Mellie Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 De Man en ik lopen er al een poosje mee. Hij langer dan ik overigens. Een bos aanplanten om de CO2 uitstoot te verminderen en het hier een beetje beter maken voor ons allemaal. We wilden in Zweden een bos planten, maar dat is zo’n duur land, dat we nu noord Italië in het vizier hebben. Het is voor ons met eigen geld geen financieel haalbaar project. We denken aan crowd funding en subsidies. Er zijn diverse eu subsidies te krijgen en in België is zelfs een charmante onderneming die je gratis van advies voorziet en helpt met keuzes maken omtrent beplanting ed. Maar ja. Vlaanderen is geen Italië. Heeft iemand hier ervaring mee? Nog beter; zit er toevallig iemand in de overheidshoek die weet heeft over de subsidiemogelijkheden van buitenlandse bossen? Het zijn dan natuurlijk inheemse soorten (en een hoekje fruit, maar dat is dan meer eigenbelang...!) Ik word een beetje gaar van alle ambtelijke documenten te lezen omtrent regelgeving enz enz. Heeft iemand op dit forum ervaring met wat wij ooit hopen te realiseren? Of iemand die hetzelfde idee heeft? Er hoeven maar 1000 mensen net zo idealistisch te zijn als wij, zei ze hoopvol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Waarom een bos planten in het buitenland, terwijl Nederland al zo weinig bebossing heeft. Ik ben groot voorstander, om dit verder in Nederland uit te gaan breiden.https://nos.nl/artikel/2246136-twaalf-gemeenten-gaan-minibossen-aanplanten.htmlIs in mijn woonplaats ook in diverse stukjes gedaan. Liefst met wetgeving vanuit de EU vandaan om landen een doelstelling te geven voor bebossing.Daarnaast vind ik dat gemeentes/landen de grote bedrijven in moeten belasten met dat 1/3 deel van de grond waar het bedrijf op staat, vol te planten met bomen. Bedrijf moet het zelf bekostigen, en onderhouden. Dan nog is het punt dat onze grootste oerwouden op de wereld massaal worden gekapt, en dat dat de laatste jaren zoveel in versnelling is geraakt, dat we nog steeds meer bomen weghalen dan er groeien. Een bos aanplanten om de CO2 uitstoot te verminderen. Even corrigeren naar."Een bos aanplanten om de CO2 uitstoot om te zetten naar hout."De uitstoot blijft natuurlijk het zelfde met meer bomen, ze nemen alleen meer CO2 op. Ik blijft dit topic volgen en wil er aan mee helpen, was nog niet klaar met mijn geschrijf, maar het eten wordt nu opgediend. Later meer Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 22, 2019 Author Share Posted July 22, 2019 Waarom een bos planten in het buitenland, terwijl Nederland al zo weinig bebossing heeft. Ah, wat fijn Rorror dat je hier ook mee bezig bent! Sja, waarom buitenland? Heel simpel: omdat grond daar goedkoper is. En de CO2 uitstoot blijft natuurlijk hetzelfde. Alleen de opname via bomen wordt vergroot. Lijkt me leuk hierover te sparren! Wordt vervolgd ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Bos aanplanten is top. Zelfs één boom aanplanten is een goed idee. Zou iedereen moeten doen en sommigen van ons doen dat ook, voor hout of om in de schaduw te zitten. Dat zijn natuurlijk bosjes en geen bossen. Maar de uitstoot om deze bomen ook in onze eigen tuinen te planten is minimaal. Is dit een legitieme vraag: Ben je niet bang dat er voor een bos aanplanten in Italië er veel heen en weer gevlogen wordt? Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Ben je niet bang dat er voor een bos aanplanten in Italië er veel heen en weer gevlogen wordt? Aan die co2 discussie van vliegen en koeien doe ik niet aan mee. Een volkaan uitbarsting geeft al meer co2 af dan alle vliegtuigen in een jaar of koeien.De ondergrondse kolen branden die al 50jaar of langer branden stoten ook meer co2 uit. (b.v. de gene in america, of china of australie.) https://en.wikipedia.org/wiki/Coal-seam_fireEen bosbrand natuurlijk niet vergeten. De eerste is lastig te beheersen, maar de laatste twee kunnen we wel beperken en adequater in handelen. En in de tijd dat we de echte grote c02 brandhaarden aangepakt hebben, zijn we jaren verder en zijn zijn er nieuwe innovaties en technieken en/of motoren etc, om vervoer c02 zuiniger te maken. Maar goed zo denkt men niet altijd in de politiek en financiële sectoren, want er zijn andere belangen, blijkbaar dus niet c02. Maar goed het ging over bossen planten, en daar wil ik me zeker hard in maken. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Eens met rorror.De gedachte is mooi, maar ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in. De Co2-angst die ons wordt aangejaagd is alleen maar leuk voor de extra belastingen die men weer van de burger kan vragen. Kijk maar welke ondernemingen er baat bij hebben, er gaat zoveel geld om in de "eco-business"! Dit wil echter niet zeggen dat ik mij niet bewust ben van het milieu. Het kunnen veranderen van het klimaat geloof ik niet zo in, maar het milieu verbeteren wel. Een bos planten is niet verkeerd, maar elke plant heeft CO2 nodig, zonder CO2 geen leven. Maar of je daarvoor een bos moet aanleggen, weet ik niet. Gewoon begroeiing is al goed genoeg. De vraag is; wat wil je met je bos? Ga je het puur als bos laten groeien en verder niets (is misschien een risico ivm aansprakelijkheid als er eens een boom omvalt)? Wil je het hout ooit gaan gebruiken (bv stoken) of wil je er ooit gaan wonen? En dan, wat ga je er planten? Ik woon in bosgebied, maar hier zijn de discussies groot over het type bomen wat er moet staan. Dit ook in verband met de kwetsbaarheid van het ecosysteem en welke bomen beter tegen weersextremen bestand zijn. Door de droogte van de afgelopen jaren en de extremere warmte, daalt het grondwaterpeil in Duitsland behoorlijk. In mijn regio is er bos genoeg te koop (voor weinig geld), wij hadden ook bij ons huis een stuk bos kunnen kopen. Hebben wij niet gedaan, want je bent dan ook verplicht om je bos te onderhouden. Dat houdt niet alleen in dat je de zwakke bomen verwijderd (zodat deze niet op wandelaars kunnen vallen), maar ook dat je je bos regelmatig op bijvoorbeeld schadelijke dieren (borkenkever, geen idee hoe dat in het Nederlands heet) controleert. En ook ingrijpt als die er zijn, want anders krijg je problemen met de collega bosbezitters om je heen. Je bos omheinen met hekwerk mag hier niet. Zoiets is niet handig als je niet in de buurt woont en regelmatig daar naartoe moet reizen (voor de CO2 en fijnstofuitstoot). Of deze regels er ook in Italie zijn, zul je moeten navragen, dat weet ik niet. Voor weinig kun je hier overigens ook weiland kopen en dat omzetten in bv een fruitboomgaard. En mocht je toch uit Nederland willen verhuizen, de huizenprijzen zijn hier ook niet hoog in Zuidwest Duitsland. Een kleine overdenking nog: Mensen zien bos overigens als de ultieme natuur, maar voor de biodiversiteit is bos helemaal niet zo goed. Deze professor heeft daar eens een lezing over gehouden (in het Duits) en dat vond ik best een eye-opener.Youtubelink naar de lezing: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 23, 2019 Author Share Posted July 23, 2019 We lopen al zeker een jaar met dit plan rond en in zo’n jaar spreek je nog wel eens mensen die dan zelf ook weer met ideeen komen. Een van de boeken die aangeraden werd, is draw down. Naast dat er 100 manieren worden gegeven waarmee je de klimaatproblematiek kunt aanpakken, is het ook gewoon een fijn boek om eens door te nemen. Er is veel over het boek gezegd en geschreven trouwens. Hoe stoutmoedig en origineel de oplossingen wel niet zijn bijvoorbeeld! Aanradertje, maar even terzijde. Hier een linkhttps://www.oneworld.nl/powerswitch/een-remedie-tegen-de-angst/ Mbt het vliegen: Dat compenseren we wanneer we dat doen. Maar we vliegen niet zo veel. We hebben sinds kort een elektrische auto en de energie daarvoor wekken we zelf op met 37 zonnepanelen. Ik kan helaas niet zo lang achtereen in de auto zitten vanwege rugklachten, maar het geluk wil dat elektrische voertuigen aan een oplader willen zitten. Dat geeft rust Op termijn zouden we het bos hout willen verkopen, en zo het bos jong houden. Dus elke 15 jaar ongeveer nieuwe aanwas. Met onze leeftijd kunnen we dat slechts een paar x doen, maar wie weet dat tegen die tijd het bosimperium vele volgers heeft Een soort self sustaining forest op Japanse wijze is het ideaal. Miyawaki Method of Environment Forest Plantation heet de methode die ons aanspreekt. Akira Miyawaki is een wereldbekende botanicus die een expert is op gebied van beplanting en herstel van natuurlijke vegetatie. Hij heeft daar een werkbare methode voor ontwikkeld. Ook interessant om een blik op te werken. Linkje https://en.m.wikipedia.org/wiki/Akira_Miyawaki Er zitten vast veel haken en ogen aan ons plan. Misschien is Duitsland nog wel meer voor de hand liggend dan Italië. Of ergens in Drenthe. Er staat nog niets vast. Maar we hebben er nu al zo veel over gepraat dat we dit idee een stap verder willen nemen en met de kennis en kritische vragers van dit forum willen delen. Dus voel je vooral vrij mee te denken. @Flup je YouTube link nog niet kunnen bekijken. Doe ik zodra de WiFi weer werkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 Prachtig bedacht hoor , maar het komt mij een beetje "luchtfietserig " over . Hoeveel hectare had je willen planten? Zitten Italianen wel op jouw bomen te wachten?Krijg je het daar voor elkaar bij een gemeente of overheid ? Is er grond beschikbaar (en geschikt voor bosbouw ) Wie onderhoudt dat bos?Waarom crowdfunding ?Denk je dat er mensen zijn die mee betalen aan een bos ver weg ? Jij wilt toch een bos ?Dit klinkt allemaal heel aanvallend , ik weet het , maar denk ietsje nuchterder na , begin in het klein , op het kleine stukje aarde waar jij verantwoordelijk bent . Het goede voorbeeld geven heeft meer effect op jouw omgeving , dan een bos planten ver weg.Ideeen voor een goede aarde en co2 beperken zijn er legio , begin daar maar eens mee . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 Aan die co2 discussie van vliegen en koeien doe ik niet aan mee. Dat moet ieder voor zich weten natuurlijk. Mellie het zou idd mooier zijn als je het dichter bij huis kunt vinden.Hier in ons eigen dorp in Noord Oost Fr zijn er ook dorpsgenoten bezig om een flink terrein te verkrijgen om een voedselbos annex plek waar mensen hun benen kunnen strekken te maken. Een prachtig stuk van de gemeente aan de rivier, kan het mooier. Het stuk is al 15 jaar gekraakt door een van onze buren die er paarden op heeft en alle zogenaamde Ecoloos die komen kijken wat er bv groeit en leeft wegjaagt. Alhoewel de burgemeester tot de “voor” groep behoort is er ook een duidelijke “tegen” groep die het hen lastig maakt, voor een groot deel bestaand uit boeren en hun zonen. Die vinden dat het land onttrekken is, land dat bebouwd kan worden. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 Ik juich het alleen maar toe als mensen nadenken over hun leefomgeving. Het nadeel is alleen wel dat de bevolking door allerlei paniekzaaierij niet correct wordt geinformeerd. Een simpel voorbeeld:In Nederland is het de bedoeling dat iedereen straks van het gas af moet en bijvoorbeeld aan de warmtepomp moet. Die electriciteit moet ergens vandaan gehaald worden, maar het mag niet van "smerige" kolencentrales komen.In Duitsland wil men juist dat mensen op gas gaan stoken en verwarmen! Gas is een hele schone energiebron namelijk. Zoals het er nu naar uitziet komen er extra belastingen op (stook)olie, kolen en hout, want dat is minder goed voor het milieu. Maar.... in Duitsland moeten kachels al aan bepaalde uitstootnormen voldoen, dus dit is gewoon een nieuwe manier om geld binnen te harken. Zeker als je bedenkt dat het overgrote deel van de Duitsers hun huis verwarmd met hout, kolen en stookolie. Elk land doet maar wat, zonder dat men een idee heeft of het haalbaar is of dat het ook daadwerkelijk beter voor het milieu is. Zolang daar geen duidelijkheid over is, ga ik niet op de zaken vooruit lopen. Eerst maar afwachten of al die maatregelen wel echt effect hebben. Als je je hout wilt verkopen (en je bos is toevallig in Duitsland), dan heb je misschien wel kans dat over een jaar of 10, je dit hout niet als stookhout kan verkopen. Als stookhout verkopen is niet erg, maar je CO2 neutrale voetprint is dan ook gelijk weg. Je zult het dan voor de houtindustrie moeten verkopen. Daar zul je rekening mee moeten houden met de te planten boomsoorten. Zelf denk ik dat het al een stuk beter zou zijn als je je eigen omgeving probeert te verbeteren. Dus geen tuinen vol kiezels en zonder groen (zoals deze voorbeelden bv https://www.google.com/search?q=schottergarten&rlz=1C1CHBF_enDE787DE787&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjc_ZXuvsvjAhXDShUIHS2NBsIQ_AUIESgB&biw=1280&bih=913), maar groene tuinen vol met struiken, bomen en bloemen. Het milieu schoonhouden. Als ik mijn honden uitlaat, neem ik regelmatig zwerfafval mee. Kleine moeite, beter voor het milieu. Verre vliegreizen maak ik niet, die behoefte heb ik niet, net zoals ik geen behoefte heb aan bootreizen. Ik koop ook lokaal. Geen vlees uit de supermarkt wat van verweggistan komt, maar vlees van de slager die zijn vlees van de boeren uit de regio koopt. Natuurlijk ben ik niet prefect, dat is niemand, maar een beetje moeite in je eigen omgeving doen, maakt al best veel uit. Crowdfunden voor het kopen van een stuk grond om jouw geweten (is niet aanvallend of als kritiek bedoeld, maar daar komt het op neer ) schoon te houden, is een beetje vreemd. Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die daaraan mee willen betalen, maar eigenlijk is het niet nodig. Bosland of akkerland kopen is namelijk niet duur. In Nederland misschien wel, maar even de grens over in Duitsland, totaal niet. Om een voorbeeld te geven, de richtprijzen van bos / akkerland waar ik woon zijn 45 tot 60 cent per vierkante meter. En als je er zelf in de buurt kan wonen, dan is het helemaal mooi, dan kun je je stuk bos ook zelf onderhouden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 23, 2019 Author Share Posted July 23, 2019 Geen stress, ik ervaar het niet als aanvallend. Er zijn veel mensen die we hebben gesproken en die mee zouden willen doen. De een met een paar duizend euro, de ander minder. Is allemaal ok. Als je een crowd funding opzet, dan kunnen meer mensen die het aanspreken meedoen en kun je meer grond kopen voor meer bos. Dat is het idee. Ik heb niet het gevoel dat ik mijn geweten moet sussen hoor! We leven al behoorlijk CO2 neutraal met ons gezin. Ik wil alleen dat de wereld er groener uit gaat zien, zodat mijn kleinkinderen ook nog van een groene planeet kunnen genieten. Daar maak ik me dan wel zorgen om. Ik herinner me een groep 6 tekening bij meneer Poort die we moesten maken over het jaar 2000. Hoe dachten we als 10-jarige dat de wereld er dan uit zou zien. Het jaar 2000 was toen nog heeeeeel ver weg Ik heb toen een soort maanlandschap getekend met een opa samen met zijn kleinkind met zuurstofmaskers op. Zon glazen vissenkom op hun kop. Opa liep naar een boom onder een glazen stolp met een bordje erbij ‘boom’. Ik dacht dat in het jaar 2000 bomen nagenoeg niet meer zouden bestaan. Gelukkig zijn er 19 jaar later na mijn horrorvisie nog steeds bomen te vinden, maar van alle kanten worden bomen bedreigd door kap, landbouwgrond, landjepik enz enz. Het is misschien idealistisch, maar ja. Dat zien we dan wel weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 23, 2019 Author Share Posted July 23, 2019 Ik juich het alleen maar toe als mensen nadenken over hun leefomgeving. Het milieu schoonhouden. Als ik mijn honden uitlaat, neem ik regelmatig zwerfafval mee. Kleine moeite, beter voor het milieuNatuurlijk ben ik niet prefect, dat is niemand, maar een beetje moeite in je eigen omgeving doen, maakt al best veel uit. En dit natuurlijk ook! Ik zag laatst een foto op LinkedIn. We hebben geen miljoenen mensen nodig die perfect milieuvriendelijk leven, maar miljoenen mensen die meer hun best doen voor het milieu. Daar bereik je volgens mij ook veel meer mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 Daar heb je absoluut gelijk in, hoe meer mensen hun best doen voor het milieu, hoe beter. Zelf beken ik dat ik behoorlijk sceptisch kijk naar het hele CO2-klimaatgebeuren. Planten en bomen hebben juist CO2 nodig om te kunnen leven. De uitstoot die alle burgers in Nederland (en eigenlijk ELK land) doen, staat in het niets bij de CO2-uitstoot van bijvoorbeeld de door rorror genoemde ondergrondse kolenbranden (ik wist tot enkele jaren geleden ook niet van het bestaan af). Niet alleen in Amerika, maar ook in China en India zijn er heel veel van die kolenbranden. En zelfs in Duitsland (googletip "Brennender Berg", ligt in het Saarland). brand er al een paar eeuwen zo'n ondergronds kolenveld. Of alleen al de vrachtschepen op zee, wat die uitstoten aan drek daar kan geen land tegenop. In Duitsland werd tot ongeveer een jaar of 10 geleden nog de dieselauto als milieuvriendelijk alternatief voor de benzineauto aangeprezen! Dat een dieselauto meer fijnstof uitstoot was destijds nog niet bekend. In steden waar fijnstofmeters staan heeft men een paar jaar geleden nog verplicht een autovrije zondag ingevoerd (om zo aan de fijnstofeisen te kunnen voldoen) en wat bleek? Er werd veel meer fijnstof gemeten zonder autoverkeerd, dan met autoverkeer! En zolang de uitstoot niet uniform gemeten wordt (in Duitsland staat de meetapperatuur dicht en laag langs de weg, in andere landen staat de meetapperatuur verder van de weg en zelfs op daken van huizen) moet je geen conclusies gaan trekken over wat goed of fout is voor het milieu. In de jaren 80 had je de zure regen, nu heb je fijnstof en CO2 en extremer weer. Over 15 jaar is het weer wat anders. En om weer even terug te komen op je plan voordat ik teveel afdwaal. Ik denk dat je met weinig middelen ook al veel kan doen. Kijk naar braakliggende stukken grond, daar kun je urban gardenen. Maak er een mooie plek van met struiken en bloemen. En bedenk ook dat de mens de landbouw nodig heeft. Zonder landbouw (en helaas ook intensieve landbouw) is het niet mogelijk om iedereen op de wereld te voeden. Maar ook dit kan (en moet) milieuvriendelijker en vooral diervriendelijker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Ik denk dat een klein bos hier meer impact heeft dan een bos in het buitenland. Hier kun je jouw kinderen, vrienden bewustzijn bijbrengen door eens een activiteit erin te organiseren wat veel efficiënter kan zijn indien er enkele overtuigd worden. In buitenland is het een ver van mijn bedshow en is het meer het sussen van het geweten. Indien je het om de 15jaar kapt, voelt het voor mij eerder aan als economisch dan als ecologisch aan tenzij men dit op grote delen niet doet. Veel soorten bomen vergen veel tijd en zijn voor volgende generaties. Ps: zo weinig mogelijk energie nodig hebben, is het meest ecologische. Zonnepanelen zijn eens afgeschreven ook slecht voor het milieu en de productie ervan doet ook al veel schade ( chinese worden vaak met electriciteit uit kolen gemaakt) . Ze zijn wel beter voor het milieu dan de meeste andere vormen. Het gevaar is ook dat mensen daardoor meer consumptiegedrag gaan vertonen: we produceren zelf toch dus hier kunnen we nog een licht extra installeren, een airco kan er ook nog bij,een extra ritje naar zee want rijden elektrisch,.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Ik ben dat helemaal met je eens Simon, ik geloof ook meer in om zelf eventueel op je eigen terrein, in je dorp of stad of directe omgeving te laten zien wat we kunnen doen om CO2neutraal/ lees vriendelijker voor de natuur/omgeving/mens/toekomst bezig te zijn. Mellie ik vind het fijn dat je nadenkt over de wereld die je achter wilt laten voor jouw en mijn kleinkinderen dat zou iedereen kunnen doen. Wie weet wat je in je eigen omgeving, of dorp nog voor elkaar kunt krijgen? Zoals de groep hier in mijn eigen dorp, het is niet gemakkelijk want de voorstanders moeten het opnemen tegen een groep mensen die meer natuur hier onzinnig vinden. Voor voor moeilijk loop jij vast niet weg Eerlijk gezegd gaan mijn haren overeind staan van alle teksten over hoe het allemaal wel meevalt met de invloed van de mens op opwarming vd aarde : . Ik weet dat het lastig is ons te informeren, we zijn zelf namelijk geen wetenschappers en moeten het hebben van anderen die ons vertellen hoe het zit. Ik zie sommige teksten die op internet rondgaan, zowel uit de believers als de non-believers hoek. Mijn moeder zei vroeger al “ liegen dat het gedrukt staat, en dat dan napraten”. Gedrukt moeten we nu natuurlijk vervangen door getypt . Maar eerlijk gezegd weet ik dat met het aanhalen van deze discussie geen enkele eer te behalen valt dus dit moet maar het laatste zijn wat ik erover zeg Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Het gevaar is ook dat mensen daardoor meer consumptiegedrag gaan vertonen: we produceren zelf toch dus hier kunnen we nog een licht extra installeren, een airco kan er ook nog bij,een extra ritje naar zee want rijden elektrisch,....Hier is het juist andersom, sinds ik 13 panelen heb liggen. Sinds die tijd ben ik meer bewust van nodeloos verbruik geworden, en: het is nog steeds leuk om de productie te volgen.Gisteren b.v. 21,6 kWh opbrengst bruto. Waarvan niet verbruikt (gespaard dus, voor de donkere maanden): 15 kWh. In Duitsland wil men juist dat mensen op gas gaan stoken en verwarmen! Daar wordt nog veel bruinkool opgestookt. Een overgang naar gas is dan een stuk minder slechte oplossing. En weer daarna ook van het gas af. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 In Duitsland wil men juist dat mensen op gas gaan stoken en verwarmen! Daar wordt nog veel bruinkool opgestookt. Een overgang naar gas is dan een stuk minder slechte oplossing. En weer daarna ook van het gas af. Dat laatste weet ik niet. Men wil in ieder geval wel af van het stoken op bruinkool en dat is goed ook. De bruinkoolgroeves worden dan weer omgezet in natuurgebied. Maar de stroom moet wel ergens vandaan komen. Nu wordt er in Duitsland ook veel geimporteerd uit bv Frankrijk. Allemaal kernenergie. En dan te bedenken dat er in Duitsland ook veel geprotesteerd wordt tegen diezelfde kernenergie, want onveilige centrales en natuurlijk het afvalprobleem. Een eenduidige oplossing is er helaas nog niet en zolang de mens alleen maar meer stroom verbruikt (denk aan al die electronische apparaten die je vroeger niet had), is er nog best winst te behalen. @appelvrouwIk ben wel sceptisch en betwijfel inderdaad of de mens met alle inspanningen het klimaat kan veranderen. Het klimaat is nooit stabiel geweest namelijk. Als mens kun je het klimaat misschien iets langzamer laten veranderen, maar meer ook niet. Denk ik, ik ben geen wetenschapper. Het milieu zijn wij als mens overigens wel flink aan het verpesten. En daarmee maken wij de aarde minder leefbaar. De wetenschap is het ook niet eens over de invloed van de mens op het klimaat.Aan het milieu in mijn omgeving kan ik ook echt wat tastbaars doen. Het klimaat kan ik niks mee. Vliegen doe ik al niet, met de boot ga ik ook niet en verre reizen maak ik ook niet. Is allemaal goed voor het milieu. Ik koop pas een nieuw mobieltje als de oude kapot is en baal bv dat mijn pas 2-jarige mobiel nu al op het einde van zijn leven lijkt te zijn. Minder consumptie en niet steeds het nieuwste van het nieuwste willen hebben. En natuurlijk zorgen voor een leefbaar milieu, troep opruimen van anderen, zelf groente en fruit kweken zonder chemische middelen en nog kleine dingen. Het is voor de een misschien peanuts, maar als iedereen zich ook maar iets inspant, dan kom je er ook. Al zijn de industrie en handel (scheepvaart) voor mij de grootste vervuilers. Daar is de grootste winst te behalen, qua milieuvriendelijk produceren. Een bos in de omgeving kopen lijkt mij het meest effectief, maar maak er, wat simonb zegt, dan wel een langlevend bos van. Plant bomen die ook wat opleveren (fruit, noten) en je hebt er zelf ook wat aan. Alles wat je zelf produceert, hoef je niet te kopen in de winkel. Mellie, is wonen in een zogenaamd Eartship niks voor jullie (meen ik serieus)? Dan leef je praktisch autark en CO2-neutraal. Is wel iets heel anders dan een bos kopen, maar met zo'n huis laat je de omgeving misschien ook nadenken over het milieu. Je hebt wel een stuk grond nodig, maar het lijkt mij een hele mooie manier om in samenhang met de natuur / omgeving te wonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 25, 2019 Author Share Posted July 25, 2019 'In 98 procent van de wereld is het warmer dan in afgelopen twintig eeuwen' https://www.nu.nl/klimaat/5970079/in-98-procent-van-de-wereld-is-het-warmer-dan-in-afgelopen-twintig-eeuwen.html Klimaatsceptici snap ik niet zo. Want zelfs als je wetenschappers en cijfers erover niet wilt geloven, je kunt je zelf ook toch ‘vroeger’ herinneren. Of vorig jaar zomer. Of deze week? Het klimaat is overduidelijk aan het veranderen. Ik was 5 jaar geleden in Zwitserland bij de aletschgletsjer. Daar was ik afgelopen week ook. Hij is een stuk gekrompen. Allemaal doordat het warmer is dan het normaal zou moeten zijn. Noem het opwarming, noem het blijvende hittegolf. Het wordt wel overal warmer. Vandaag bijna 40 graden in Nederland. Dat klinkt eerder als een zuid Europese fata morgana, dan een koele Hollandse zomer. Hoe meer groen, hoe beter voor iedereen uiteindelijk. Maakt niet uit hoe je dat wilt bereiken. Wij met een bos, de ander wellicht met een paar tegels minder in de tuin. Alle beetjes helpen. @Flup earthship ga ik nu googlen. Nooit van gehoord! Net liet Tapatalk jouw reactie helemaal niet zien. Of hadden we gelijktijdig gepost? Doet er ook niet toe. Ben wel benieuwd wat het is, al heb ik mezelf beloofd nooit meer te verhuizen! Heb al tig verhuizingen achter de rug met als horrortoppunt onze laatste verhuizing naar de huidige woning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 25, 2019 Author Share Posted July 25, 2019 (edited) Krijg net een bericht van Greenpeace binnen voor een bossenwet. Teken ook zou ik zeggen! Wie weet... https://www.greenpeace.org/nl/acties/bossenwet/ Edited July 25, 2019 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted July 25, 2019 Share Posted July 25, 2019 Bossenwet signed Zat op youtube te kijken over een schitterend hotel in singapore. Het zou een mooie droom zijn als de steden er in zijn geheel zo uitzagen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 25, 2019 Share Posted July 25, 2019 'In 98 procent van de wereld is het warmer dan in afgelopen twintig eeuwen' https://www.nu.nl/klimaat/5970079/in-98-procent-van-de-wereld-is-het-warmer-dan-in-afgelopen-twintig-eeuwen.html Klimaatsceptici snap ik niet zo. Want zelfs als je wetenschappers en cijfers erover niet wilt geloven, je kunt je zelf ook toch ‘vroeger’ herinneren. Of vorig jaar zomer. Of deze week? Het klimaat is overduidelijk aan het veranderen. Ik was 5 jaar geleden in Zwitserland bij de aletschgletsjer. Daar was ik afgelopen week ook. Hij is een stuk gekrompen. Allemaal doordat het warmer is dan het normaal zou moeten zijn. Noem het opwarming, noem het blijvende hittegolf. Het wordt wel overal warmer. Vandaag bijna 40 graden in Nederland. Dat klinkt eerder als een zuid Europese fata morgana, dan een koele Hollandse zomer. Zo'n bewering als in de link kun je niet zomaar stellen. Het klimaat verandert al sinds het bestaan van de aarde. Die paar eeuwen zijn peanuts, de aarde bestaat al een paar miljard jaren. Elke 40.000 tot 100.000 jaar (wetenschappers spreken elkaar hier al over tegen) verandert het klimaat gemiddeld. De zomers en winters van mijn jeugd zijn ook niet zoals nu, maar dat is een te korte tijd om over een klimaatverandering te spreken. Overigens ontken ik niet dat het klimaat nu ook verandert, maar ik betwijfel de invloed van de mens hierop. De klimaatverandering hou je niet tegen, je zou het hooguit iets kunnen bijschaven, maar zelfs dat betwijfel ik, aangezien ook de zon en de planeten het klimaat hier beinvloeden. Begin jaren 80 dachten de wetenschappers dat er een kleine ijstijd was, de gletsjers groeiden destijds, terwijl die daarvoor en daarna afnamen. En ja, dat zie ik ook helaas, aangezien ik zomersvaak in het hooggebergte op vakantie was. We zijn het wel eens over dat wij als mens wel invloed kunnen hebben op het leefmilieu. En dat je dat ook moet doen. En zo moeilijk is het ook niet. Iedereen kan zijn steentje bijdragen. Minder plastic verbruiken bijvoorbeeld is iets heel simpels. Maar ik ga niet klakkeloos mee met alle maatregelen die de regering ons graag oplegt. Dat vind ik namelijk niet realistisch, aangezien de industrie nog net zo vervuilend produceert als voorheen. Is het niet hier in West-Europa, dan in de goedkopere en minder kritische landen verder weg. Die paar warmtepompen kunnen daar totaal niet tegenop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 26, 2019 Author Share Posted July 26, 2019 Kunnen we wel of geen klimaatverandering laten voor wat het is en terug naar het planten van een bos? Anders wordt het denk ik eindeloze discussie waar ik liever niet in wil verzanden. Dus, concreet! Mensen met ervaring van het planten van een bos?Mensen met ambitie om dat te doen? Mensen met ideeen daaromtrent? Bv onderhoud, irrigatie enz enz. Alles omtrent het hoe aanplanten en waar aanplanten van een bos is welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 In de zomer van 2015 heb ik vrij lang op een veehouderij gewerkt in Galloway, Schotland, waar men in 2002 op een deel van het land een bos had aangelegd. Meer dan 20 vrijwilligers hebben zich met het planten bezig gehouden. Die woonden of kampeerden daar zolang, er werd voor ze gekookt en het was een erg intensieve periode voor het boerengezin dat het initiatief had genomen, vooral vanwege de zorg voor al deze vrijwilligers.13 jaar later, toen ik er dus was, waren de bomen nog altijd klein, maar het begon langzamerhand op een bos te lijken. Er waren paden doorheen aangelegd en was open voor het publiek. De paden werden regelmatig gemaaid met een vrij grote machine, en de zijkanten van de paden werden bijgehouden met een bosmaaier. Uiteraard moesten takken van bomen ook regelmatig worden weggehaald om de paden vrij te houden. De hoop was, dat als de bomen eenmaal groter waren, ze veel licht zouden wegnemen waardoor het gras minder kans kreeg, maar ondertussen hadden wel twee mensen er een deeltijdbaan aan om de boel bij te houden. In de tijd dat ik er werkte ben ik een stuk of wat keren met een grote benzinemaaier over de paden gegaan en ben ook met de bosmaaier in de weer geweest. Paden vergen veel onderhoud, dat is makkelijk te onderschatten. Ze noemden de paden 'nature paths' maar er was wel erg vaak het geluid van een benzinemotor te horen...Toch is dit wel een voorbeeld van een geslaagd bosproject; als je het aanlegt in 2002 en in 2015 (en ik verwacht ook nu) houdt je het nog bij dan ben je er dus tevreden over. Dit boerenbedrijf deed veel om publiek te trekken; ze hadden ook een restaurant waar ze veel van hun eigen producten verkochten, een soort van speelpark hadden ze gebouwd, en door het bos waren niet alleen natuurpaden gemaakt maar ook kleuters konden ergens met een skelter een rondje maken en er was een traject voor terreinfietsen. Ze trokken al met al veel mensen; veel touringbussen met schoolkinderen ook, maar allerhande volk wel. Toch was dit in de aard nog een veehouderij en had de boer een overall aan en was met zijn vee bezig, maar hij had dus wel veel personeel voor al die bedrijfstakken die erbij waren gekomen in de loop der tijd.Zo is het dus wel te doen om een bos bij te houden, maar het lijkt me haast niet te doen voor een gewone particulier die dit niet in één of andere organisatie inbouwt, want het is veel werk, en daar moet wel wat tegenover staan voor de mensen die erbij betrokken raken en het uitvoeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 27, 2019 Author Share Posted July 27, 2019 Jeetje, wat een mooi project! Die manier is me wel te intensief. Het is geen levensdoel of een ambitie om het roer om te gooien en te gaan boeren met 5 ha bos. We willen de aarde gewoon iets mooier achterlaten door een bos aan te leggen. Ook ambitieus geloof ik, maar iets minder Docu the biggest little farm is een absolute aanrader om te kijken overigens. Draait nu in de bioscoop. Ik denk dat je er veel van herkent Roeier! Ook op internet wel info over te vinden. Gaat over een stel wat zonder enige kennis van zaken een stuk land dood land koopt en gaat boeren. Een mooi succesverhaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 27, 2019 Author Share Posted July 27, 2019 Bossenwet signed Zat op youtube te kijken over een schitterend hotel in singapore. Het zou een mooie droom zijn als de steden er in zijn geheel zo uitzagen. Prachtig hotel! Alle beetjes helpen. Mensen worden steeds bewuster gelukkig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts