Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom planten


Bas-K

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben op zoek naar wat info over het planten van een appelboom. Ik heb sinds kort een nieuwe tuin en nu kan ik eindelijk een appelboom planten wat ik al heel lang wil echter ontbreekt bij mij de kennis dus hoop dat jullie mij wat info kunnen geven.

 

Ik woon in een rijtjeshuis dus wil een halfstam appelboom planten deze zal in een verhoogde border komen te staan in de hoek van mijn tuin dit is ook de zon kant.

 

Alleen hoe ver zou ik hem vanaf mijn schuur/hek af moeten zetten zodat hij genoeg ruimte heeft ? of kan je hem nog redelijk sturen aangezien midden in mijn tuin geen optie is.

 

En kan je de hoogte ook beperken door het snoeien of groeit hij gewoon door ?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel kort advies en een link.

 

1. Plant in november.

2. Vraag geen `halfstam`, tenzij je een meter of 5 groot en een gelijke doorsnede na een aantal jaren prima vindt. (Wie zegt dat een halfstam kleiner blijft, kletst maar wat. Kan, onder heel bepaalde voorwaarden soms, ja...maar dan moet je heel goed kunnen snoeien en geldt alleen voor sommige rassen en/of op zeer arme gronden). Heb je beperkte ruimte, overweeg dan een zgn. "struik" (of laagstam) Ook die worden minimaal 2,5 a 3 meter.

3. Probleem van bestuiving. Staan er diverse appelbomen binnen 50 a 100 meter van je tuin, dan zal het geen probleem zijn. Anders heb je minstens 2, beter 3 rassen nodig. (Echt zelfbestuivende appels bestaan niet. Laat je dat niet wijsmaken. Ja er zijn er enkele die op het einde van de bloei, als ze nog weinig bestoven zijn, hun bloemen een beetje ontvankelijk kunnen maken voor eigen stuifmeel...stel je er niet echt vruchtbaarheid bij voor!)

4. Een goed alternatief zou kunnen zijn dat je iets meer uitgeeft en 3 a 4 verschillende zuilappels = ballerina's = kolomappels aanschaft. Die blijven smal, kun je op afstanden van 100 cm tot zelfs 50 cm. in rij planten. Op dit forum goede info over te vinden. Gebruik zoekfuctie rechtsboven met trefwoorden die ik gaf.

 

Sowieso meer info op dit forum en talrijk op internet. Bijvoorbeeld:http://www.fruitbomen.net/informatie/p/18/een-appelboom-kopen-planten-en-verzorgen/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen hoe ver zou ik hem vanaf mijn schuur/hek af moeten zetten zodat hij genoeg ruimte heeft ? of kan je hem nog redelijk sturen aangezien midden in mijn tuin geen optie is.

 

Hoe ver je hem van de schuur wilt zetten hangt onder andere af van wat mag in jouw gemeente. Minimale afstand van een boom welke hoger dan de schutting wordt. Dus dat even controleren in de APV(Algemene Plaatselijke Vordering)van de gemeente.

 

Voor de rest hangt de afstand af van hoe hoog je het boompje laat worden, en daarmee dus ook hoe breed uit ze gaan staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info allemaal.

Dus een halfstam word toch ook zo groot dat is minder. Maar kan je die niet in model houde dat ie niet zo groot word vind namelijk een echt boom model juist zo leuk.

 

En hoeveel oppervlak aan aarde moet je ongeveer aanhouden voor de wortels ongeveer ?

 

Nogmaals bedankt allemaal voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...