Mister w Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 Ik geef onze olijf boom nu om de 2 weken vloeibare meststoffen. Doe ik dit tot eind Augustus of september, verpakking spreekt zich tegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Tot aan de winter kunt u dit blijven doen hoor...dus tot decenber....als het nodig is....als het veel regent zou ik terughoudend zijn met water geven....olijf is immers een mediterane plant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Tot maximaal half augustus ongeveer. Niet goed winterharde zaken als bv een olijf moeten een best lange periode afremmen in de groei om te 'harden' ; harder te worden en minder vatbaar voor koude. Hoort ook bij dat er behoorlijk minder water moet worden gegeven. De groei moet er uit gaan zeg maar. wél blijven mesten en ook een vochtige kluit maakt dat de boom door zal blijven groeien. Die groei is kwetsbaarder in de winter. Ook niet meer snoeien hoort daar bij ( ook snoeien is een groeiprikkel ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 Ik denk dat er langer kan worden doorgegaan met bemesten... mits nodig natuurlijk! Wel tot oktober. https://www.budgetplant.nl/planten/olijfbomen/olijfboom-bemesten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 ok. En waaróm denk je dat ? en je schrijft: indien nodig Hoe bepaal je dat het nodig is, niet nodig is ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mister w Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 Zo vandaag de laatste mest gegeven van dit jaar een voeding voor bij water oplossen en een paar handen koemest door de grond. Heb wel last van beetje geel blad, vooral de bladen tegen de oudste takken binnenin. Lijkt me dat dit normaal oud blad is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 Oud blad wat afvalt en eerst vergeelt enzo, is inderdaad helemaal normaal, hoort er bij. Volgend seizoen die koemest korrels in het vroege voorjaar geven en niet nú. Voordat de koemest zijn werk gaat doen in de bodem ben je al gauw 8 weken veder ( koemest is een langzame mest ) en dan komen die meststoffen dus vrij op een moment dat de boom richting winterrust gaat.Geen drama, maar als tip voor volgend jaar.Je schrijft ook : "paar handen". Dat is best veel hoor voor 1 zo'n boom, die er prima bijstaat. Probeer de neiging zo'n duur ding te 'verwennen' maar wat in te slikken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mister w Posted September 16, 2019 Author Share Posted September 16, 2019 @bit dankjewel Wat is een goede vochtigheid van de grond in % voor een olijf, hij staat namelijk in de winter droog. Groet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 17, 2019 Share Posted September 17, 2019 Sorry, daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb zoiets nog nooit gemeten. Droog, maar niet laten uitdrogen. Eems in de 2 weken een halve liter voor zo'n grote. Tenzij hij in het zonnetje staat ook nog eens, dan meer. Ik zet zo'n struik ook niet binnen trouwens, wel droog trouwens, maar gewoon buiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts