tot niet gevoelig voor zijn. Andere mensen bestrijden het met middeltjes die te koop zijn, of door een oplossing van melk en water, en dat elke 10 dagen bespuiten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
RobO Posted July 20, 2019 Posted July 20, 2019 ik denk dat de voeding niet in orde is (magnesiumtekort iig), gevolg zwakke plant met ziekteen ook die meeldauw: droger=beterlinkje voor beroepskwekers Quote
HappyMama Posted July 20, 2019 Author Posted July 20, 2019 Dankjewel voor de reacties! De muur waar de druivelaar tegen staat, ligt aan de oost/zuidkant en is redelijk droog.Hem wegdoen krijg ik niet over mn hart....kan ik alles nog in orde krijgen of is er geen begin meer aan?Kan ik al maatregelen treffen voor volgend jaar?Extra voeding geven en de meeldauw behandelen?Dankjewel voor de link ook groetjes, Ellen Quote
Bit Posted July 20, 2019 Posted July 20, 2019 Wat RobO ook al zegt. Algehele malaise door een duidelijk voedingstekort en een fors gegroeide jonge plant die nu al veels te veel trossen vruchten maakt. Voor zo'n jonge plant echt te veel, die kan dat allemaal niet aan; wordt gevoelig voor allerhand kwaaltjes. De meeldauw is vooral gevolg van de droogte en weersfactoren als stilstaande vochtige ( nacht ) lucht. De struik leiden langs een rek of draden, met enige afstand tot de muur ( luchtcirculatie ) helpt al. Lees jezelf ook eens in in druiven snoeien. Beter voeden en af en toe tijdens lange droogte een flinke plens water aan de ruime voet. Quote
HappyMama Posted July 20, 2019 Author Posted July 20, 2019 Zou het helpen moest ik enkele trossen verwijderen of mag dit niet?Ja ik zal me eens inlezen. Quote
Bit Posted July 20, 2019 Posted July 20, 2019 Natuurlijk mag dat. Je mag trossen weghalen wat je wilt. Het is erg verleidelijk om juist bij een voor jou nieuwe struik wél wat te laten hangen, maar deze hoeveelheid groot laten worden is wel een beetje je struik pesten. Quote
HappyMama Posted July 25, 2019 Author Posted July 25, 2019 Beste, ik heb mn druivelaar uitgedund, meststof gegeven en veel trossen weggehaald,maar het heeft niet mogen baten...trossen moeten nog blauw worden en ze zijn al aan het rotten Ik krijg de foto's niet gedraaid... Groetjes, Ellen Quote
HappyMama Posted July 26, 2019 Author Posted July 26, 2019 Het is een dornfelder, dus normaal zou die goed ziekteressistent moeten zijn....Zou het aan de aarde kunnen liggen waar hij in staat? Er staan ook rozen in die aarde en die hebben er ook elk jaar van.... Quote
RobO Posted July 27, 2019 Posted July 27, 2019 hij was al ver heen bij de 1e post; ik zou m na jouw verzorging nog een jaartje geven minimaalnarigheid nu weghalen, misschien iets spuiten ter bescherming (linkje, zwavel, heermoes, silinal oid) Quote
Bit Posted July 27, 2019 Posted July 27, 2019 Het is een dornfelder, dus normaal zou die goed ziekteressistent moeten zijn.... Dornfelder is zonder behandelingen gaandeweg het groeiseizoen zeker geen gezond ras. Eerder ziekelijk te noemen wel. Is ook al weer een ouder ras ( 50-er jaren ) en er zijn al weer behoorlijk wat nakomelingen ( kruisingen ) van de Dornfelder die echt veel beter zijn. Je hebt wel wat trossen weggenomen dus, maar er hangen er nog meer dan zat he ? Verder lijkt het dat je ook blad of takken met blad hebt weggenomen, dat geeft zo midden in de zomer wel kans op zonnebrand op de zich ontwikkelende trossen, die willen geen felle en te hete zon op hun vruchten. Blad wegnemen kán wel, maar dan eerder na begin september. Dornfelder is toch pas ergens in oktober rijp. U zegt ook meststof te hebben gegeven nu. wat was dat ? Quote
HappyMama Posted July 30, 2019 Author Posted July 30, 2019 Beste, op de site waar ik hem gekocht had, stond dat hij goed ziekteresistent was...Ik denk dat ik hem voor dit jaar ga laten voor wat het is en hem volledig wegdoen en een nieuwe planten.Wanneer zou ik dit het beste doen en welk ras koop ik het best?Een hele dikke merci voor alle reacties. Groetjes, Ellen Quote
Recommended Posts