Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zijn al even uitgeplant in de pot aarde is dcm "gevoed voor 100 dagen"

Beginnen nu/ niet allemaal maar toch tig bladeren te hebben die als een v gaan staan zeg maar.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden:

2019082519202466941566914877.jpg2019082519200371351566914934.jpg2019082619500636111566914974.jpg

Te droog?

Te nat?

Te veel voeding?

Ik hou ze wel al ff n tijd in de schaduw.

Tia!

Mvg pp

Geplaatst:

Ik gok er op dat dit door de warmte komt.

Mijn stekken staan in de vollegrond en de volle zon en de oude bladeren zijn verbrand en verwijderd vanwege de warmte.

Die van jou zien er prima uit en aardbeien zijn net onkruid en kunnen veel hebben.

Geplaatst:

Mijn stekken doen dit nu ook met het warme weer.

Kan zijn dat de stekken nog niet genoeg wortels hebben om de water toevoer in deze hete dagen op pijl te houden.

De bladeren zullen dan ook wat droger aanvoelen. Bij mij staat vanaf 1 uur alle aardbeien en stekken in de volle zon (heb geen schaduw plek)

paar tips

Houdt er rekening mee dat je met het warme weer niet te veel water geeft, alleen als de grond zeg een 1 cm diep ook droog is.

Met die grote potten van jouw droogt het zo ie zo al minder snel, maar het stekje zal nooit met 1dag de pot leeg gedronken hebben.

Planten met hangende bladeren door warm weer, en als de grond nog nat is, hoeven geen water, 's avonds zullen de bladeren bij trekken.

Bij te veel water geven, hoeven de wortels niet te zoeken naar water, maar blijft het wortel gestel klein.

Dus dan met warm weer heb je niet genoeg wortels, om al het blad te voorzien van water.

Zorg dus echt dat de pot tussentijds opdroogt, zodat er meer wortel vorming gestimuleerd wordt, zo zullen ze ook beter bestand worden voor het warme weer.

Beter eens in de zoveel dagen veel water geven dan elke dag een beetje.

Voor de rest zien je stekken er gezond uit!

Geplaatst:

Thanks both!

Ik volg je in de watergift en had dit in het achterhoofd, zal het mss nog wat uitstellen al geef ik echt niet zo veel en blijft het lang vochtig icm in de schaduw te staan, mischien ben ik wat te geweldig gestart.

Zal ze goed proberen drogen...

Vind jij die 4l potten echt zo veel dan?

Mvg pp

Geplaatst:
Mijn stekken doen dit nu ook met het warme weer.

Kan zijn dat de stekken nog niet genoeg wortels hebben om de water toevoer in deze hete dagen op pijl te houden.

Ik denk ook dat dit hier speelt.

Door het krullen/inklappen van de bladeren wordt het licht (warmte) invangend oppervlak ook kleiner. Waarschijnlijk zullen de huidmondjes zich ook gesloten hebben om de verdamping tegen te gaan.

Geplaatst:

En daar sommige stengels gaan recht staan zou ik bijna denken dat ze teveel in de schaduw staan en teveel naar het zonlicht willen, het is helaas het 1 of het ander momenteel...zal morgen ff nieuwe pics schieten.

En guys keep this forum alive, its the real green gold!

Grtz pp

Geplaatst:

4 liter potten is niet veel, maar wel als het een keer te veel water krijgt, en het tussendoor niet al te snel kan opdrogen, kan je wortel rot krijgen. Als de planten een jaartje verder zijn, drinken ze de pot met een warme dag wel in één keer leeg. Dus vandaar het advies om de potten wat droger te houden.

Misschien off-topic, in heb struijktuinbonen staan, als het weer te warm word, zie je dat ze de bladeren omhoog vouwen naar als een V. Ik heb een goudenregen (wisteria) staan in een pot, en als die het te warm krijgt, klappen ze de bladeren ook dicht naar boven. Is wel een mooi fenomeen om te zien, zeker als je het eens een uurtje in de gaten houdt, dat zie de bladeren in real-time kantelen, en met de zon mee draaien. Erg mooi gezicht.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
De uitlopers staan nog altijd mooi groen, wanneer zou het blad moeten gaan verdwijnen? Staan wel ietsje beschut.

Mvg

Hangt erg van de komende winter af, ook wel een beetje van je cultivar, maar op zich is aardbei bijna wintergroen. Bij langdurige vorst, ook overdag, sterven oudere bladeren af en als het echt heftig wordt kan je geheel bruine planten krijgen: niet erg, dat beschermt het hart van de plant ook een beetje. Einde maart wat opschonen als het nieuwe blad zich weer goed toont. Aardbei is verder goed winterhard; geen zorgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...