Ga naar inhoud

CO2-neutraal: Laten we een bos planten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, ik zie je ook geen boer worden, Mellie, maar ik haal dat voorbeeld maar even aan zoals het is, en het werd hier dus door een boer gedaan, en die hield het werk vooral in eigen hand. Het is allemaal erg veel werk, maar daarmee wil ik niet zeggen dat de aktie van één persoon er niet toe kan leiden dat het toch gebeurt. Daar heb ik het perfecte voorbeeld van. Een middelbare schoolkind in Franeker, begaan met vlinders, las in de krant dat de Vlinderstichting nog één vlindertuin ergens in Nederland wilde realiseren. Hij zond een verzoek in om het in Franeker te doen, begon een Facebook pagina, benaderde de gemeente, en om het verhaal kort te maken; nu ligt er dus een vlindertuin van een paar hectare aan de rand van Franeker.

Als maar genoeg partijen het zien zitten en meedoen krijgt dus een kind het voor elkaar, terwijl dat kind er nu verder geen werk van heeft. Dat werk wordt gedaan door de gemeente en de Vlinderstichting, die hebben voor de aanleg een loonbedrijf ingehuurd, en zullen misschien vaker derde partijen inschakelen.

De grondprijs hoeft niet relevant te zijn voor het begin van zo'n project; grond kan ter beschikking worden gesteld. In het geval van de vlindertuin bij Franeker stelde de gemeente grond ter beschikking. In principe maar voor 5 jaar bij die vlindertuin, voor een bos heb je daar niks aan, maar misschien dat meer mogelijk is. Medewerking van de overheid heb je toch nodig, wat je ook wilt, dus natuurlijk ga je onderzoeken hoe een gemeente bereid is mee te doen.

Het kan ook op particuliere grond, met medewerking van de eigenaar. Zo'n soort regeling is getroffen voor de volkstuin waar ik op zit, lang geleden. De grond was eigendom van een boer. Op een gegeven moment is op papier gezet dat het volkstuin kon blijven zolang er een volkstuinvereniging was. Per jaar wordt een symbolisch bedrag aan huur aan de boer betaald en dit bedrag mag ook niet worden verhoogd. Die boer leeft al lang niet meer, een dochter is nu beheerder, maar de regeling bestaat nog steeds en kan alleen beëindigd worden als de volkstuinvereniging ermee ophoudt.

Er zijn hier en daar boeren die stoppen en geen opvolgers hebben, en er zijn meer grondbezitters die niet goed weten wat ze met hun grond aanmoeten. De prijs van de grond is dan niet relevant, dan kan het er puur om gaan dat mensen je idee zien zitten, en er zijn dan dus duurzame constructies mogelijk. Ik zou zeker in Nederland, lokaal, mogelijkheden gaan aftasten.

Geplaatst:

Absoluut! En weer een boom rijker.

Ik zit in de tuincommissie op de school van mijn kinderen en ga na de zomer een wild plan in de groep gooien. Een stukje van het dak van de school laten begroeien met groen. Ook geen ervaring mee uiteraard, maar wie niet waagt...!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb bij vreekens zaden besteld van de pauwlonia tomentosa boom. Die bomen schijnen 100 ton CO2 in 10 jaar vast te kunnen leggen. Dat is meer dan welke andere boomsoort dan ook. Best knap.

Info komt van: https://www.bloomberg.com/news/features/2019-08-02/we-already-have-the-world-s-most-efficient-carbon-capture-technology

Heel toevallig had deze boom enkele maanden geleden erg veel indruk op me gemaakt toen we aan het wandelen waren in de bossen bij Maastricht. Prachtige paarse bloemen. In Artis kwam ik hem vervolgens ook tegen. Mooie boom.

We hebben nog geen land of wat dan ook... maar ik dacht, laten we maar alvast beginnen met wat bomen te zaaien. Je kunt nog altijd guerrilla gardenen als alle 5000 zaadjes bomen zijn

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Jawel.... Het koopcontract is vandaag binnen gekomen!

We hebben een lapje grond in Frankrijk. Het is 2,5 ha akkergrond wat je mag veranderen naar bos. Het is incl opladen in 6 u van deur tot deur te bereiken.

We zijn er nooit geweest overigens en hebben het alleen op internet gezien. Dus voor het zelfde geld hebben we een kat in de zak gekocht, maar dat gaan we volgend jaar zien wanneer we er naar toe gaan.

Via http://www.cotap.org kopen we ons CO2 schuldgevoel af, maar hopelijk is dat over een poosje niet meer nodig. Aanrader voor iedereen trouwens. Kijk vooral eens op hun site.

Tips over het grootbrengen van mijn ienie minie boompjes welkom

edb45162d7cbd44204421d6b9c25d679.jpg

Nu nog Frans leren

Geplaatst:

Nou daar waren we vlakbij dit voorjaar toen we fietsten langs de Loire en de Cher. Mooie plek

Wil je dat in zes uur rijden vanaf Amsterdam moet je wel laag vliegen hoor, het is 788 km over de snelweg en de periferique.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gefeliciteerd met de aankoop van het stuk grond.

Je zou er ook een huisje op kunnen zetten en er gaan wonen. Van het stuk grond een voedselbos maken en daar zo milieu-onbelastend mogelijk proberen te leven. Frankrijk is een mooi land.

Elke 10 jaar de bomen kappen vind ik zelf wat snel. Een beetje bodemleven heeft langer nodig om te vormen en je bomen zijn dan nog niet zo groot. Tenzij je monocultuur met snelgroeiende dennen / sparren plant, maar dan zit je weer met de gevoeligheid voor plagen.

Ben in ieder geval benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen en hoe het er nu uitziet en hoe het er over een aantal jaar uitziet. Succes!

Geplaatst:

Merci! Ha, het eerste woordje Frans is gesproken!

We gaan niet verhuizen naar Frankrijk, de grond heeft ook geen woonbestemming. Akker dan wel bos.

De reden waarom we nu qua planning op 10 jaar zitten, is omdat de Anna pauwlonia een snelgroeier is die na 10 jaar nauwelijks CO2 opneemt.

Schijnt. Is allemaal boekenkennis hè? We hebben er verder ook geen verstand van, noch ervaring mee. Geen idee hoe het in de praktijk uitpakt. Bij http://www.wegrow.de hebben ze veel ervaring met deze boomsoort. Zij doen precies hetzelfde als wat wij voor ogen hebben. Leuk om op hun site te kijken. In een warm klimaat wordt het een mooie rechte dikke stam. Na 10 jaar worden de bomen gerooid en beginnen ze van voren af aan. Vandaar dat wij vooralsnog een 10-jarige groeigrens aanhouden, maar weten wij veel.

Als alles definitief is, willen we er volgend jaar naar toe en kijken hoe of wat en dan voor het einde van het jaar de eerste bomen er in. Er zijn allemaal theorieën op welke diepte en afstand specifiek voor deze boomsoort.

En ik wil een rijtje met fruit. Sja. Je hebt grond of niet natuurlijk. Ik ben extreem nieuwsgierig naar de toekomst waar dit avontuur ons gaat brengen.

Geplaatst:

Mijn tweede batch van bomen is begonnen met ontkiemen! 04 10 gezaaid. Gaat lekker!

Batch 1

e88b4629c077ff3cf9588f114b0edf2d.jpg

Batch 2

60ad5d04a5d7149a8b9858e040cbc5b3.jpg

Vraag moderators: ik heb met de camerafunctie een foto genaakt in de tatatalk app zelf. De foto die je neemt, wordt dan automatisch geüpload. In dit geval had ik 2 x een andere dan de gemaakte foto’s uit mijn album. Het is dat ik het toevallig zag, anders kun je deleten wat je wilt. Tapatalk laat toch het origineel in de korte topicoverzichten zien. Niet zo best!

Gedeselecteerd. De eerder genomen foto’s zaten wel in het archief en deze erbij geplaatst.

Geplaatst:

Ik heb er 1000 nodig

Denk dat ik nog wel even zoet ben met zaaien.... traag proces zeg. Ik heb eerder uit zaad/pit wonderboom, pawpaw, mispel, appel en diverse citrusbomen gezaaid. Maar dat gaat wel een stuk rapper en is niet zo ielig. Dit is zo teer... ik durf nog niks te verplanten.

Als iemand er ervaring mee heeft of tips over deze tere zaailingen, hoor ik het graag!

Geplaatst:

Ons bos van 1 ha doet het wonderwel na zeven jaar. Hazelnoten, lambertsnoten, veel bessen, mispel, kweepeer, okkernoten, tamme kastanjes, rozen, taxus, bramen, frambozen, wijnbessen, jeneverbessen, lijsterbessen, zoete en zure kersen, appels, peren en nog wel wat meer eetbaars. Als geriefhout hebben we veel wilg aangeplant, overal voor te gebruiken. Eik, beuk, es, esdoorn, sporkehout, Gelderse roos,berk, populier, dennen en sparren, hulst, linde, kastanje, iep, kardinaalsmuts, suikeresdoorn, brem, meidoorn, duindoorn, vuurdoorn, kamperfoelie, rode en gele kornoelje, krentenboom, sleedoorn, witte en zwarte moerbei en ik zal er vast wel wat soorten zijn vergeten. We hebben op zijn minst 3500 bomen en struiken geplant en kunnen geen schep meer zien....

P101067620961571471834.JPG

P101067939081571471836.JPG

P101068731701571471839.JPG

P101069213901571471841.JPG

Geplaatst:

@Roelie petje af hoor! Ik heb gelijk een miljoen vragen! Hebben jullie alles zelf gedaan of ook wat uitbesteed? Je zegt dat je geen schep meer kunt zien: ook alles handmatig geplant of hadden jullie ook hulp machinaal danwel in een menselijke vorm?

Hebben jullie ook zelf planten opgekweekt of alles gekocht? Waar hebben jullie de ‘bosserij’? Was het uit idealisme of...? Geen idee.

Wij hebben 2,5 ha gekocht en gaan voor 1000 bomen puur voor CO2 opslag. Dus wel een idealistische grondslag, maar uiteindelijk is iedereen gebaat bij meer bomen, ongeacht je uitgangspunt. Daar zitten jullie met 3500 bomen en planten ruimschoots boven, maar dan heb je natuurlijk ook klein blijvende zaken.

Geplaatst:

We hebben alles handmatig geplant al moet gezegd dat we lieve mensen bereid hebben gevonden ons bij de start te helpen.

Alleen de vijver hebben we laten doen door een handige jongeman die een wonder is met zijn graafmachine.

Bij lokale tuincentra hebben we veel bosplantsoen gekocht, maar ik heb ook aanhangers vol boompje gehaald uit niet meer in gebruik zijnde vloeivelden van een papierfabriek. En nu komen er overal eikjes en hazelaars op die helemaal uit zichzelf de weg hebben gevonden, evenals berken en wilgen. De reden van het aanplanten was niets anders dan dat we houden van bos. En tegelijkertijd biedt het een prachtige leefomgeving voor heel veel dieren. Zo zijn er al drie jaren op rij reekalfjes geboren, dat zijn de cadeautjes waar je het voor doet....

Geplaatst:

O Mellie, wat een gemengde gevoelens roepen jouw berichten bij me op! Eerst word ik heel blij van je bericht dat je een bos wilt gaan planten, maar daarna lees ik dat het een soort monocultuur moet worden die je elke tien jaar wilt kappen!

Bomen alleen beschouwen als CO2 opslag vind ik zoiets raars... een boom leeft! - die opslag is gewoon een bijkomstigheid van dat leven! Ik vind het net zo'n onbegrijpelijk concept als de rekensommetjes die vinden dat het kappen van een boom kan worden gecompenseerd door het planten van een nieuwe. Een eik van 80 jaar levert woongelegenheid en eten voor zo veel dieren... maar in een enkel jong eikje van een paar jaar kan geen vogel nestelen of eekhoorn een wintervoorraad verzamelen. Zelfs al zou je zoveel kleine eikeboompjes planten dat het houtvolume gelijk zou zijn aan dat van die ene oude boom, dan nog had je niet een gelijkwaardige hoeveelheid eet- en woongelegenheid...

Een bos is woonplaats voor zo verschrikkelijk veel leven, van hele kleine beestjes in de grond tot vlinders tot vogels tot zoogdieren. Als je een bos plant, maken al die andere planten en dieren dat tot hun thuis. Ze gaan er wonen als ze ermee in hun levensbehoeften kunnen voorzien. Dan groeien ze en gedijen ze. Ze krijgen er zaden en vruchten die zich tot ver in de omtrek laten verspreiden. Ze krijgen er hun jongen of gebruiken het als plek om zich te goed te doen voor de volgende etappe van hun reis. Naarmate er meer vaste nestgelegenheid is of voedselbronnen zijn, gaan ze er op rekenen en komen er terug. Ze leggen er hun eitjes opdat ze volgend jaar uit kunnen komen, rupsen kruipen in de grond met hetzelfde doel.

Als je na tien jaar je bos weer kapt, kap je niet alleen het leven van die bomen af, maar ook dat van vele, vele andere levensvormen!

Kortom, nu je nog aan het begin van je project staat, zou ik je willen vragen je plannen nog eens te heroverwegen, en in plaats van een monocultuur te planten, een leefgemeenschap te creëren waar allerlei leven zich thuis kan voelen, en waar je zelf getuige kunt zijn van de enorme levens- en groeikracht die al het leven in zich draagt als het maar de rust en de tijd krijgt om zich te ontwikkelen. Kortom een plek waar niet alleen CO2 gaat "wonen" maar die allerlei soorten planten en dieren kan helpen om zich te handhaven.

Geplaatst:

Ik vrees dat we ons besluit hierin al hebben genomen. De een wordt er blij van en de ander niet blijkbaar. Ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan moet toevoegen.

Geplaatst:

Ach, daar hoef je ook niets aan toe te voegen, ik vind het al hartstikke mooi dat je een bos gaat planten. Je reactie maakt me daarom ook wel weer blij, omdat je gewoon lekker je eigen plan trekt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...