Ga naar inhoud

Probleem met komkommers??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Wie weet wat er aan de hand is?

Onze komkommerplant geeft nu 2 harige vruchten, deze zijn ook nog hard.

In het begin, een paar weken geleden kwamen er 3 eetbare vruchten af, met een paar prikkels.

Tussendoor mislukte de vruchten, tot nu deze 2 harde,harige exemplaren.

Plant staat in de volle grond in de kas, krijgt praktisch iedere dag water en groeit goed verder.

2019082419175242031566727973.jpg2019082419180983601566727923.jpg

Gr.Daan

Geplaatst:

Hai,

Hebben de mannelijke bloemen en zijsprongen regelmatig weggehaald.

Maar hoe weet je wanneer deze eetbaar zijn?

Tot nu toe zijn ze knoerdhard.

Als er zaad gemaakt is, kan je dit dan drogen en volgend jaar gebruiken of zal de kwaliteit hiervan niet voldoen?

Geplaatst:

Waarom de mannelijke bloemen verwijderen? Die zijn toch nodig om ervoor te zorgen dat de vrouwelijke bloemen worden bevrucht om mooie komkommers op te leveren? Tenzij het om parthenocarpe komkommers gaat, maar die zijn toch nog niet algemeen beschikbaar? En er waren een paar mislukte vruchten, dus dan zit ik te denken aan niet bevrucht, en niet aan parthenocarpe eigenschappen.

Ik zie alleen een gezond uitziende komkommer op die foto. Komkommers uit de winkel zijn vaak waterig en zacht, met een gladde huid. Niet alle komkommers zijn zo, en eigen gekweekte komkommers zijn vaak wat steviger. Bobbeltjes, haartjes en streepjes zijn ook heel normaal; zo waren komkommers vroeger. Bij die komkommers in de winkel is dit er uit gekweekt.

Jonge komkommers zijn ook altijd wat vaster, ze worden zachter van binnen als ze ouder worden, maar de huid wordt dan harder. Zelf gebruik ik ze het liefst jong, en ik hou helemaal niet van die dingen uit de winkel. Het zou kunnen dat de meeste komkommers uit de winkel tegenwoordig parthenocarp zijn, dus zaadloos.

Dat zijn deze van jou denk ik niet. Ja, dat zaad kun je gebruiken om volgend jaar weer te zaaien, dan moet de komkommer waar het zaad uitkomt wel goed afgerijpt zijn. Ook kan het resultaat tegenvallen als het F1 zaad is. Dan moet je op het pakje kijken; als achter de naam van de komkommer F1 staat, dan betekent dit dat het zaad het resultaat is van een kruising. Je weet dan nooit welke genetische eigenschappen zullen terugkomen in de generatie daarna, en ik zou niet met zulk zaad werken.

Maar het is ook mogelijk dat een bij een komkommer heeft bevrucht met stuifmeel afkomstig van een augurk die een paar straten verderop staat, en dan wordt het ook iets anders. Dus je neemt een gok, en ik weet niet of je dat wilt. Ik doe het zelf wel, het zaad overhouden van komkommers.

Geplaatst:
Komkommers uit de winkel zijn vaak waterig en zacht, met een gladde huid. Niet alle komkommers zijn zo, en eigen gekweekte komkommers zijn vaak wat steviger. Bobbeltjes, haartjes en streepjes zijn ook heel normaal; zo waren komkommers vroeger. Bij die komkommers in de winkel is dit er uit gekweekt.

Jonge komkommers zijn ook altijd wat vaster, ze worden zachter van binnen als ze ouder worden, maar de huid wordt dan harder. Zelf gebruik ik ze het liefst jong, en ik hou helemaal niet van die dingen uit de winkel. .

DIT! Het éérste wat je opvalt als je zelf gaat kweken! Ik moest jaren geleden enorm ‘wennen’ aan de tomaten! Zó anders!

Betreft komkommers rijpheid, het hangt misschien van het soort af, maar hier vinden ze het fijn als ze niet te laat worden geplukt ivm harde zaden. Ik kan ze makkelijk laten groeien tot bijv 50 cm maar dan heb je enorm veel harde zaden in je mond

(Nee, geen foute grappen maken nu)

Geplaatst:

Dat zelf gekweekte groente anders is dan die in de winkel is bekend.

Het is alleen zo'n verschil tussen deze 2 en de eerste serie komkommers van deze plant, die hadden wel wat punten maar waren niet zo harig en hard als deze (lijken wel cactussen).

Maar goed, zal deze eens oogsten en kijken wat er uitkomt.

Laat het wel even weten.

Dat wat slap en verdort was is er regelmatig uit geknipt. Wat wel opvalt is dat deze plant heel veel vrouwelijke en maar een enkele mannelijke bloem heeft.

Gr.

Daan.

Geplaatst:

Ja, als het verschil tussen vruchten aan dezelfde plant heel groot is dan is dat wel vreemd. Dan kun je denken aan ziekte, maar die komkommer op jouw foto ziet er zo gezond uit; die lijkt niet ziek.

Heb je deze komkommerplant van zaad opgekweekt of als plantje gekocht? Als je hem als plantje hebt gekocht is er een kans dat het een geënte komkommer is, en dat de vruchten die je nu krijgt van een uitloper uit de onderstam komen, terwijl dat bij de eerste komkommers niet zo geweest zal zijn. Dat lijkt geen waarschijnlijke gang van zaken, maar anders weet ik het ook niet.

Geplaatst:

En dit is het resultaat.

Ruikt,lijkt en smaakt als komkommer......

Geen extra zaad productie.

Opgekweekt vanuit zaadjes uit een zakje.

Volgend jaar wel bij een echte zaadhandelaar bestellen, nu komt erg weinig op .

2019082807542194091566971999.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...