Paabs Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 3 jaar geleden hier komen wonen en er staat een prachtige oude perenboom in de tuin. Maar het gaat niet goed ermee. Lijkt wel alsof ie aan het wegrotten is. Schors kan ik zo los halen van de boom, is vochtig er onder. En het ruikt ook muffig. Moet zeggen dat dit proces al een tijdje aan de gang is ondertussen, heb me eerder al eens rotgezocht op internet wat het nu zou kunnen zijn. Perenroest heeft ie overigens ook, maar daar zou ie geen last van moeten hebben. Voor de rest doet ie het eigenlijk wel goed, zit elk voorjaar bizar vol met bloesem, en er hangen nog genoeg peren aan. Wie heeft er enig idee wat er met de boom aan de hand is? Of nog beter wie weet er een goed bedrijf wie mij zou kunnen helpen om de boom weer in orde te krijgen? Ik zit in de hoek kruising Zeeland/Brabant/Zuid-Holland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenkN Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 Aan de foto's te zien ziet het er slecht uit voor deze boom.Is de hele boom zo aangetast of zijn er nog goede delen (stam,takken)? Ik heb een perenboom die ik ruim 40 jaar geleden uit een pitje gekweekt heb en na zo'n 25 jaar van gulle oogsten begint die ook wat problemen met afbrokkelend schors te krijgen maar dat lijkt in niets op de schade die uw boom toont.Mochten er nog goede/schone takken zijn,en als de stam nog in goede conditie is,dan zou u de slechte delen er ruim af kunnen zagen en de zaagwonden met een goed wond-afdekmiddel kunnen behandelen maar dat geeft geen garantie op behoud. Ik hoop dat anderen ook uw bericht lezen en reageren: ik kan niet meer dan dit algemene advies geven. Anderen met meer kennis van boomziekten kunnen u misschien beter helpen.Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 Op foto 2 aan de linker onderhoek, zie ik in het hout "gangetjes"? Heb je toevallig een insect onder de schors? Kan je daar een duidelijkere foto van nemen misschien?Misschien heeft de vorige eigenaar ook wel de linkerkant afgezaagd omdat deze slecht werd door een insect? Dat insect waar ik aan denk kan wel 12jaar oud worden (als larve), totdat het een tor/kever wordt. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paabs Posted August 2, 2019 Author Share Posted August 2, 2019 Super bedankt voor de reacties. Het is een oude boom idd, dus eerst al gedacht dat ie misschien gewoon op is ofzo. Zou zo zonde zijn, maar ondertussen begin ik wel te twijfelen of ie het nog gaat redden. Maar als het nog het proberen waard is, dan wil ik het zeker nog proberen. Heb wat betere foto’s van die ene plek gemaakt. Lijkt er voornamelijk op dat de de stam echt is aangetast. Juist het dikkere hout zeg maar. Bovenin zitten diverse mooie takken waar niks mee aan de hand is. Heb wel iemand in de straat die me vertelde dat jaren geleden de boom eens helemaal in het plastic heeft gestaan. (Misschien om iets te bestrijden? ??) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenkN Posted August 4, 2019 Share Posted August 4, 2019 Dit ziet er inderdaad ernstig uit.Vooral het feit dat de stam zwaar is aangetast maakt duidelijk dat deze boom niet meer te reden is;het is waarschijnlijk nog een wonder dat hij nog niet neer gegaan is. Ik hoop dat hij rondom de ruimte heeft,voor het geval dat dit een keertje onverwachts gaat gebeuren. Dat hij een poos terug in plastic gewikkeld is duidt inderdaad op een poging om hem tegen een infectie te behandelen;het plastic is is waarschijnlijk bedoeld geweest om het middel langer de tijd te geven om in te werken.Blijkbaar heeft dit uiteindelijk niet geholpen. Het zou wel prettig zijn om te weten om wat voor infectie het gaat,want dat kan bepalen of er na het weghalen van de boom iets anders veilig op die plaats geplant kan worden,en,zoja,wat wel,en wat niet. Op de foto's zie ik dat hij nog redelijk draagt en ik zou,als het mijn boom was,in ieder geval de oogst afwachten en daar nog even van genieten.Daarna zou ik,als er een groot risico is dat de boom bij omvallen schade,of misschien zelfs gewonden kan veroorzaken,de boom weghalen en daar,indien mogelijk,iets anders planten. Nog een tip: perenhout is erg geliefd bij mensen die houtsnijwerken vervaardigen omdat dit hout zich ook gemakkelijk haaks op de nerf laat snijden.Met onaangetaste stukken hout zou u dus,na het rooien,misschien handarbeid-verenigingen of houtkunstenaars een plezier kunnen doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartr Posted March 13, 2022 Share Posted March 13, 2022 heb je nog andere reacties gehad? mijn perenboom lijkt dezelfde problemen te hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted March 13, 2022 Share Posted March 13, 2022 Plaatjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts